Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kimzor
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 20 jul 2012, 23:40
Navn: Kim
Bil: '08 9-3SC Vector

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av kimzor » 31 jul 2012, 10:11

KapteinSAABeltann skrev:På min er det oppgitt 120K/4 år, men jeg mener å ha lest at det er blitt redusert siden jeg kjøpte bilen. Uansett tar jeg ingen sjanser. Byttet nylig rem og pumpe på ca. 60K. Det var riktignok gått nærmere 5 år.

Det er ingen stor kostnad involvert med dette. Autodata oppgir 1,5 timers arbeid å bytte reima, og en time i tillegg for vannpumpa inkl. påfylling og lufting av kjølesystemet.

Ved neste bytte rundt 120K bytter jeg løpe-og strammehjul også, basert på dette:

http://motorvationsaab.wordpress.com/20 ... placement/
Hvor mye betalte du for dette?
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Trondgr » 31 jul 2012, 10:41

I papirene til min 9-5 (1,9 TiD) er det oppgitt 120 000 km.
Dette ble opplyst av lokal saabforhandler å være endret til 90 000 km.

Hvorfor har ikke alle biler reimer med 210 000 km bytteintervall, eller kanskje enda bedre, hvorfor har ikke alle biler kjede?

PS.
Betalte ca 8500 + service for dette.
Sjekket prisen på en 2007 passat og en 2012 skoda superb, da snakker vi plutselig om hhv 12 og 15 000 + service.
VAG er grisedyrt.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2012, 11:50

Stor forvirring rundt dette med reimbytte, det korrekte er 120kkm/7 år.
Tidligare var det 150kkm/7år, men det er redusert til nemnte 120.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av KapteinSAABeltann » 31 jul 2012, 13:21

Betalte vel rundt 4500 for bytte av regreima og vannpumpa.

@ Hjelle: Det stemmer ihvertfall ikke for min bil, 2007 1.9tid 120hk. Jeg har serviceheftet på bordet foran meg, og der står det vitterlig som følger:
Hver 120.000 km eller hvert 4 år: - Kamreim, skifte (bare dieselmotor)
Leser rundt på nett at Opel og Vauxhall har operert med lengre intervaller for samme motor. Men folk opplever havarier veldig tidlig. Her er en med 150hk utgaven som har hatt havari før 90K (han skriver low 50`s og det er vel maks 55K miles):

http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=90773

Ser ingen grunn til å ta noen sjanser med dette.

EDIT: En til http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 84958.html

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Trondgr » 31 jul 2012, 13:45

Det står 120 000 også i mitt servicehefte.
1,9 TiD 150 HK (2006)
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2012, 14:13

KapteinSAABeltann skrev:@ Hjelle: Det stemmer ihvertfall ikke for min bil, 2007 1.9tid 120hk. Jeg har serviceheftet på bordet foran meg, og der står det vitterlig som følger:
Hver 120.000 km eller hvert 4 år: - Kamreim, skifte (bare dieselmotor)
Leser rundt på nett at Opel og Vauxhall har operert med lengre intervaller for samme motor. Men folk opplever havarier veldig tidlig. Her er en med 150hk utgaven som har hatt havari før 90K (han skriver low 50`s og det er vel maks 55K miles):

http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=90773

Ser ingen grunn til å ta noen sjanser med dette.

EDIT: En til http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 84958.html
Det høyres heilt utrulig ut at SAAB kan sprike so veldig med opplysningane.
Tok å sjekka opp TSB 101-2701, den seier at Z19DT, Z19DTH og Z19DTR kan ha 150kkm og faktisk 10 år. Men veit at dette i seinare tid er satt ned til 120kkm.
Sikker på at du ikkje har sett på intervallet for 1.8i (Z18XE) motoren då? Den er i same TSB oppgitt til 90kkm/6år.
TSB 100-2475 seier også at Z19-DT må justere ventilane på 60kkm/4år...

Men om du vil bytte kamreim so ofte må du meir enn gjerne gjere det, men at SAAB skal ha vore plaga med havari på kamreima til dieselmotorane har gått meg hus forbi.
Mulig dette kan være eit spesiellt Opelproblem, kan det være andre ting enn sjølve reima som er botn i problema?

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av KapteinSAABeltann » 31 jul 2012, 14:21

Hvis det var intervallet for en bensinmotor skulle det vel ikke stått (bare dieselmotor) bak? Jeg har sitert fra serviceheftet, ordrett.

Ventiljusteringsintervallet er ganske riktig 60.000 km, uten at jeg helt ser hva det har med intervallet for registerreimsbytte å gjøre. Det er vel hydrauliske løftere og shims i tillegg så vidt jeg har fått med meg.

Edit: Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2012, 14:48

For all del, tvilar ikkje på at det er det som står i boka di. Men TSB-en er jo ganske klar den også.
Men du kan jo ringe et SAAB-verksted og spør kva som gjeld for 8v motoren, det er godt mulig den hadde andre intervall ifrå starten.

Det med justering av ventilane var berre tatt med som ei tilleggsopplysning, det har sjølvsagt ingenting med kamreima å gjere.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av KapteinSAABeltann » 31 jul 2012, 15:32

Det at dette blir lagt ut tyder jo på at det er en problemstilling på Saab, og dermed ikke noe som er spesifikt for Opel. Her er linken igjen: (http://motorvationsaab.wordpress.com/20 ... be-warned/)

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Trondgr » 31 jul 2012, 17:54

Jeg får ikke til å legge ved et bilde, men følgende står ordrett i serviceheftet:

Hver 120.000 km eller hvert 8.år kommer i tillegg:
- Drivreim, skifte
- Kamreim, skifte
- Automatisk girkasse, oljeskifte

Men som sagt, det er en 2006 modell, 9-5 Tid med 150 HK.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av Ronald » 31 jul 2012, 20:07

Trondgr skrev:Jeg får ikke til å legge ved et bilde, men følgende står ordrett i serviceheftet:

Hver 120.000 km eller hvert 8.år kommer i tillegg:
- Drivreim, skifte
- Kamreim, skifte
- Automatisk girkasse, oljeskifte

Men som sagt, det er en 2006 modell, 9-5 Tid med 150 HK.
Samme står det i mitt 9-3 TID 120hk

Men der står det at 60000km el. hvert 4 år gjelder bare for 1.8i motoren

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: Vurderer kjøp av Saab 9-3 1,9TiD PF SportCombi Vector

Legg inn av KapteinSAABeltann » 31 jul 2012, 21:55

I mitt hefte står det at 1.8i motoren skal ha kamreimsbytte "Hovedservice, etter maks 60.000 km eller hvert 2. år".

Svar