HJELP! Død ECU!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

HJELP! Død ECU!

Legg inn av Klontis » 31 mar 2012, 16:40

Skulle chippe opp 9-5en via diagnosen (ppc-tuning) og så var jeg så hjernedød et kort
øyeblikk at jeg fikk dratt ut ledningen under programmeringen. Selvsagt helt talent-løst,men
nå er det gjort :(
Nå vil ikke motoren tenne og jeg får ikke komunisert med ECU,hverken med kodeleser
eller scanner. PPC melder også at ECU ikke responderer.

Så dere SAAB-guruer,hva gjør jeg nå?
Påske og kjerringa er IKKE blid...

Er en 9-5 2001 2,3t.

Håper på snarlig svar.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: HJELP! Død ECU!

Legg inn av Tor N12 » 31 mar 2012, 16:53

Hvor holder du til da? Ecu må flashes på nytt med orginalprogrammet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: HJELP! Død ECU!

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2012, 16:54

Umulig å programmere den på vanlig måte, den må BDM-programmeres av noen med utstyr for det, det er det folk i klubben som har. Hvor bor du?

Alternativet er å få programmert en annen boks, da må VIN nummer og startsperrekode stemme over ens med originalboksen, evt kan man programmere inn en boks på stedet med Tech 2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: HJELP! Død ECU!

Legg inn av Klontis » 31 mar 2012, 23:42

Ingvar N629 skrev:Umulig å programmere den på vanlig måte, den må BDM-programmeres av noen med utstyr for det, det er det folk i klubben som har. Hvor bor du?

Alternativet er å få programmert en annen boks, da må VIN nummer og startsperrekode stemme over ens med originalboksen, evt kan man programmere inn en boks på stedet med Tech 2.
PUH! Fikk hjelp av en kjenning som driver Mekonomen i Hønefoss. Gammel SAAB- svenske :D
Jeg bor ved Vikersund i Modum.

Fikk ikke liv i original-boksen,men hadde en annen som vi kodet inn med Tech.Skal bli artig å se om
den lar seg PPC-tune,men tør ikke for mitt bare liv å prøve før fruen har fått påsketuren sin :)

Hvis dere vet om noen guruer fra klubben i nærheten av Hønefoss/Drammen så si gjerne ifra.
Lar dem gjerne ta en titt på 9-5en, for den drar ikke helt bra synes jeg...

Takk for snar tilbakemelding :D

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: HJELP! Død ECU!

Legg inn av Ronny_N169 » 01 apr 2012, 08:56

PPC vil nok ikke virke på den nye boksen, så lenge den nye er giftet inn med Tech2. Håper det er rett boks til din modell da..
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: HJELP! Død ECU!

Legg inn av Ingvar N629 » 01 apr 2012, 11:00

Ronny_N169 skrev: Håper det er rett boks til din modell da..
:!:
Ellers kan det bli kort påsketur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: HJELP! Død ECU!

Legg inn av Klontis » 01 apr 2012, 11:15

Ingvar N629 skrev:
Ronny_N169 skrev: Håper det er rett boks til din modell da..
:!:
Ellers kan det bli kort påsketur.
Er en boks som fulgte med bilen da jeg kjøpte den brukt. SAAB-boks som det i hvertfall
står 01-mod 2.3T på med tusj. Muligens lastet ned et 01-program i en tilfeldig boks?
Bilen fikk faktisk bedre bunndrag,noe jeg har slitt litt med :) Men turbonåla går bare til
midt i det gule feltet,og det er mindre enn før... Kan det være en Aero-boks da?
Den krever strammere wastegate har jeg hørt. I følge scanneren lader den 0,5 Bar nå.

Stemmer forresten at PPC ikke vil godta nye boksen. Kan dette fikses eller må en ny til????

Svar