Har tatt ned sub-frame på en 2003 9-5.
Den ene bolten som holder tannstag/styring på plass kom ikke ut, så jeg kappet hodet på den for å få ned sub-frame.
Nå viser det seg at jeg ikke får ut bolten. Den sitter godt i foringen sin, og de fleste triksene er prøvd.
Jeg har ikke særlig lyst til å ligge under bilen for å borre den ut. Så jeg tenkte å ta ut hele tannstaget og feste det i skrustikken.
Så jeg lurer på om det er enkelt å skille tannstaget fra rattstammen?
Og om det er enkelt å få det sammen igjen?
Tannstag 9-5.
Moderator: Moderatorer
Tannstag 9-5.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Tannstag 9-5.
Sørg for at hjul/ratt står rett.
Demonter klemma som sitter på splines. Du når den inni bilen opp under dashbordet. dra ratt asklingen mot rattet for å koble den av servoen.
demonter tilførsel og retur.
Ferdig
/ Pål
Demonter klemma som sitter på splines. Du når den inni bilen opp under dashbordet. dra ratt asklingen mot rattet for å koble den av servoen.
demonter tilførsel og retur.
Ferdig

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tannstag 9-5.
Det er metoden jeg alltid bruker når subframen skal ned, tannstanga lar jeg sitte i subframen. Bolten Pål skriver om har 13mm skalle og nås mellom pedalene, det er bare å vippe til side teppet.Pål N526 skrev:Sørg for at hjul/ratt står rett.
Demonter klemma som sitter på splines. Du når den inni bilen opp under dashbordet. dra ratt asklingen mot rattet for å koble den av servoen.
demonter tilførsel og retur.
Ferdig![]()
/ Pål
Vær obs på at nederste leddet i rattstammen IKKE må få gli av splinesen i rattstammen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Tannstag 9-5.
Hva skjer da?Ingvar N629 skrev: Vær obs på at nederste leddet i rattstammen IKKE må få gli av splinesen i rattstammen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tannstag 9-5.
Du kan få problemer med å få det til å gli lett når det monteres igjen. Dette er kollapsdel for kollisjonssikkerhet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Tannstag 9-5.
Takker for hjelp.
Det gikk som en drøm.
Fikk låst det nederste leddet slik at det ikke falt av. Bra tips.
Får bare håpe at det går like greit å få det på igjen!
Er det en spesiell servo-olje som skal på?
Og hvordan er det med lufting?
Lufter systemet seg selv slik som på Land Rover`en min?
Det gikk som en drøm.


Får bare håpe at det går like greit å få det på igjen!

Er det en spesiell servo-olje som skal på?
Og hvordan er det med lufting?
Lufter systemet seg selv slik som på Land Rover`en min?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Tannstag 9-5.
Skal være selvluftende.Helge skrev:Takker for hjelp.
Det gikk som en drøm.Fikk låst det nederste leddet slik at det ikke falt av. Bra tips.
![]()
Får bare håpe at det går like greit å få det på igjen!![]()
Er det en spesiell servo-olje som skal på?
Og hvordan er det med lufting?
Lufter systemet seg selv slik som på Land Rover`en min?
Er en spesiell "saab" olje som skal på. Kan godt være det eksisterer andre typer som passer. Bare pass på at det er rett type så du ikke tar knekken på tetninger.
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Tannstag 9-5.
På servosystemet kan du - i tillegg til oljen du får kjøpt hos Saab - bruke f.eks CHF11S evnt VAG G 002 000.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil