Hei
Jeg har en 9-5 2001 mod 2,0 som jeg skal ta ut motoren i for å bytte kjede. Så jeg lurer egentlig på hva mer som er lurt å gjøre samtidig.
Er selvfølgelig vanskelig for dere å vite uten å ha sett og hørt motoren. Jeg hadde nede bunnpannen da jeg kjøpte bilen i høst og det så egentlig ikke så gale ute, men mistenker at det ikke var så lenge siden det hadde vært noen der sist. Så egentlig regner jeg med at det er en del dritt i motoren. I tillegg ser det ut som om motoren svetter litt olje, den er temmelig skitten, men kan ikke se at den bruker noe særlig olje eller vann. Så om dette skyldes tidligere problemer eller om det er en lekkasje nå vet jeg ikke helt.
Et alternativ er jo å sette inn stempler fra en 9000. Har forstått at det da blir en ganske god motor. Da må jeg vel bruke rådelager og toppakning fra samme motor, eller dreie av stemplene litt. Hva er best av dette? Noe mer som må brukes fra denne motoren? Kan man bruke brukte stempler eller må kjøpe nye? Noen som har et overslag på hva denne operasjonen koster?
Vil det ha noe for seg og bare bytte stempelringene og bruke de stemplene som er i motoren? Så vidt jeg har forstått er det først og fremst ringene som er problemet.
Hva annet er det som pleier å ryke på disse motorene og som er lurt å bytte når motor er ute?
Tar veldig gjerne i mot tips og råd på hva som er lurt her, eller link til sider som jeg har oversett!
Ut med motor for å bytte kjede, hva mer bør gjøres?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ut med motor for å bytte kjede, hva mer bør gjøres?
Clutch og slave hvis du har manuell. Sjekk råde-og veivlager. Sjekk balanseaksellager. Toppakninga kan du vurdere, samme med simringen på girkassesiden av veiva.
Stempel fra 9000 kortmotor (B204) kan du bruke, helst nye, drei de helst ned (1,1 mm fra kant) slik at du kan bruke ståltoppakningen. Du må bruke RÅDER fra samme motor. Husk at du må måle opp stempelklaringen mot sylinderløpet, det er da mål får B204 du må gå etter. Alternativt kan du bruke smidde stempel med 4000-legering og grafitterte skjørt, f eks Wössner. Nye ringer til org stempel er et greit budsjettalternativ. VIKTIG: ved bytte av ringer må sylinderløpene hones med honingsbørste, ellers slites ikke ringene inn, og motoren vil bruke olje.
Mål opp alt og vær nøye, så går det bra!
Stempel fra 9000 kortmotor (B204) kan du bruke, helst nye, drei de helst ned (1,1 mm fra kant) slik at du kan bruke ståltoppakningen. Du må bruke RÅDER fra samme motor. Husk at du må måle opp stempelklaringen mot sylinderløpet, det er da mål får B204 du må gå etter. Alternativt kan du bruke smidde stempel med 4000-legering og grafitterte skjørt, f eks Wössner. Nye ringer til org stempel er et greit budsjettalternativ. VIKTIG: ved bytte av ringer må sylinderløpene hones med honingsbørste, ellers slites ikke ringene inn, og motoren vil bruke olje.
Mål opp alt og vær nøye, så går det bra!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Dette er jo klart det billigste, og dermed litt fristende. Hvis jeg går for dette kombinert med en skikkelig rens av motor og kanaler, vil det vare eller vil sludge-problemene komme fort tilbake selv om jeg tar hyppige oljeskift samt nyeste veihusventilasjon?Ingvar N629 skrev:Nye ringer til org stempel er et greit budsjettalternativ
Ser også at speedparts selger reimsatser, er det lurt å bytte dette samtidig? Vet ikke når det ble gjort sist. Ser for meg at det er litt knotete når motoren står i. Hvor lenge skal disse vare? 100 k?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Det skal gå fint, bytt olje hver 10k km. Og husk honing med børste, flexhone eller lignendeErik S. skrev:Ingvar N629 skrev:Hvis jeg går for dette kombinert med en skikkelig rens av motor og kanaler, vil det vare eller vil sludge-problemene komme fort tilbake selv om jeg tar hyppige oljeskift samt nyeste veihusventilasjon?

Bytte av reima og løpehjulene er det greit å ta samtidig. 100k km intervall på dette ja.
Takk for svar. Setter pris på det 
I denne omgang tror jeg går for å bare bytte ringer...Så får jeg heller bli irritert på meg selv hvis problemene kommer tilbake etter hvert
Er du mulig å får renset alt på egenhånd eller er det beste å levere til noen proffe? Vil diesel og tid løse opp alt?
Trenger boltene til toppen og byttes? Har ikke funnet noe om det.

I denne omgang tror jeg går for å bare bytte ringer...Så får jeg heller bli irritert på meg selv hvis problemene kommer tilbake etter hvert

Er du mulig å får renset alt på egenhånd eller er det beste å levere til noen proffe? Vil diesel og tid løse opp alt?
Trenger boltene til toppen og byttes? Har ikke funnet noe om det.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Du skal i utgangspunktet kunne bruke boltene om igjen. Jeg har dratt av et par stykker og bytter etter det alltid disse, men antar at de jeg har dratt av har vært av før. Har lurt på om jeg skulle ha regnet på forlengelsen av boltene, men har alltid glemt det igjen like raskt som jeg har kommet på det. Det tar littegranne tid å regne manuelt, men har et regneark et sted som jeg har laget for å regne ut momenttildragning, men selvsagt er det ikke på denne datamaskinen. 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
Har regnet på det litt kjapt. Det er noen usikkerhetsmomenter, bl a har jeg ikke sjekket nøyaktig hvor tykk toppen er, og pakningen vil presses noe sammen, hvor mye er det ikke så lett å måle. Men vi kan vel si det slik at boltene strekkes en del, så det er nok ikke lurt å bruke dem mange ganger, iallfall.
Ok 
Er jo ikke den største investeringen å kjøpe nye!

Er jo ikke den største investeringen å kjøpe nye!