Hei!
Først litt kort om meg siden jeg er ny her: Har kjørt Saab i drøyt ti år, først en 87' 8V 900 turbo som hadde lanken godt nedi lommeboken på meg, så en '95 900S med flat toliters motor som var helt grei, og nå en 2003-registrert 9-3 SE med lavtrykksturbo. Tross dyrt vedlikehold har jeg valgt å holder meg til Saab, det er bra biler og gir mye for pengene sammenlignet med f.eks. Golf som er en plastboks i forhold.
Bilen har gått 152.000 og fått alle servicer men forrige eier jukset litt, stempelet for 120.000 service var ikke helt etter boken dessverre. Manglende service og vedlikehold har kostet meg en del overraskende reparasjoner. Motoren er ikke ombygd med det nye veivhusventilasjonssettet, det står på listen så snart det blir mulig å få tak i deler.
Nok en følgefeil kommer kanskje nå: Ved oppstart kommer det ut en dæsj blå røyk som varer i kanskje fem sekunder før fargen gradvis blir normal. Umiddelbart slår det meg at må komme olje til eksossiden fra en eller annen kilde, kanskje toppen eller turboen. Utover det går motoren som en klokke, boost som normalt og ingen unormal oppførsel eller ulyd. Den typiske skjærelyden fra turboer på vei ut er heller ikke til stede. Olje ble sist skiftet i januar sammen med kjølevæske etc. på 150.000 service.
Mitt spørsmål til forumet er hva nå? Har dere forslag til diagnose på egen hånd før jeg oppsøker verksted? Jeg ser for meg at turboen er på vei ut men vil helst vente så lenge som mulig - men det er kanskje ikke så lurt om det lekker olje tilbake i innsuget så det blir mer krøll senere.
Bosatt på vestlandet har jeg kjørt noen fine turer til Nordmarkens auto i Årjäng for å ta større jobber og vurderer det på ny. Kan det tenkes at turen er for lang for denne typen feil, at f.eks. turbo ryker i løpet av de drøyt 70 milene?
Takker på forhånd for alle svar!
Mvh Tuxicated
Blå røyk ved start: 2002 9-3 turbo
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Blå røyk ved start: 2002 9-3 turbo
Samme symptom som jeg hadde på vår 9-5. Røyk er kun ved oppstart, tydligst når bilen har stått en stund, gjerne over natten? For min den var det turboen, begynnende svikt i pakninger.. Bare å bytte, original Garret holder ofte ikke lengre. Vår røk på ca 100 000km.. Byttet til Mitsubishi, samme som Aero. Bedre kvalitet.
Og hva er dette snakke om å bytte veivhusventilasjon når det er deler å få??? Satsen er ikke dyr,
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 3a25c993a4
Her er det du trenger! skulle skamme seg over å komme med så tynne unnskyldninger ovenfor Saaben sin
Og hva er dette snakke om å bytte veivhusventilasjon når det er deler å få??? Satsen er ikke dyr,
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 3a25c993a4
Her er det du trenger! skulle skamme seg over å komme med så tynne unnskyldninger ovenfor Saaben sin

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Blå røyk ved start: 2002 9-3 turbo
Som Gunnar skriver så kan det godt være turboen, men jeg ville ha byttet veivhusventilasjonssatsen først. I tillegg til oppgraderingssatsen kjøper og bytter du den lille hvite enveisventilen som ligger ved fuelrailen, en del av veivhusventilasjonen den og, men følger ikke satsen.
Veivhusventilasjonssats og nevnte ventil er det ikke noe problem å få tak i, vil tro Saab har disse delene, og som Gunnar alt har skrevet så finnes det flere steder å handle.
Hvis turboen er på tur, så merker du det godt når den raser helt, da røyklegger du veien og nabolaget med tykk, svart røyk og da må du stoppe med en gang, ellers risikerer du å tømme motoren for olje. Det går kjapt.
Et annet tips når du har den motoren der; maks skiftintervall for olje bør være 10 000 km.
Veivhusventilasjonssats og nevnte ventil er det ikke noe problem å få tak i, vil tro Saab har disse delene, og som Gunnar alt har skrevet så finnes det flere steder å handle.
Hvis turboen er på tur, så merker du det godt når den raser helt, da røyklegger du veien og nabolaget med tykk, svart røyk og da må du stoppe med en gang, ellers risikerer du å tømme motoren for olje. Det går kjapt.
Et annet tips når du har den motoren der; maks skiftintervall for olje bør være 10 000 km.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Blå røyk ved start: 2002 9-3 turbo
...og et digert oljefilter...Ingvar N629 skrev: Et annet tips når du har den motoren der; maks skiftintervall for olje bør være 10 000 km.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Blå røyk ved start: 2002 9-3 turbo
Hei igjen,
Takker for svar. Nå viser det seg at den dæsjen med blå røyk ikke opptrer hver gang motoren startes fra kald tilstand så da kan kilden godt være noe annet enn turboen. Jeg bestiller veivhusventilasjonssettet og enveisventilen med det samme så har jeg kanskje noe å dille med neste helg.
Mitt lokale verksted kunne ikke skaffe ventilasjonssettet og skyldte på Sabb-konkursen, så jeg bestilte ombyggingen av Nordmarken borte i Årjäng men de skuffet også. Jeg burde nok ha sjekket nærmere ja
Så blir det spennende å se da, hvor mange lapper bilen gnafler i seg denne gangen. Nesten ingenting, eller en god spade verdt som vanlig. Blir i tilfelle greit med en avveksling!
Mvh Tuxicated
Takker for svar. Nå viser det seg at den dæsjen med blå røyk ikke opptrer hver gang motoren startes fra kald tilstand så da kan kilden godt være noe annet enn turboen. Jeg bestiller veivhusventilasjonssettet og enveisventilen med det samme så har jeg kanskje noe å dille med neste helg.
Mitt lokale verksted kunne ikke skaffe ventilasjonssettet og skyldte på Sabb-konkursen, så jeg bestilte ombyggingen av Nordmarken borte i Årjäng men de skuffet også. Jeg burde nok ha sjekket nærmere ja

Mvh Tuxicated