Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av ko_dez » 23 nov 2010, 11:12

Naboen min fikk nylig problemer med Saaben sin. En 9-5 diesel, hvor viftereima(driver vel alt annet nå for tiden vel?) falt av. Den ble fraktet til Saab på Skøyen for å finne ut hva det var. Svaret var at reima samt hjulet som sitter på veiva måtte byttes, 7000 kroner. Dette var visst "deler som er vanskelig å få tak i, og nesten aldri må byttes. Derfor så dyre. Finner ikke billigere andre steder". Naboen sa jo ja til å fikse bilen. Dette var på fredag. Igår ringte han til Speedparts og forhørte seg etter anbefaling fra meg. 3800,- var den nye prisen. Tanker om å leie tilhenger og frakte bilen dit var ganske fristende inntil han ringte Saab igjen. De slo av 2500,- med en gang, så nå vil det ikke lønne seg å leie tilhenger. Ene xenon lykta hans måtte også byttes, og EU godkjenning måtte gjennomføres, så nå fikk han altså både EU godkjenning og ny xenon lykt i tillegg, og totalprisen blir nå 7000,-. Dette slo han til på, denne gangen adskillig mer fornøyd, på tross av at han skylder meg en øl :)

Så her er en anbefaling: Dra likegodt til speedparts med en gang, selv om det er langt fra "byen"!

mvh
Morgan

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av 9-5 » 23 nov 2010, 14:54

Trur jeg heller hadde begynt med noe som heter pruting, ganske vanlig her i Bodø(Imaas)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Paradigm N558 » 23 nov 2010, 15:00

Hadde det vært på Imaas hadde prisene startet på 14.000 kr og oppover.. :lol:
Også hadde du fått 50% rabatt på det, og endt opp på 7 laken :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av 9-5 » 23 nov 2010, 15:26

Hehehe. Det kan nok stemme:)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 nov 2010, 15:59

Svindeforsøk var vel litt drøyt da. :P

Men de har nok helt annen innkjøpspris, avanse og utsalgspris enn speedparts har. De tapte nok ikke noe på den dealen der uansett, tapte de noe i heletatt var det ikke mange kronene, tjente bare ikke så mye som de ville ha gjort til og begynne med. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av EdHunter N815 » 25 nov 2010, 19:46

Enig med Rambraut, å kalle det svindelforsøk er litt drøyt! Speedparts er jo ikke merkeforhandler, de lever av å selge (stort sett) uorginale deler til Saab. En merkeforhandler kan ikke sammenlignes med ettermarked hverken på pris eller kvalitet på delene.

Som sagt er mange av delene du kjøper av ettermarkedsleverandører uorginale. Det betyr selvsagt ikke nødvendigvis at de er dårligere, men jevnt over vil uorginale deler ha litt varierende materialkvalitet, passform og holdbarhet. Orginalt koster, men da er du sikker på god kvalitet. Kjøper du uorginalt kan du spare mange tusenlapper, men du kan ikke være like sikker på at varen holder samme standard.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Rambraut N1491 » 25 nov 2010, 22:53

Jeg vet at f.eks at et MECA Verksted har rundt 42% rabatt (og oppover) på deler de kjøper fra MECA sine nettsider. Utpris til kunde er som regel full pris + mva.

For eksempel:

Bærearm - Saab 9-3 MY02: 2000,- + mva 25%

Innpris til verksted: 1300,- inkl. mva 25%

Utpris til kunde: 2500,- inkl. mva 25%

Verkstedet har da tjent 700,-, men må som alle andre betale skatt på penger de tjener.

Derfor er det veldig enkelt for et verksted og gi folk en ''god pris'' på både små og store jobber. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Ottar N398 » 26 nov 2010, 09:16

Rambraut N1491 skrev:Jeg vet at f.eks at et MECA Verksted har rundt 42% rabatt (og oppover) på deler de kjøper fra MECA sine nettsider. Utpris til kunde er som regel full pris + mva.

For eksempel:

Bærearm - Saab 9-3 MY02: 2000,- + mva 25%

Innpris til verksted: 1300,- inkl. mva 25%

Utpris til kunde: 2500,- inkl. mva 25%

Verkstedet har da tjent 700,-, men må som alle andre betale skatt på penger de tjener.

Derfor er det veldig enkelt for et verksted og gi folk en ''god pris'' på både små og store jobber. :)
Dette er jo også helt vanlig i alle bedrifter :D Når jeg jobba som elektriker hadde vi 90% av på vanlige kabler, men dem ble jo solgt for listepris med påslag og moms :mrgreen: Rart folk klager på at håntverkere er dyre :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Bent N208 » 26 nov 2010, 11:00

EdHunter N815 skrev:Enig med Rambraut, å kalle det svindelforsøk er litt drøyt! Speedparts er jo ikke merkeforhandler, de lever av å selge (stort sett) uorginale deler til Saab. En merkeforhandler kan ikke sammenlignes med ettermarked hverken på pris eller kvalitet på delene.

Som sagt er mange av delene du kjøper av ettermarkedsleverandører uorginale. Det betyr selvsagt ikke nødvendigvis at de er dårligere, men jevnt over vil uorginale deler ha litt varierende materialkvalitet, passform og holdbarhet. Orginalt koster, men da er du sikker på god kvalitet. Kjøper du uorginalt kan du spare mange tusenlapper, men du kan ikke være like sikker på at varen holder samme standard.
Hei

Svindelforsøk er det ikke, men at merkeforhandlere har stive priser er ikke noe nytt da :wink: Som det poengteres er ikke Speedparts noen merkeforhandler " heldigvis ikke, med den pristyringen de får " . I.o.m at det nevnes, kan det bekreftes at Speedparts selger OE= " original erstattningsdel " og ettermarkedsdeler :wink:

En god leveregel som funker godt på min arbeidsplass er " spis ikke med begge henda " :wink:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av EdHunter N815 » 28 nov 2010, 18:07

Bent N208 skrev:Hei

Svindelforsøk er det ikke, men at merkeforhandlere har stive priser er ikke noe nytt da :wink: Som det poengteres er ikke Speedparts noen merkeforhandler " heldigvis ikke, med den pristyringen de får " . I.o.m at det nevnes, kan det bekreftes at Speedparts selger OE= " original erstattningsdel " og ettermarkedsdeler :wink:

En god leveregel som funker godt på min arbeidsplass er " spis ikke med begge henda " :wink:

Mvh
Bent
Klart de har stive priser, det har jo alle merkeforhandlere uansett bilmerke. Man kan gjerne påstå at bil er bil og deler er deler, men til syvende og sist så går det nok mest på at man får det man betaler for. Noen betaler for en ordentlig bil (les: Saab), andre er fornøyd med et rimelig transportmiddel (les: Hyundai). Likeså vil noen betale for tryggheten i orginale deler fra merkeforhandler, mens andre ser nytten i å spare penger på å kjøpe andre steder.
Det er jo samtidig også dette som holder speedparts og andre i live, så sånnsett er det vel egentlig en god ting at Saab holder prisene oppe? :D

Det var ikke ment som noe spark mot speedparts, ville bare poengtere skillet mellom merkeforhandler og ettermarked. Vet at dere har orginaldeler også, og jeg handler selv ofte hos speedparts når jeg skal ha reservedeler. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av ko_dez » 04 jul 2012, 11:03

Gammal tråd, men jeg har ikke vært innom her på ei stund.
Svindelforsøk pga at de hevdet det ikke var mulig å få tak i andre steder, og samtidig bevisst oppga en pris langt over det de trenger. Det finnes ikke et verksted i verden som vil gi en vanlig kunde priser hvor de taper penger, så de har tjent på det også etter de satte ned prisen. Det å påstå at man er eneste kilden, og at delen i utgangspunktet koster såpass mye og at man ikke finner det billigere andre steder, det er forsøk å svindel. Bruk av løgn i salgsøyemed er per definisjon svindel eller svindelforsøk. Siden de slo av 2500 uten problem så visste de at prisen deres var høy, og de hadde mye å gå på. Jeg står ved min opprinnelige uttalelse.

Svindel er forøvrig definert som bedrageri, og bokmålsordboka sier følgende:
bedrageri: det å narre penger fra noen under falske forutsetninger; svik gjøre seg skyldig i b-

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jul 2012, 12:00

En merkeforhandler monterer da normalt sett aldri ettermarkedsdeler, fordi de gir sine garantier på sitt eget arbeid og sine egne deler. Ettermarkedsdelene kan være bra nok eller av og til bedre enn original, men de kan også være svært dårlige, jeg har erfart begge deler flere ganger. Hvor morsomt er det å montere billige deler for kunde, levere alt til lav pris, og få reklamasjon tilbake kort tid etter?

Klart at merkeverkstedenes ansatte kunne kurses i utvalget av piratdeler som finnes både hos Speedparts og ørten andre leverandører verden over, og bedt alle om å dra til Speedparts eller Saab Servicesenter, eller bestille billig på nett fra en eller annen plass i verden og fått delene montert hos Ærlige Erling. Men da hadde de ikke tjent en krone selv, og det er heller ikke å orientere kundene om hvilke ettermarkedsdeler som finnes som er deres oppgave. Sjansen er stor for at de heller ikke visste at Speedparts hadde reimhjul i sin delekatalog.

Leverer man bilen hos merkeverksted så er det originale deler med original kvalitet man forventer å få, og må forvente å betale for. Ønsker man noe annet, må man faktisk orientere seg litt selv! :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jul 2012, 12:58

Ingvar N629 skrev:Leverer man bilen hos merkeverksted så er det originale deler med original kvalitet man forventer å få, og må forvente å betale for. Ønsker man noe annet, må man faktisk orientere seg litt selv! :wink:
AMEN!

Veldig godt skrive Ingvar!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av Paradigm N558 » 04 jul 2012, 14:47

Hjelle, N6 skrev:
Ingvar N629 skrev:Leverer man bilen hos merkeverksted så er det originale deler med original kvalitet man forventer å få, og må forvente å betale for. Ønsker man noe annet, må man faktisk orientere seg litt selv! :wink:
AMEN!

Veldig godt skrive Ingvar!
Når det er sagt, så på Imaas Bil så bruker de ofte å betille fra Meca, men da spør de meg
"Skal du ha orginalt Saab til fnørten tusen kr, eller skal du ha Meca for litt mindre?"
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Svindelforsøk av Saab Skøyen?

Legg inn av ko_dez » 04 jul 2012, 23:43

Jeg er fult klar over at SAAB merkeverksted kan og kanskje bør koste litt ekstra. Jeg synes selvsagt også ikke at de trenger å orientere om alle andre muligheten. Det jeg _virkelig_ ikke vil at de skal er å lyve. Å si at de er eneste leverandør, og at man ikke finner det billigere andre steder når det åpenbart ikke er tilfelle, så lyver betjeningen. De prøver å lure deg til å kanskje ut med mer penger enn du har råd til rett før ferie eller bryllup eller hva det nå enn er som gjør at du er blakk. Jeg setter grensa ved løgn. De vet garantert at man både får uorginale deler, og at delen de selger er veldig høy avanse på slik at til og med de selv kan selge den mye billigere, så at de sier det motsatte er løgn, og å lyge for å tjene mer penger er per definisjon svindel/bedrageri. Siden planen gikk i vasken denne gangen så kaller jeg det svindelforsøk.

Glem speedparts biten, faktum er at de etter å ha sagt at delen er så og så dyr og det tar så og så lang tid, og at man ikke ville finne det billigere noe annet sted, så klarte de likevel å slå av 30% uten å mukke like etterpå. Løgn for å øke fortjeneste er som sagt svindel, det er definisjonen av ordet svindel.

Så kan man snakke om merkeverksted og priser så mye man vil. I dette tilfellet var det svindel. Hadde de sagt "Det er så mye det koster hos oss", og latt det ligge ved det, så hadde det vært helt greit, men å påstå at delen kun kan fås originalt, at den koster såpass mye, og at ingen andre klarer å matche prisen pga. at det kun finnes som originaldel er å trå over grensa med begge beina. På grunn av uttalelsen så lot min nabo være å sjekke priser andre steder, for han trodde at han kunne stole på dem, så det virket nesten også.

Svar