Lite trøkk i 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jonsa7
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2011, 13:49

Lite trøkk i 9-5

Legg inn av jonsa7 » 14 feb 2012, 00:02

Har en 9-5 2.0t sedan 2000 mod. Skjekket turbotrykket før jeg chipet bilen med bsr stage 1. Da laddet den på 0,3 bar. Hva skal den lade på orginalt. Etter chipen lader den på 0,45 vist jeg er heldig. Syns ikke den går noe merkbart bedre. Hva kan feilen være? Er ingen nøkking med gasspådrag. Bare lite drag til at det skal være "215" hk... Kan noen hjelpe meg?? :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2012, 08:37

Søk på "blå enveisventiler", her har du ett av treffene: viewtopic.php?f=12&t=22377

Enkleste og billigste fiks er å kjøpe en (eller to) ny(e) ventiler og montere i tillegg til de(n) som er defekt, istedenfor å bytte ut noe. Pass på korrekt strømningsretning. Jeg har kjøpt et par enveisventiler for drivstoff fra Romnes, 8mm så er det bare å skjøte på enden av originale rør. Trenger en stubb bensinslange e l.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jonsa7
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2011, 13:49

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av jonsa7 » 14 feb 2012, 17:15

Hva skal den lade orginalt? Og med chip?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2012, 18:13

Original varierer med temperatur og luftfuktighet, systemet jobber ikke mot et bestemt trykk.

Trimmet, ja det får du spørre trimleverandøren om! Men ca 1 bar vil jeg tippe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jonsa7
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2011, 13:49

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av jonsa7 » 14 feb 2012, 18:52

var ute og prøvde nå. ladet 0.7 verken mer eller mindre. prøvde også og ta vekk den slangen som går øverst på magnetventilen og blokkere den, som ble sagt i den linken jeg fikk øverst. da fikk jeg 0.4-0.5 i trykk. ble dårligere. Har stage 1 chip BSR på den. men ville no tru at den skulle ladde mer rundt 1 bar.. i dont know! :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2012, 22:49

Det sitter også en slange til samme systemet koblet på baksiden av spjeldhuset.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jonsa7
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2011, 13:49

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av jonsa7 » 15 feb 2012, 16:47

Er helt lost. Skjønner ingenting!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Lite trøkk i 9-5

Legg inn av Ronny_N169 » 15 feb 2012, 18:08

Ved luftmassemåleren sitter en magnetventil som styrer tankavluftingen. Det går en slange i hver retning fra denne. Følg den opp til bak på spjellhuset. Forøvrig er nok ikke 0,7 bar feil på BSR steg1. Hadde dette steget på min egen 9-5 for endel år tilbake, og den ladet ikke noe mer. Ikke noe feil med min bil. BSR er ofte delvis "tenningstrim" også.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar