Opp og ut med motor, Saab 9-5
Moderator: Moderatorer
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Opp og ut med motor, Saab 9-5
Da er tiden snart kommet for og ta ut motoren og girkassen. Har Haynes boken å støtte meg litt til, men der var det noe som var litt uklart. Det stod at drivreimen måtte slakkes før motoren kunne bli heist ut. Hva er vitsen med det?
Mener jeg har fjernet alt "småtteri" av slanger og koblinger som sitter i motoren og girkassen. Planen er å ta motor + girkasse ut og opp som en enhet. Dersom det er noen som har gjort dette før, blir så det neste? Begynne å fjerne motorfeste og fester til girkassen for å løfte den ut?
Girkassen skjuler seg under diverse ledninger:
Motorfeste:
Mot torpedovegg:
Inn mot motor, fra høyre side:
Inn mot girkasse, fra venstre side:
Bilde av drivreimsystem:
Mener jeg har fjernet alt "småtteri" av slanger og koblinger som sitter i motoren og girkassen. Planen er å ta motor + girkasse ut og opp som en enhet. Dersom det er noen som har gjort dette før, blir så det neste? Begynne å fjerne motorfeste og fester til girkassen for å løfte den ut?
Girkassen skjuler seg under diverse ledninger:
Motorfeste:
Mot torpedovegg:
Inn mot motor, fra høyre side:
Inn mot girkasse, fra venstre side:
Bilde av drivreimsystem:
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Drivrema må av med mindre du har planer om å rive med deg AC kompressor og servopumpe opp og ut sammen med motoren
Utover det så kan du se litt på disse sidene her:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
http://photo.platonoff.com/Auto/2006051 ... e_Removal/
Nederste er til NG900, men så og si det samme som blir gjort.
Utover det så kan du se litt på disse sidene her:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
http://photo.platonoff.com/Auto/2006051 ... e_Removal/
Nederste er til NG900, men så og si det samme som blir gjort.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Skal du løfte motor og kasse opp, så må du ta av reimhjulet på veiva først. AC-kompressor må tas av og legges igjen i motorrom, samme med servopumpe. Oljeslanger til oljekjøler løsnes ved oljefilterholder. Ledningsnett løsnes fra ECU og kontakt på torpedovegg og blir med motor ut. Fuelrail med dyser løsnes fra motor og legges igjen i motorrom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Kan være greit å la AC kompressoren og servopumpen bli igjen i bilen Gode beskrivelser på linkene!
Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnetIngvar N629 skrev:Skal du løfte motor og kasse opp, så må du ta av reimhjulet på veiva først. AC-kompressor må tas av og legges igjen i motorrom, samme med servopumpe. Oljeslanger til oljekjøler løsnes ved oljefilterholder. Ledningsnett løsnes fra ECU og kontakt på torpedovegg og blir med motor ut. Fuelrail med dyser løsnes fra motor og legges igjen i motorrom.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Er også to kontakter på girkassen som må av.
Hvis det er automat.
Og en jording som er lett å glemme.
Hvis det er automat.
Og en jording som er lett å glemme.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Har tatt av disse kontaktene, samt koblet ut girstaget. Det er manuell
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Reimhjulet er det som er nederst på motoren og som vises på bildet. Enklest å løsne med muttertrekker.Jenskp skrev: Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet
AC-kompressoren sitter under servopumpen.
Det lønner seg også å plugge hullene til drivakslingene og oljekjøler. Er alltid noen oljerester som renner ut av girkassen.
Det er fire fester du må løsne. 3 på girkassen og 1 på motoren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Bare å løsne reimhjulet uten å løsne på drivreima?
Kan nok være en fordel å plugge hullene ja
Kan nok være en fordel å plugge hullene ja
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Drivreimen (multireim) må av uansett.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
For å være presis så ligger ac kompressor under vannpumpa. Denne sitter i 3 bolter. Når de er løsnet kan du vri ut kompressor fra styre festene. Nå henger den på en krok på braketten. Hektes lett av og legges mellom front og motor. Husk rev. Bryter på baksiden av kassa(kontakt). Husk slangen på baksiden av spjeld mot torpedo.
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.
Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.
Lykke til8-)
Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.
/ pål
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.
Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.
Lykke til8-)
Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Dette hjalp utrolig mye! Kan bli en arti affære å få drivreima på igjenHelge skrev:Drivreimen (multireim) må av uansett.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
Gode beskrivelser av hva som må gjøres! Mener jeg har løsnet slangen bak på motoren, mot torpedoveggen.Pål N526 skrev:For å være presis så ligger ac kompressor under vannpumpa. Denne sitter i 3 bolter. Når de er løsnet kan du vri ut kompressor fra styre festene. Nå henger den på en krok på braketten. Hektes lett av og legges mellom front og motor. Husk rev. Bryter på baksiden av kassa(kontakt). Husk slangen på baksiden av spjeld mot torpedo.
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.
Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.
Lykke til8-)
Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.
/ pål
Nå gjenstår kun å løsne motor-, og girkasse fester så kan motoren løftes ut!
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Jeg kan kun se 2 fester i girkassen (3 hvis man regner med girvelgeren), og motorfeste på motoren. Hvor skal isåfall det 3. feste på girkassen sitte? Under, og mot torpedoveggen?Helge skrev:Reimhjulet er det som er nederst på motoren og som vises på bildet. Enklest å løsne med muttertrekker.Jenskp skrev: Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet
AC-kompressoren sitter under servopumpen.
Det lønner seg også å plugge hullene til drivakslingene og oljekjøler. Er alltid noen oljerester som renner ut av girkassen.
Det er fire fester du må løsne. 3 på girkassen og 1 på motoren.
Feste 1 i girkasse:
Feste 2 på toppen av girkassen:
Skal man løsne skruene som er markert med røde og grønne piler for å løsne motorfestet, eller det nok å løsne kun den røde?:
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Det siste sitter inn mot torpedoveggen. Sitter midt under innsuget. Ganske enkelt å se.Jenskp skrev: Jeg kan kun se 2 fester i girkassen (3 hvis man regner med girvelgeren), og motorfeste på motoren. Hvor skal isåfall det 3. feste på girkassen sitte? Under, og mot torpedoveggen?
Er det i midten.
Jeg løsner alle og fjerner det. Enklere å komme til når du skal ta av servopumpen.Jenskp skrev:Skal man løsne skruene som er markert med røde og grønne piler for å løsne motorfestet, eller det nok å løsne kun den røde?
Og jeg tror ikke du klarer å tre multireimen når dette festet sitter på.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
På det mot torpedo, så tar du av hele braketten som sitter skrudd i kassa og lar det henge.
/ pål
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Dette var en skikkelig oversikt! Må servopumpen av for at motoren og girkassen kan tas ut? Det gjør det kanskje enkelre?Helge skrev:Jeg løsner alle og fjerner det. Enklere å komme til når du skal ta av servopumpen.
Og jeg tror ikke du klarer å tre multireimen når dette festet sitter på.
M00 Saab 9-5 2.0t stv