Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Legg inn av ko_dez » 01 jul 2012, 21:39

Hei

Oppdaget ikveld at det dukker opp blå røyk etter jeg har bremset på motoren en liten stund. Det ble fort verre. Etter hva jeg kan lese her så er det to muligheter, ene er turbohavari, andre er topppakning. Jeg er usikker på hva jeg håper det er, men er redd det er turbo som er gåen. Det jeg kunne se var at når jeg tok av oljelokket så røyk det litt opp derfra, men det kan vel skje både ved topppakning og turbohavari?

Trenger at bilen er operativ innen mandag neste uke, for da blir bærer det til dyreparken med ungene (håper jeg). Jeg tenker å etterstramme boltene i morgen og se om det hjelper. Hvis ikke må jeg få tak i en turbo litt kvikt. Det er en helt normal 2,3t 185hk, så en helt standard turbo vil passe bra, med mindre noe annet er enklere og gir litt mer skyv såklart. Enkelt er hovedpoenget her, for jeg har desverre altfor lite tid før neste mandag.

Jeg bor forøvrig i Røyken, mellom Oslo og Drammen. Kjekt om jeg ikke trenger å kjøre så allverdens langt heller, selv om jeg har en reserve-pickup :-p

-Morgan-
Sist redigert av ko_dez den 03 jul 2012, 16:58, redigert 1 gang totalt.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av saab2012 » 01 jul 2012, 22:41

Kan være gjennomslag i motor,dvs.kompresjon trykk slipper forbi stempler og forårsaker overtrykk i bunnpanne,Dette vil en se når det ryker opp gjennom påfyllingsrør.Kan være skadet sylindervegger.Har det vært oljeforbruk,Lite olje på motor(oljelampe tent).Ulyd fra motor ?????????.Turbo sjekkes ved og kontrollere turbinaksling,er det slakk/knekt aksling må turboen skiftes.Kan også være gjenn grodd motor pga.olje slamm(tett sil bunnpanne,oljetilførselrør turbo,tette oljekanaler etc.)Ved defekt turbo blårøyk ut eksosrør ikkje opp oljepåfyllingsrør.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av Aleks_ » 01 jul 2012, 23:22

Var motor driftvarm når du tok av oljelokket? For da kan det bare ha vært damp og ikke eksos.

Du har også muligheten med at det kan være ventiltettinger eller stempelringer.

Bruker den olje?
Er kjølevæska grumsete, eller har en oljefilm i toppen av tanken?
Blårøyk ved kaldstart?

Turboen kan du sjekke ved å skru av innsugrøret å kjenne på slakken på turbinen.
Ved gåen toppakning så se etter lekkasje mellom blokk og topp, grums i olje eller kjølevann.

Ventiltettinger kan sjekkes ved å motorbremse i feks en nedoverbakke for så å gå på gassen igjen.
Litt usikker metode å bruke da andre ting også kan gi liknende symptomer.

Prøv å få tatt en kompresjonstest og en leakdown sjekk på et verksted, da får du vel et litt mer konkret svar :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av ko_dez » 02 jul 2012, 00:05

Oi, masse gode svar og oppfølgingsspørsmål. Jeg digger dette forumet!

Oljelampe har aldri tent i alle fall, det er jeg helt sikker på. Heller ingen ulyd fra motor eller turbo. Fusker ikke.

Motoren var varm da jeg åpnet oljefylle-lokket ja, kjørt fra Risør til bunnen av Lierbakken (20 mil?). Følte at lukta som kom fra oljefyllelokket luktet litt brent olje, men det er mulig varm olje bare lukter sånn.

Ved lierbakkene svingte jeg av, bremset på motoren til et kryss, og så en stor røyksky når jeg kjørte videre. Det røyk fælt, og jeg fryktet brann, så vi stoppet og kastet oss ut. Hadde heldigvis ikke barn i bilen, for da hadde det blitt virkelig kaos.

Den har brukt litt olje i det siste, en liter på 5k kilometer ca, men ikke sett noe til blårøyk. Har også sett litt olje ved luftinnsug/spjeldhus. Nå derimot hadde oljenivået sunket betraktelig, og det var mer olje rundt spjeldhus. Turbotrykk ihht indikator i dashbord ser ut til å fungere, men går kanskje ikke så høyt som det gjorde før. Mener det gikk opp til kanten av røde, men nå så det ut til å være ørlite lavere.

Antok at den svettet ved toppakning, og har ikke hatt tid til å se på det før. Det var nok dumt, men har hatt litt styr det siste som har måttet ta prioritet. Hadde håpet å kunne se på det i ferien etter turen vår :cry:

Kjølevæska var helt fin. Jeg sjekket den først, og presterte i stresset å glemme å skru på lokket igjen. Fant det heldigvis igjen da jeg kjørte tilbake med pickupen og så etter det. Føler meg ganske dum ja.

Motoren går ikke varm, vi kjørte noen mil uten lokk, og det var fortsatt vann i kjølevannstanken, ingen alarm om lavt nivå. Det forbauser meg litt forøvrig.

Ser ut til at mitt neste trekk er å trekke til topplokksbolter. Fungerer ikke det så sjekker jeg slakk i turbo. Er det ikke det heller, så er det vel kanskje å ta av toppen for å sjekke toppakning og evt skader i cylindre for gjennomslag? Også sjekke ventil tettinger. Finnes det en leg-manns metode å sjekke disse tingene?

-Morgan-

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av saab2012 » 02 jul 2012, 01:15

Etter deres forklaring kan det høres ut som det er turboen som forårsaker røykleggelsen.Ved slitt turbo der oljen kommer via turbo og inn i innsug vil det bli mye olje i rør til spjeldhuset+ansamling av olje i intercooler.Ved turbohavari der aksling løsner i turbo vil en få store mengder olje til innsug og dermed stor røykutvikling.Turboen som står i din bil er sannsynlig slitt og forårsaker oljeforbruk.NB. I 9-5 motoren er det metall toppakning og det er lite sannsynlig problem med denne,Kan en sjelden gang vere løse toppbolter,men etter et større oljeforbruk skal det ikkje være vanskelig og finne oljesøl under bil om toppakningen lekker olje.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av ko_dez » 02 jul 2012, 01:33

Hei.

Det høres nesten betryggende ut. Det ser nå ut til at morgendagen blir spolert og jeg ikke får skrudd på bilen i det hele tatt, så da blir det nok tirsdag jeg finner uta ting helt sikkert. Sånn for å være på sikre siden, hva slags bolter holder toppen på bilen? Jeg har en anelse av at det er torx. Jeg har en størrelse 55, men jeg kan nok få tak i noe annet i løpet av morgendagen om det er noe annet, så blir ikke dagen helt spolert kanskje?
Hva med turbo, hvor kan jeg få tak i det? Er det noen her som har byttet og har en original en liggende? Jeg legger inn en melding på ønskes kjøpt jeg, så får den litt lenger tid å kose seg på forumet her.

Takk igjen for god hjelp.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av ko_dez » 03 jul 2012, 15:50

Tok av røret som går til spjeldhuset. Det er olje nedi der, og jeg fikk fersk olje på fingeren når jeg dro den oppi røret. Det er vel kun turbo som kan gjøre at det kommer olje inn i det røret. Antar at olje fra ventiltettinger og ringer ikke vil blåses ut i innsuget og spjeldhus :roll:

Uansett, begynner å skru av litt rundt turboen nå for å få sjekket for slakk. Har fått et par tilbud på turbo, men noe på østlandet et sted hadde vært kjekt.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av ko_dez » 03 jul 2012, 16:47

Allright, da er innsug til turbo løsnet, og det er definitivt turbo død. Fortsatt søker jeg etter en turbo i oslo-området.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger turbo

Legg inn av Paul N1176 » 03 jul 2012, 17:25

ko_dez skrev:Allright, da er innsug til turbo løsnet, og det er definitivt turbo død. Fortsatt søker jeg etter en turbo i oslo-området.
IKKE kjøp kina kopi fra Speedparts hvertfall, er flere her inne som har ganske dårlig erfaring med dem...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Legg inn av Aleks_ » 03 jul 2012, 18:33

http://no.maptun.com/contact.php

Om Enebakk er innenfor rekkevidde er dette et godt alternativ. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Legg inn av ko_dez » 04 jul 2012, 01:11

Hva med speedparts sin bytte-turbo? Det er en ombygget original en vel? Den skal kanskje ikke ha altfor mye skryt den heller, men jeg har dårlig med tid.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Legg inn av ko_dez » 05 jul 2012, 10:40

Da er turbo i hus og jobben startet. Tenker å ta ned bunnpanna og vaske, sånn i tilfelle det er noe guffe der, og blåse gjennom oljerørene. Ett problem jeg har hatt er å få løs ene oljerøret, det som går inn på toppen av turboen. Eksosmanifoilen blokkerer meg fra å løsne denne på noe jeg vil kalle fornuftig vis. Kommer ikke til med pipe eller fastnøkkel. Kom akkurat på at jeg har et sett slike pipe-fastnøkkel dingser, de bygger jo ikke så høyt. Er det løsningen?
Jeg tenker å løsne andre enden og ta røret ut sammen med turboen, så må jeg bare huske på å feste denne før jeg setter i den nye, og det kan jo kanskje bli vankselig å få riktig vinkel osv. Noen tips her?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2012, 10:58

Løsne røret i andre enden :wink: Jeg synes det enkleste er å la alle rør sitte på turboen, og dra med alt ut. Flytt over rør til ny turbo, smell på plass, ferdig. Det kan være lurt å ikke stramme banjoboltene på turboen helt før banjoene i andre enden er festet, slik at du kan vri de litt når banjoene i andre enden skal entres. Vel og merke kun på rørene du kommer til å stramme når alt er på plass, det lange røret som går til enden på toppen kan du stramme til på uansett, da det er så langt er det meget enkelt å montere tilbake selv om det ikke er montert i 100 % rett vinkel. Den verste banjoen å få på plass er den på vannpumpa, må demontere litt rundt for å komme til, men det er jo fort gjort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: Blårøyk ved motorbrems. Trenger ny turbo

Legg inn av ko_dez » 17 jul 2012, 22:32

Det ser ut til at prosessen har gått bra. Jeg gikk for demontere rørene fra turboen med unntak av oljerøret, som jeg ikke hadde verktøy som kom til for å løsne slik som den stod. Traff heldigvis på vinkelen når jeg skrudde det fast igjen også. Har kjørt ca 900km etter byttet, og alt ser bra ut. Mangler ikke en dråpe vann eller olje. Hadde også av bunnpanna og fikk renset den også, samt at jeg vasket ut av alle slanger og rør, og av intercooler. Takk for all hjelp her.

Svar