Forbruk 9-5 2.0t
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Forbruk 9-5 2.0t
Jeg synes 9-5en er noe tørst i forhold til hva jeg leser mange andre får den til å gå på. Var en tur til Berkåk i helgen (t/r Trondheim-Berkåk), en tur på ca 170 km. Kjørecompen viste 1.45 pr mil i starten ettersom det har mye bykjøring i det siste. Den falt til 1.3 etterhvert, men dette var jo ikke spesielt aktiv kjøring, jevn flyt i trafikken i 70-100 i fjerde og femtegir. Virker som flere får den under literen.
Er ikke 1.3 noe høyt på slik kjøring? Bilen har nye plugger, olje + filter og luftfilter. Hva kan evt. forårsake forhøyet forbruk?
Er ikke 1.3 noe høyt på slik kjøring? Bilen har nye plugger, olje + filter og luftfilter. Hva kan evt. forårsake forhøyet forbruk?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Det skal MYE langkjøring til for å "nulle ut" påvirkningen fra en hverdag med bykjøring/småkjøring. Tviler sterkt på at 17 mil er nok... Vet ikke sikkert hvor lang strekning du trenger, har hørt noen påstander fra ymse kilder (100 mil? En bensintank?) men har aldri giddet undersøke dette nærmere.
Neste gang du skal på langtur: Trykk frem forbruksmåleren. Trykk og hold "clear" til det sier "pling" (ca 4 sekunder). Da nuller du ut historikken og starter med blanke ark. Når du kommer hjem igjen så har du fått en god snittmåling av forbruket på langkjøring under de forholdene som var akkurat der og da (type vei, mye/lite stigning, føreforhold, last, kjørestil etc).
Neste gang du skal på langtur: Trykk frem forbruksmåleren. Trykk og hold "clear" til det sier "pling" (ca 4 sekunder). Da nuller du ut historikken og starter med blanke ark. Når du kommer hjem igjen så har du fått en god snittmåling av forbruket på langkjøring under de forholdene som var akkurat der og da (type vei, mye/lite stigning, føreforhold, last, kjørestil etc).
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Gassfoten!Saabfan skrev: Hva kan evt. forårsake forhøyet forbruk?

Mange kjører med mer eller mindre konstant tilløp til akselerasjon uten å merke det.
Selv i svake oppoverbakker kan du minske forbruket med å gi akkurat nok gass til å holde farten. Øker du gassen litt og ikke tar i bruk turbotrykket kan forbruket øke mye uten at farten øker.
I mindre bakker kan det også lønne seg å ikke holde farten over bakketoppen, men minske langsomt hvis du ikke har kø bak deg. Sikkerheten ved lavere fart over uoversiktlige bakketopper ser ut til å være glemt kunnskap.
Pleier å nullstille forbruksmåleren som nevnt over når jeg er ute av byen på bensinmotorene.
Bykjøring drar mye drivstoff fra en bensinmotor i forhold til en dieselmotor.
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Som det blir nevnt her, så viser SID snittforbruket siden forrige "reset". Slik jeg forstår det nullet ikke du ut SID før du la ut på tur. Da blir den målingen din ikke korrekt ifht. det du ønsket å måle. En annen ganske enkel måte å måle forbruket er jo også å nulle ut tripteller når du nettopp har fylt opp full tank, for så å kontrollere hvor langt du har kjørt ifht. hvor mange liter som går på tanken neste gang du fyller opp. Da får man jo også en pekepinn på hvor nøyaktig målingen i SID er.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Glemte å nulle kjørecomputeren, nullet bare triptelleren, men har ikke kjørt den tom ennå og får ikke "langkjørt" hele tanken. Skal nullstille og se hvordan det ser ut, men det blir mest bykjøring om dagen. Tenkte egentlig på om det var noen vedlikeholdsaspekter jeg kunne ha oversett som dro opp forbruket?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Du trenger jo ikke å kjøre tom tanken før du fyller opp igjen. Du ser jo likevel hvor langt du har kjørt og hvor mange liter du har brukt.Saabfan skrev:Glemte å nulle kjørecomputeren, nullet bare triptelleren, men har ikke kjørt den tom ennå og får ikke "langkjørt" hele tanken. Skal nullstille og se hvordan det ser ut, men det blir mest bykjøring om dagen. Tenkte egentlig på om det var noen vedlikeholdsaspekter jeg kunne ha oversett som dro opp forbruket?

- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Hehe, jævlig godt poeng 

9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Ligger på 1.3 -1.4 på småkjøring, så at 9-5'en er tørst er helt klart.
Har målt på landeveiskjøring i ferier, har da klart å få fullpakket bil med skiboks ned i 0.85 over strekninger på 30-40 mil.
Har målt på landeveiskjøring i ferier, har da klart å få fullpakket bil med skiboks ned i 0.85 over strekninger på 30-40 mil.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Kjørte T/R Hamar-Karlstad idag med min slitne orginale 170 hk 2.3.
Snitthastighet på 79 km/t.
Forbruk 0,73.
Tung Saab-motor i bagasjerommet.
Snitthastighet på 79 km/t.
Forbruk 0,73.
Tung Saab-motor i bagasjerommet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Kjørte fra Lillehammer til Stavanger i fjor sommer med min 2,3 automat stv.og den gikk på 0,72, det synes jeg slettes ikke er ille. Det er jo tross alt en tung bil. Og da brukte jeg ikke snittmåleren i bilen, men regna ut fra antall kilometer og forbrukt mengde.
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Såvidt jeg vet måler kjørecomputeren på 9-5 og 9-3 snittforbruk siste 100 km (10 mil), så dersom du kjørte en tur på 170 km (17 mil) burde du ha fått et langt lavere forbruk.
Enten kjørte du som et svin, eller så er det noe galt...
Jeg har en '05 9-5 2,0t automat. På langkjøring - og jeg kjører ikke spesielt pent - ligger gjerne forbruket på 0,85.
Enten kjørte du som et svin, eller så er det noe galt...
Jeg har en '05 9-5 2,0t automat. På langkjøring - og jeg kjører ikke spesielt pent - ligger gjerne forbruket på 0,85.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Forbruk 9-5 2.0t
Den måler vel et snittforbruk siden siste nullstilling? 

Sist redigert av audun-eg N228 den 02 mar 2012, 18:27, redigert 1 gang totalt.
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Ja, det er det jeg har fått inntrykket av også.audun-eg N228 skrev:Den måler vel et snittforbruk siden siste nullstilling?
Ikke at det har så mye med hva trådstarter spør om å gjøre, men fikk lyst til å nevne at jeg fikk min 9-3 2.0t ned i 0,57l over 20 mil og 79km/t gjennomsnittsfart

Hvordan en kjører har alt å si.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 134
- Registrert: 30 jul 2010, 19:40
- Medlemsnummer: N2013
- Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
- Sted: Norge
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Jeg kjørte hjort til Bodø i normalhastighet, forbruk 0,79.
Mvh. Erik
Mvh. Erik
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Forbruk 9-5 2.0t
Sakset fra instruksjonsbok 9-5:
Folket bør seriøst slutte å undervurdere hva man kan finne i en instruksjonsbok.......FUEL ∅
Average fuel consumption since function last reset.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1