Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 11 mai 2012, 08:57
Helge skrev:Så du fikk ny ja.
Ifølge dem har de hatt 2 reklamasjoner på turbo siden de startet.
Jeg får ny hvis jeg går med på å sende turboen til produsenten og de finner produksjonsfeil.
Finner de ikke en slik feil må jeg ut med 2000 kr i arbeid og frakt og sitter fremdeles med en havarert turbo.
Min røyk etter 200 mil.
Turbinen kunne bevege seg over 10mm i aksiell retning.
Da jeg skulle overhale motoren før ACR i fjord, så fant deler fra denne i bunnpanna.
Det gikk desverre 6 mnd på å få tilgodelapp på den!
Positive var at jeg fikk en orginal som jeg kunne låne i mellomtiden...
/ Pål
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 11 mai 2012, 11:41
fra SP sine sider:
UPPGRADERINGS- OCH TÄVLINGSPRODUKTER,
dvs. produkter som är för effekthöjande ändamål
Vi lämnar funktionsgaranti på produkten. Full returrätt inom 10 dagar. Vi står inte för några följdskador. Ej heller för direkta eller indirekta förluster beroende på person- eller förmögenhetsskada eller skada på annan än av oss levererad egendom ansvaras ej.
og på forsiden:
Garanti
Vårt mål er fornøyde kunder. Vi ønsker å være en seriøs og trygg samarbeidspartner for alle bileiere. Hvis noe du kjøper hos oss, enten det er nytt eller brukt, som ikke fungerer slik det skal, har du bytterett. På nye deler får du selvfølgelig også garanti. Forøvrig henviser vi til kjøps og garantibetingelser i vår webshop.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 11 mai 2012, 13:02
Min turbo er gått 5 mil.
Montert på ny motor.
Brukt orginal Td04 ble montert og bilen etter har nå gått 60 mil uten problem.
Likevel mener Speedparts at dette er min feil.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
99Turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Legg inn
av 99Turbo » 12 mai 2012, 00:41
Les litt i kjøpsloven, det vil alltid være rom for krangel, men de sliter nok med å avvise en reklamasjon helt og holdent lovlig.
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 12 mai 2012, 01:33
Jeg kan kjøpsloven.
Forslaget til Speedparts er sende turboen til Sverige. Der kan de visstnok finne ut hvorfor den skar seg.
Dette koster meg 2000 kr. Hvis de finner fremmedlegemer.
Hvis ikke er det gratis og jeg får ny turbo.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 12 mai 2012, 03:03
Send heller snurra til gik turboservice for sjekk. Det er en nøytral part.
/ pål
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 12 mai 2012, 11:22
Pål N526 skrev:Send heller snurra til gik turboservice for sjekk. Det er en nøytral part.
/ pål
Koster også penger.
Den ble montert på en ny motor. Og den begynte å røyke blått umiddelbart etter oppstart.
Siden den forrige motoren og turboen var havarert antok jeg at røyken kom fra olje som lå i eksosanlegget.
Da røyken ikke forsvant etter ca 5 mil tok jeg av kobrarøret for å kjenne på turboen. Totalhavari.
Jeg monterte da en brukt orginal Aero-turbo. Bilen har nå gått 100 mil med denne turboen uten problemer og blårøyk.
Det er ikke nødvendig å sende den noen steder. Den hadde en produksjonsfeil. Den var ødelagt når jeg monterte den.
http://www.youtube.com/watch?v=Qbe2A-siYK0
Sist redigert av
Helge den 12 mai 2012, 11:37, redigert 2 ganger totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 12 mai 2012, 11:31
Vanskelig å påvise / avvise en produksjonsfeil på en ødelagt turbo. Om du bare har satt på en orginal turbo i etterkant, så er jo saken klar. Dette burde jo også selger skjønne, og sende deg en ny på goodwill, uten ytterligere spørsmål.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 12 mai 2012, 13:29
Jepp, Speedparts burde virkelig skjerpe seg der, det er jo tross alt service det er snakk om.
De ødelegger for seg selv i lengden når fler og fler får defekte turboer fra de og nekter for produksjonsfeil...
Hva vet Speedparts om det? Har Bent eller Ole bygd turboen? Har de testa den før de slapp den for salg?
Produksjonsfeil forekommer, å benekte dette er galskap og idioti.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero