Av og til kommer det oljerøyk...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
keyser
Innlegg: 3
Registrert: 21 feb 2012, 00:45

Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av keyser » 07 mar 2012, 11:43

Hei.
Har en 9-5 automat 2.0, 03 modell.

Bilen begynner av og til å lage oljerøyk. Dette kommer uavhengig av kjørelengde og gasspådrag. Har hatt bilen inne for sjekk uten å finne noe hverken på turbo, væsker eller lekasjer. Utslipp er også godt innenfor hva de skal være. Verkstedet hadde bilen på kjøretur uten å finne noe galt.

Da jeg var innom med bilen mens den stod utenfor å røykla området var beskjeden klar: dette var olje..

En teori fra mekanikeren var at det kunne være noen pakninger eller ventiler som var dårlige og at det dermed lekker olje inn i selve sylinderene. Skulle de sjekke dette måtte toppen av og prisen jeg fikk oppgitt var ca 25 000 for denne jobben.

Er det noen som har erfaringer/tanker om hva dette kan være? Skal på laaaangtur i påsken, og vil jo ikke risikere motorhavari på Hardangervidda med to barn og kone i bilen :)

Keyser

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2012, 11:47

Farge på røyken? Hvor langt har bilen gått, har den gått mye småkjøring, er det tatt leakdowntest på den for å utelukke stempelringene, og hvorfor har man konkludert med at det ikke er turboen? Selv om lagrene i turboen er greie så kan den lekke olje ut i eksosen. Frossen eller på annen måte tett veivhusventilasjon?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

keyser
Innlegg: 3
Registrert: 21 feb 2012, 00:45

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av keyser » 07 mar 2012, 15:05

Røyken som kommer ut er hvitgrå.. Bilen er kjørt ca 150 000 og vanlig blandet kjøring.
Vet bare at mekanikerne hadde av hele turboen og sjekket denne, og at de hadde sjekket det som kunne sjekkes uten å finne noe. Vet heller ikke om de har tatt leakdowntest for å sjekke stempelringene.
Tenker jo at jeg må få sjekket hva det er, men er lite lysten på å gjennomføre dyre reperasjoner dersom det ikke er nødvendig.

Er det f.eks en liste jeg bør ta med meg til saabverksted og be om å få sjekket som ikke koster flesk, og som kan eliminere ulike ting?

keyser
Innlegg: 3
Registrert: 21 feb 2012, 00:45

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av keyser » 13 mar 2012, 09:35

Nå har jeg fått sjekket litt mer, og verkstedet har trykktestet toppakningen (kan dette være leak downtest?) og demontert og sjekket hele turboen, samt sjekket eksosanlegget og alle vesker som skal være i bilen...
De har også sjekket tenningen uten å finne feil.

Målte oljen selv i går, og ser at de har fylt opp til over maksgrensen på peilepinnen..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2012, 10:19

Hvis turboen og stempelringene er ok, så sjekk veivhusventilasjonen. Oppdater til siste versjon hvis det ikke er gjort, kontroller enveisventilenes funksjon og strømningsretning. Sjekk spesielt den lille hvite ventilen som sitter på en 4mm slange som går fra ventilasjonsuttaket på ventilkåpa til spjeldhuset.

Når alt annet er funnet i orden, så kan man begynne å tenke på ventiltettinger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av matrox N522 » 13 mar 2012, 13:36

Hvitgrå røyk? Bruker den kjøleveske?

For om den faktisk bruker en del olje, så bør det være litt blåskjær i røyken. Ikke minst kjenner du lukta om den bruker mye.
Men klart...dette vet nok en mekanikker :)

Reagerte bare på fargen på røyken...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2012, 13:53

matrox N522 skrev:Hvitgrå røyk? Bruker den kjøleveske?

For om den faktisk bruker en del olje, så bør det være litt blåskjær i røyken. Ikke minst kjenner du lukta om den bruker mye.
Men klart...dette vet nok en mekanikker :)

Reagerte bare på fargen på røyken...
Fargen kommer an på om oljen blir med i forbrenninga eller ikke, og kan variere. Men hovedregelen er som du sier, blå røyk er olje og hvit røyk er vann.
Bruker den en del vann så synes det som regel godt på pluggene. Det gjør det forsåvidt også hvis den brenner mye olje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av Daniel2.3t » 13 mar 2012, 18:19

[/quote] Fargen kommer an på om oljen blir med i forbrenninga eller ikke, og kan variere. Men hovedregelen er som du sier, blå røyk er olje og hvit røyk er vann.
Bruker den en del vann så synes det som regel godt på pluggene. Det gjør det forsåvidt også hvis den brenner mye olje.[/quote]

Av nysjerrighet: Hvis bilen bruker kjølevæske, hva er årsaken til dette?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Av og til kommer det oljerøyk...

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2012, 20:03

Daniel2.3t skrev: Av nysjerrighet: Hvis bilen bruker kjølevæske, hva er årsaken til dette?
Hvis den får kjølevæske i forbrenningskamrene eller i olja; gåen toppakning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar