Demontering av drivknuter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Demontering av drivknuter

Legg inn av Jenskp » 17 jul 2012, 01:51

Hei!
Har en case igjen (og det kommer sikkert flere!), skulle begynne med å ta ut drivknutene på begge sider idag, men ble stående fast. Hva er enkleste måte for å få ut disse? Kunne ikke se helt logisk hvilke skruer som måtte løsnes for å kunne frigjøre selve drivknuten.

Bilde 1:
Bilde

Bilde 2:
Bilde

Har merket skruene med piler på de to forskjellige bildene. Hvem må jeg løsne? :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Demontering av drivknuter

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2012, 07:56

Jeg tar vekk de to boltene du har grønn pil på, pluss skrur av kaliperne og løsner ABS-kontaktene i motorrommet og drar ledningene ut i hjulhuset. Da får du akkurat nok å gå på til å banke ut medbringerne og vippe de unna. Slik synes jeg det er minst jobb, men du kan selvsagt løsne mer og få mer rom å gå på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Demontering av drivknuter

Legg inn av Jenskp » 17 jul 2012, 09:39

Da er det nok det som blir løsningen. Prøvde på det igår, men de boltene satt noe inni h... Blir lengre arm på skralla idag!
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Demontering av drivknuter

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2012, 09:41

Du kan sikkert bytte dempere også, ser ut til at de som sitter der er de samme som bilen forlot fabrikken med i 2000. Og da er de garantert svært utslitt nå!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Demontering av drivknuter

Legg inn av Jenskp » 18 jul 2012, 01:12

Det er en mulighet. Disse har nok sett sine bedre dager.

Med det samme, når jeg skal av med bremsekalipprene. Skal jeg skru løs boltene og umbracoskruene (merket med henholdsvis grønne og røde piler) for å få ut bremsekalipperen som en "hel" enhet?

Bilde
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Demontering av drivknuter

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jul 2012, 09:44

Holder å skru ut de med grønne piler, da er kaliperen løs. Heng den opp i fjæra eller noe med strips e.l. slik at den ikke henger i bremseslangen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Demontering av drivknuter

Legg inn av Jenskp » 18 jul 2012, 10:41

Supert! Da ordner dette seg :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Svar