Spørmålet gjelder moderne dieselmotorer generelt.
Oljen blir kullsvart ganske kjapt, men lukter ikke. Har kun brukt beste kvalitet fullsyntetisk motorolje og brukt rens ved oljeskiftene. Motoren virker OK på alle måter.
Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke. OK?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke. OK?
Sist redigert av redturbo den 03 mar 2012, 22:05, redigert 2 ganger totalt.
Re: Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke.
Hva er kort tid her?
Sjekket oljen min nå og har kjørt ca 1000km siden oljeskift og den så ut om ny
Men er mye "dritt" fra diesel så den blir svart før en bensinmotor uten at det går ut over smøringsegnskapene etter det jeg har forstått. En bensinmotor som går på gass holder oljen ren lengre enn bensin igjen da det er mindre sot og dritt i gass. Alle som har fyrt multifuel primus på gass parafin og bensin ser forskjell på grytene
Sjekket oljen min nå og har kjørt ca 1000km siden oljeskift og den så ut om ny
Men er mye "dritt" fra diesel så den blir svart før en bensinmotor uten at det går ut over smøringsegnskapene etter det jeg har forstått. En bensinmotor som går på gass holder oljen ren lengre enn bensin igjen da det er mindre sot og dritt i gass. Alle som har fyrt multifuel primus på gass parafin og bensin ser forskjell på grytene
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke.
Sånn er det med alle dieselmotorer, blir svart med en gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke.
Svart olje allerede etter 1000 km etter oljeskifte. VW's berømte 1,9 tdi (treskeverk / lastebilpreg, visstnok mer pålitelig enn den nyere 2.0 16 ventileren) Eget eie siden ny: Nesten alltid motorvarmer på vinterstid, bare jevne langkjøringer uten akselerasjoner så den bør teoretisk sett være i god stand, men oljen har blitt fort farget så lenge jeg kan huske tilbake, den var ny i 2005, nå 170.000 km.
Kan lite praktisk om diesel:
Ingen presisjonsmaskin?
Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at den ikke er tett forbi stempelringene?
Hvor skulle ellers den sorte farven komme fra?
Kan lite praktisk om diesel:
Ingen presisjonsmaskin?
Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at den ikke er tett forbi stempelringene?
Hvor skulle ellers den sorte farven komme fra?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke.
Er sot partikler / carbon fra forbrenningen ja.
Er helt normalt på alle dieselmotorer at det blir sånn. Har ingenting å si på egenskapene til olja om den er litt svart.
En av oppgavene til olja er jo faktisk å rense, det verste blir jo liggende igjen i filteret.
Er helt normalt på alle dieselmotorer at det blir sånn. Har ingenting å si på egenskapene til olja om den er litt svart.
En av oppgavene til olja er jo faktisk å rense, det verste blir jo liggende igjen i filteret.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke.
Svart olje allerede etter 1000 km etter oljeskifte. VW's berømte 1,9 tdi (treskeverk / lastebilpreg, visstnok mer pålitelig enn den nyere 2.0 16 ventileren) Eget eie siden ny: Nesten alltid motorvarmer på vinterstid, bare jevne langkjøringer uten akselerasjoner så den bør teoretisk sett være i god stand, men oljen har blitt fort farget så lenge jeg kan huske tilbake, den var ny i 2005, nå 170.000 km.
Kan lite praktisk om diesel:
Ingen presisjonsmaskin?
Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at den ikke er tett forbi stempelringene?
Hvor skulle ellers den sorte farven komme fra?
Kan lite praktisk om diesel:
Ingen presisjonsmaskin?
Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at den ikke er tett forbi stempelringene?
Hvor skulle ellers den sorte farven komme fra?
- bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: Oljen i dieselmotoren blir fort svart, men lukter ikke.
sånn er det med våres hiace også. Skjekket oljen i dag og den er helt svart, lukter ok. Gått nå 6000km siden sist olje skift.
hiacen har gått 432tusen og med extra skiver på wastegaten(toten trim)
går som en klokke i forhold til km den har gått... hehe. (sorry offtopic)
hiacen har gått 432tusen og med extra skiver på wastegaten(toten trim)
