'05 9-5 2,0t havari

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

'05 9-5 2,0t havari

Legg inn av little_e » 08 feb 2012, 18:30

Var ute og kjørte i dag. Kjente det begynte å vibrere forfra i bilen. Stoppet og sjekket for løse dekk, alt ok. Startet igjen, vibrasjonen lot til å være borte, men kom raskt tilbake. Ble verre og verre. Tro flat pedal, automaten giret ned, ingen/liten respons fra motoren. Motorlampen begynte å lyse og bilen stoppet. Jeg kan fremdeles starte bilen, men den går ikke på tomgang, trolig pga nødmodus. Hele seansen utspant seg på ca en km kjøring fra jeg merket noe til bilen stoppet.
Kmstand er ca 181500 med fullt servicehefte.
Lukter det ny motor?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Pål N526 » 08 feb 2012, 20:27

Hei. Er det olje på maskina?

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av little_e » 08 feb 2012, 20:34

Ja, nå har ikke jeg peilet siden fredag, men da var nivået ok og oljen var klar og fin. Oljelampen lyste ikke før etter motoren stoppet.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 feb 2012, 20:37

Fysste som slår meg er gasspjeld. Kva farge har varsellampane dine? Rul eller raud? Og lyser CE-lampa under girindikatordisplayet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Ingvar N629 » 08 feb 2012, 20:41

Snurrer den lett på starteren så har den ikke havarert. Når det komme stygge lyder fra den, eller hvis den står i sju stein, har den havarert. Sjekk de vanlige tingene som gjør at en motor ikke går. Bensinpumpe, spjellhus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av little_e » 08 feb 2012, 20:44

Det er check engine lampen som lyser gult. Har hatt feilkode på gasspjeldet for noen uker siden. Den snurrer lett på starteren og går på alle fire, men dør når jeg slipper gassen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Ingvar N629 » 08 feb 2012, 20:48

Sjekk om spjeldet står i limp home da. Kan også være en slange som har sprukket eller hoppet av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 feb 2012, 21:30

Ingvar N629 skrev:Sjekk om spjeldet står i limp home da. Kan også være en slange som har sprukket eller hoppet av.
Jepp, sjekk spesiellt slangane inn på spjeldhuset. Sjølv hadde eg problem med slangen som går ifrå veivhusventilasjonen via den store kvite enveisventilen, til spjeldhuset. Den hadde blitt slakk i den enden som går inn på spjeldhuset, og eg fikk omtrent same sympton som deg, pga at bilen saug falsk luft. Men når det so ille som med deg, kanskje slangen har hoppa av?

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av little_e » 08 feb 2012, 22:42

Åkei. Nå står den på verkstedet, så de ser vel på det.
Kanskje det ikke blir så dyrt :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av little_e » 09 feb 2012, 17:39

Verkstedet sa at det var en posisjonsgiver og en slange med en enveisventil som var defekt... Hvilken sensor og slange kan det være snakk om?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 feb 2012, 17:50

Veivakselgivar kanskje?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: '05 9-5 2,0t havari

Legg inn av Ingvar N629 » 09 feb 2012, 19:28

Slangen med enveisventil til veivhusventilasjon sikkert, standardfeil på MY04 og nyere. Drar greit med falskluft gjennom der hvis slangen går av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar