Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 13 sep 2010, 20:55
Rakler noe voldsomt i drivleddet på høyre side, må alt byttes helt inn til kassa, eller er det så jeg bare kan bytte ytre?
Evt, gi meg link til hva jeg trenger noen?

Er ikke helt sikker på åssen det der fungerer, pga at det er ett ledd mellom de 2 akslene. Men regner vel med at det er ytterst kaklinga kommer fra?
Mvh Stianj.
2009 9-3 Aero XWD
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 13 sep 2010, 21:14
kakkler det når du svinger? beskriv litt nærmere:)
Mvh. Pål n526
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 13 sep 2010, 21:16
Pål N526 skrev:kakkler det når du svinger? beskriv litt nærmere:)
Mvh. Pål n526
Ja, spesielt i venstre svinger. Hører det knepper.
Hører av og til når jeg gir på igjen etter fartsdumper f.eks også.
2009 9-3 Aero XWD
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 14 sep 2010, 06:42
Da er det mest sansynelig at det er drivknuten. I og med at det er på høyre side kan du banke ut hele akslingen med medbringeren som sitter i mellomleddet på kassa(uten at det går noe olje til spille). Forenkler jobben om du ikke har verktøyet som beskrevet nedenfor(jeg har det. GENIALT spør du meg

) Lykke til.
Bare husk å løsne senter mutra på drivknuten FØR du jekker opp og skrur av dekket
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... avtrekker/
Mvh. Pål
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 14 sep 2010, 12:01
Pål N526 skrev:Da er det mest sansynelig at det er drivknuten. I og med at det er på høyre side kan du banke ut hele akslingen med medbringeren som sitter i mellomleddet på kassa(uten at det går noe olje til spille). Forenkler jobben om du ikke har verktøyet som beskrevet nedenfor(jeg har det. GENIALT spør du meg

) Lykke til.
Bare husk å løsne senter mutra på drivknuten FØR du jekker opp og skrur av dekket
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... avtrekker/
Mvh. Pål
Se der ja, var vel svaret jeg trengte

Takker så mye!
2009 9-3 Aero XWD
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 14 sep 2010, 15:58
Nå er jo denne tråden om ng900 men om andre skulle synes at det verktøyet er kjekt så kan jeg i allefall legge til at det funker fint på og9-3 samt 9-5, er også rimelig sikker på at det fungerer fint på 9-3ss. På 9000 derimot så er det en låsering som holder drivknuten og denne vil lett kunne ødelegges ved bruk av denne avdrageren, tror også det gjelder og900.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 14 sep 2010, 19:05
Låsering som holder drivknuten fast til akslingen på og900 ja!
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 23 aug 2012, 09:21
Nå drar jeg opp en megagammel tråd her, men det får så være
Når jeg ser på låseringen til drivknuta på 9000, så ser det ut til å være en type snap-ring, bare med mulighet for å utvide med tang. Selv har jeg aldri klart å bytte drivknute på 9000 uten å utvide denne, men om sporet til låseringen er noe faset, så kan det faktisk være meningen at den skal løsne uten å ødelegge noe, ved påføring av en rettlinjet konstant kraft? Har noen/kan noen ta et bilde av sporet som denne låseringen sitter i?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s