Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Jenskp » 18 apr 2012, 00:55

Knudsen: Ja, kan minne om det på filmen. Men vet ikke om det er tilfelle når man hører selve motoren. Skal sjekke det nærmere når jeg får byttet turboen. Om jeg får gjort det på noen måte(?).

Gunnar N326: Ja, har skjønt at det skjer. Hvordan kan man se at veivhusventilasjonen eventuelt er byttet? Og hvor sitter den egentlig?
Går så fint at, har tenkt å bruke litt tid utover mai, juni, omså juli dersom det trengs for å få gjort jobben skikkelig. Men som du sier, skal begynne med turboen. Er jeg heldig så er det kun den det er noe feil med :)

EdHunter N815: Takker for at du sier ifra! Det er sant som du sier, å være føre var er en god regel :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2012, 08:03

Jeg har endelig fått sett filmen du la ut, og det er ingen tvil om at det er turboen som er gåen.
Lyden du har der er IKKE PEN! Vanskelig å bedømme lyder ut ifra lydopptaket, men det høres ut som om det kan være mer enn kjedet. Før du bestemmer deg for å bruke penger på turboen ville jeg ha funnet ut av den lyden, dette kan bli dyrt. Det kan være så enkelt som at en eller flere ventiltrykkere sliter med oljetilførselen, da kan det være så enkelt som at det er for lite olje på motoren eller tett oljesil, men det kan også være lagerbank eller skjørtebank fra et stempel som holder på å slite seg inn i sylinderveggen. Jeg vet ikke hvor mye du klarer å gjøre selv, men hvis du ikke får stilt noen diagnose basert på lyden, så ville jeg ha tatt ned bunnpanna og sjekket lager, og så ville jeg ha satt to og to stempel i topp og undersøkt sylinderslitasjen nøye. Stempelskjørtene vil man ikke se uten å ta ut stemplene, men hvis det er noe sånt så vil det være riper i sylinderveggen. Ikke nødvendigvis lett å se, må iallfall ha godt lys!

Kjøpte en bil med samme motor til kona i fjor, den ble kjøpt med ulyd i motor og var derfor veldig billig. Jeg sjanset på lagerbank og byttet lager på den før den ble kjørt hjem. Rådelagrene var ikke pene, så det hjalp å bytte dem, men lyden ble ikke borte og det var mest lyd på kald motor. Da jeg rev motoren så var ett av stemplene så slitt at til og med oljeskraperingen hadde slitemerker. Den motoren hadde ikke hatt lenge igjen.
En annen ting jeg har sett er at boltene til lagerbukken på en av rådene har løsnet, det var også et voldtsomt leven som selvsagt endte med havari da eieren av bilen kjørte til det stoppet.

Mye skremselspropaganda her nå, det er ikke sikkert det er så ille, det er som sagt veldig vanskelig å bedømme slik ulyd fra et halvdårlig opptak. Kan kanskje til og med være så ufarlig som en eksoslekkasje fra f eks sprukket eksosmanifold eller gåen pakning, men jeg tror ikke det.

Veivhusventilasjonen består av noen slanger og en oljefelle som sitter på baksiden av blokka. Dersom denne er oppdatert så har den en slange som går inn på en stuss øverst på oljepåfyllingsrøret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Jenskp » 18 apr 2012, 20:25

Da har jeg fått konstantert det! Er jo greit at noen som har vært borti dette tidligere kan se hva som feiler motoren. Vurderer å sette bilen inn på Saab autorisert verksted, for å få noen som kan dette til å få bekreftet hva som egentlig i bunn og grunn er feil. Deretter så kan jeg se hva det er jeg får til å fikse. Er noe nevenyttig, så skal klare en god del av reprasjonene selv.

Dersom jeg tar ned bunnpannen, er lagret synlig for meg da?

Skremselspropaganda er ikke noe problem. Hvorfor sminke til sannheten? Kan jo også være heldig om ikke annet.

Da skal jeg sjekke om veivhusventilasjonen er byttet, takk for nyttig informasjon! :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 18 apr 2012, 23:59

Jenskp skrev:Knudsen: Ja, kan minne om det på filmen. Men vet ikke om det er tilfelle når man hører selve motoren. Skal sjekke det nærmere når jeg får byttet turboen. Om jeg får gjort det på noen måte(?).

Gunnar N326: Ja, har skjønt at det skjer. Hvordan kan man se at veivhusventilasjonen eventuelt er byttet? Og hvor sitter den egentlig?
Går så fint at, har tenkt å bruke litt tid utover mai, juni, omså juli dersom det trengs for å få gjort jobben skikkelig. Men som du sier, skal begynne med turboen. Er jeg heldig så er det kun den det er noe feil med :)

EdHunter N815: Takker for at du sier ifra! Det er sant som du sier, å være føre var er en god regel :)
Jeg fikk utført det på det lokale Saabverkstedet (som vi ikke har lenger), så jeg vet ikke hvordan man ser om man har siste oppdateringen. (Har vært flere, skjønner du, men den siste er bra :wink: )
Har vært offline siden igår, har ikke sett/hørt på videoen din, men hvis Ingvar sier du bør sjekke noe, så gjør det! :worship:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2012, 07:24

Jenskp skrev: Dersom jeg tar ned bunnpannen, er lagret synlig for meg da?
Ikke direkte, du må dele storenden i rådene for å sjekke rådelagrene. For å sjekke veivlager så må du skru løs lagerbukkene. Plukk ut nedre lagerhalvdel og sjekk innsiden av den, ingen vits i å måle med tråd nå, du ser det lett hvis dette er grunn til ulyd. Det er vanligvis midtre veivlager som er mest slitt, så det kan holde å sjekke det. På rådene bør du sjekke alle.

Montering; sett lager og bukker tilbake riktig vei og på riktig sted (viktig), og dra med 20 Nm + 70 grader.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Jenskp » 19 apr 2012, 14:26

Gunnar N326: Er mulig jeg kunne ha satt den inn på verksted. Vet de har et (om ikke flere) saab verksted her i Trondheim.

Ingvar N629: Skjønner. Dette var til uvurderlig stor hjelp! :) Både hvordan man sjekker, og monterer.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av doo-kie » 19 apr 2012, 15:39

Hvis du bor i trondheim kan du jo bare avtale å få ingvar her til å ta den;)han reklamerer med å ta slike oppdrag og han har vel mere greie på saab en saabforhandleren , Din Bil har;)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Svar