Overhale oljepumpe og register? 9000 2,3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Overhale oljepumpe og register? 9000 2,3T

Legg inn av Timon » 19 mar 2012, 18:18

Hva bør gjøres med oljepumpa når motor er ute av bilen? Rengjøring? Nytt drev? Skal bytte motor.

Forrige motor fikk ny registerkjede/drev-sats, bør jeg kjøpe nytt, eller bare flytte over det gamle? Det har gått ca 6000 km.

Skal også ta av bunnpanna og rengjøre sila, er det noe mer som bør gjøres her?

Har fått et par tips også, en sier at jeg bør ha oljeunderspyling av veiva for å unngå flere ras, og en annen sier jeg bør ha tørrsump. Men vet ikke om dette er nødvendig eller ikke, noen som har peiling?

Bilen kjøres mer enn litt hardt ;)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Overhale oljepumpe og register? 9000 2,3T

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mar 2012, 18:33

Timon skrev: Har fått et par tips også, en sier at jeg bør ha oljeunderspyling av veiva for å unngå flere ras, og en annen sier jeg bør ha tørrsump. Men vet ikke om dette er nødvendig eller ikke, noen som har peiling?
Tørrsump? Kan være nødvendig hvis du kjører så fort i svinger at oljepumpa ikke får olje, men har til gode å se noen klare det med en 9000. Bygg opp motoren RIKTIG, så skal det holde. Og bruk ikke for tjukk olje. Hva gikk galt med den gamle motoren?

Oljepumpa sjekker du tilstanden på, drev og hus, og evt monterer ny.

Skaff deg verkstedhåndbok med toleranser og mål, og mål opp alt etter det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar