Trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Trimming

Legg inn av Sukisaab N395 » 07 jan 2005, 23:43

Har ikke fått tilgang til Trim-forumet derfor kommer spm. her. Skal få opp farten på 2.0T 1998-mod 9-5. Har sjekka både hos Saab og Powerparts i Arendal (eller hva det nå heter), ca 8-9000 for 40-65 hester.
Hvor bør jeg kjøpe ? Hvem er best på pris og produkt ? Har ikke ment å skru meg ihjel så det blir kun steg 1.

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 07 jan 2005, 23:44

Speedparts med stcn rabatt vil jeg tro!

de er på kjeller, rett vet GM/saab
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 08 jan 2005, 00:51

steg 1 hos Nordic er 7500 SEK
Der kan du trekke fra ca 10% pga valuta forskjell, samt 10% for klubbrabatt.


Programmet er nydelig å kjøre med.

MVH

LO

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 10 jan 2005, 03:10

Sukisaab,

Mitt forslag til deg vil være å kontakte Speedparts (se leverandørsidene). Det er en klar fordel å ha leverandøren i nærheten/Norge.
Jeg vet om noen! som har Speedparts steg 2, steg 3 og steg 4. Og som i likhet med deg ikke vil/kan skru hele tiden. Men hvorfor skal du skru? Det er jo derfor vi har Ole på Speedparts. Og det å sette inn f.eks steg 3 fører ikke til mer skruing enn om bilen er orginal (har jeg hørt!).
Hilsen Ole-P. N-154

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Knekke motor ?

Legg inn av Sukisaab N395 » 07 feb 2005, 20:56

Hei igjen !
Er nå en lykkelig eier av en 9-5 1998-mod etter at Speedparts putta inn chip til 215 hk.
Lykkelig til jeg fikk høre (av en Saab-mekaniker) at de iblant hadde fått inn 98/99-modeller med motorras etter slik trimming. Han anbefalte orig. Saab-chip ?? Hva er i så fall bedre med den ?

Noen som har erfaring rundt dette så er jeg spent å høre noe, har jo ikke lyst til å skifte motor om en stund.. (bilen min har gått 90.000 nå)

Steinar

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 07 feb 2005, 21:02

Bytter man olje regelmessig ville jeg tro det skulle gå bra!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Trim

Legg inn av Bent N208 » 07 feb 2005, 21:09

Heisan, hyggelig at du ble fornøyd med bilen etter oppgradering. Når det gjelder SAAB og kvalitet, har vi bare positive erfaringer.

Forskjellen på SAAB originaltrim 192 hk og trim som selges ifra andre leverandører er 22-24 hk og litt NM. Når det gjelder denne SAAB mekanikerens utsagn om at uoriginaltrim er farlig kontra originaltrim, er etter min mening litt tullete. Selvsagt kan vi ikke gi deg noen garanti, men hvis du bruker bilen med omhu samt husker olje + filter hver 10.000 - 98 blyfri og får bygd om din veivhusventilasjon til ny type skulle det ikke forundre meg at denne SAAB mekanikeren aldri får rett !! :wink:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 07 feb 2005, 21:20

Må man tanke med 98okt!! :shock: De er nærmest umulig å få taki pluss at det koster mye mere enn 95okt. Men all morro skal koste! 8) :D

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

98 Blyfri

Legg inn av Bent N208 » 07 feb 2005, 21:30

Den dagen 98 blyfri ikke er å få tak i, la oss håpe den dagen aldri kommer. Er det heldigvis noe som heter octanboster, kosten ved å bruke dette med 95 blyfri er ikke mye mer en hva 98 blyfri koster.

Så uansett hva Belona og andre forvridde miljøaktivister setter istand :-x , finnes det løsninger for oss som fokuserer på andre ting enn bagageplass og små miljømotorer :razz:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 07 feb 2005, 21:40

Ja, vi må jo ta vare på miljøet! Og med SÅ store 2,0l som Saab leverer og med alle de sylinderene kan det bli et alvorlig miljøproblem i fremtiden!

Men blir det bare tenningsbank og sorg ved å tanke 95okt. uten booster?

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Jepp

Legg inn av Bent N208 » 07 feb 2005, 21:52

SAAB anbefaler 95 blyfri på standard modeller 150 hk, når du trimmer anbefaler SAAB også 98 blyfri.

Fikk forøvrig gleden av å prøve Shell V- power racing 100 oktan i sommer, det var 30-35 grader i skyggen og bilen gikk som på en fuktig vårkveld med 13 grader....Partiet som får denne bensinen til Norge har min stemme for all femtid :P

Det er oktangraden som avgjør tenningsbank osv.
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 07 feb 2005, 22:11

Funker faktisk kurrant med 98 okt på org også. gjør da det på min. Går litt lengre på en tank faktisk, og det er jeg jo lei meg for. Vil ikke det da si at bilen vil forurense mindre, ergo burde den være billigere :roll: :D hehe
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 07 feb 2005, 22:44

Hirsch og Nordic tar over garantien helt uten ekstra kostnader, hvis jeg ikke husker feil?
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 feb 2005, 08:04

Jeg kjører org. bil med 98 Oktan, forbruket har gått ned, kjører nå 50 km ekstra på en tank i forhold til 95 oktan...
Styrer med DAB og AUX

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Legg inn av Sukisaab N395 » 08 feb 2005, 13:01

"og får bygd om din veivhusventilasjon til ny type "

Hva trengs for å få gjort dette ? Vanskelig ? Kan gjøres selv ?
Kostnader ?


Steinar

Svar