Feilmeldinger Saab 95 TID 08
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: Andreas
- Bil: 95 tid vector
- Sted: Enebakk
Feilmeldinger Saab 95 TID 08
Heihei.
Har en del feilmeldinger på min 08 95 som kommer og går, og lurer på hva grunnen til dette er.
Har hatt bilen inne for å lese av kodene, men alle kodene som kommer opp står som udefinerbare feil....
Etter sletting av koder, eller ved å koble fra batteriet, så forsvinner lampee, og alt virker ok.
Disse feilene kommer og går:
Motorfeil - Noen ganger så går bilen også i nødmodus (limp me home), og maksfarten er da sånn ca 50.
Feilen der står alltid som udefinerbar.
Xenonlys - Automatisk nivåregulering fungerer ikke, og lysene går i bunn for ikke å blende (men reguleringa fungerer selv om varsellampa dukker opp).
Bremselys bak - Den hopeer inn og ut, har prøvd å bytte både pære, samt sjekket festet, som ser helt strøkent ut.
En annen feil er tankmåleren, den kan enten stå på full tank når den ikke er full, og plutselig dette i bunn når tanken er full, lampe begynner å lyse, men i kjørecomputeren
så står det at jeg har f.eks 980 km igjen å kjøre på tanken (DTE).
Har blitt bedt om å sjekke alle koblingspunktene i bilen, for å se om jeg finner noe som ikke er bra...
Har folket her inne noen ideer?
Har en del feilmeldinger på min 08 95 som kommer og går, og lurer på hva grunnen til dette er.
Har hatt bilen inne for å lese av kodene, men alle kodene som kommer opp står som udefinerbare feil....
Etter sletting av koder, eller ved å koble fra batteriet, så forsvinner lampee, og alt virker ok.
Disse feilene kommer og går:
Motorfeil - Noen ganger så går bilen også i nødmodus (limp me home), og maksfarten er da sånn ca 50.
Feilen der står alltid som udefinerbar.
Xenonlys - Automatisk nivåregulering fungerer ikke, og lysene går i bunn for ikke å blende (men reguleringa fungerer selv om varsellampa dukker opp).
Bremselys bak - Den hopeer inn og ut, har prøvd å bytte både pære, samt sjekket festet, som ser helt strøkent ut.
En annen feil er tankmåleren, den kan enten stå på full tank når den ikke er full, og plutselig dette i bunn når tanken er full, lampe begynner å lyse, men i kjørecomputeren
så står det at jeg har f.eks 980 km igjen å kjøre på tanken (DTE).
Har blitt bedt om å sjekke alle koblingspunktene i bilen, for å se om jeg finner noe som ikke er bra...
Har folket her inne noen ideer?
Re: Feilmeldinger Saab 95 TID 08
Er det brukt TECH 2 diagnose apperat ved avlesning av feilkoder??Hvist ikkje kontakt saab verksted for ny avlesning.Når det gjelder xenonlys er det sannsynlig en av vinkelgiverene som er festet på høgre bærearm foran+bak som fusker(vanlig problem).Felikoder vil også bli lagret i styreenhet.Limp home/nødmodus motor??kan være egr ventil/Vil også dra dårlig ved tett partikkelfilter,men må avleses med tech 2.Er usikker når det gjelder tankmåler,kan mulig vere feil i instrumentet eller tankmåler amaturet,er lettest og ta opp tankmåler armaturet for sjekk-test,
-
Diagnose er tatt to ganger på saab, en gang på Skøyen, og en gang på Lillestrøm, vet ikke hva de bruker av diagnose, men de har vel det som funker, har også fått lest av på ett mekonomen verksted...
Har lest meg til at det kan være EGR som forårsaker motorfeil, så tenkte å få sjekket det til uka.
Partikkefilter tror jeg ikke det er, da både jeg og fruen kjører så friskt som vi kan, samt at vi ukentlig har en tur til Lillehammer eller Tvedestrand, burde holde mer enn nok til å holde filteret rent...
Når det gjelder xenon, så trodde jeg også at det kunne være disse sensorene som tullet, men bilen var inne på storservice på Skøyen i våres, der det også ble byttet lenkearmer på begge sider, og de sjekket også disse sensorene for meg, og sa at alt så bra ut...
Dette, og feilen på tankmåler, samt at bremselys tuller, har fått meg til å lure om det kan være noe "feil med feilmeldinga"... Evt ett eller annet i elektronikken som lugger litt...
Har prøvd å få noen til å se på bilen i neste uke, men Speedparts har ikke folk som kjenner diesel tilbake før august, det gjelder også Sven Aas elektro-diesel.
Vet dere om noen i Lillestrøm - Oslo området som kan se på dette??
Har lest meg til at det kan være EGR som forårsaker motorfeil, så tenkte å få sjekket det til uka.
Partikkefilter tror jeg ikke det er, da både jeg og fruen kjører så friskt som vi kan, samt at vi ukentlig har en tur til Lillehammer eller Tvedestrand, burde holde mer enn nok til å holde filteret rent...
Når det gjelder xenon, så trodde jeg også at det kunne være disse sensorene som tullet, men bilen var inne på storservice på Skøyen i våres, der det også ble byttet lenkearmer på begge sider, og de sjekket også disse sensorene for meg, og sa at alt så bra ut...
Dette, og feilen på tankmåler, samt at bremselys tuller, har fått meg til å lure om det kan være noe "feil med feilmeldinga"... Evt ett eller annet i elektronikken som lugger litt...
Har prøvd å få noen til å se på bilen i neste uke, men Speedparts har ikke folk som kjenner diesel tilbake før august, det gjelder også Sven Aas elektro-diesel.
Vet dere om noen i Lillestrøm - Oslo området som kan se på dette??
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Høres rart ut med så mange enkeltfeil på så ny bil, høres mer ut som om det kan være noe med busskommunikasjon, kan være vrient å finne ut av. Bør vel starte med skjema og se hvilke komponenter som er felles for alle systemene, og isolere feilkildene. Har du hatt fukt i bilen noen gang?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Synes også det er rart med såpass mange elektronikkfeil. Ja, BUS-signalene kan det jo være noe rart med, men syns det virker rart at disse feilmeldingen skal ha noen fellespunkter, det eneste jeg kan se for meg der, er isåfall jord(?)....Ingvar N629 skrev:Høres rart ut med så mange enkeltfeil på så ny bil, høres mer ut som om det kan være noe med busskommunikasjon, kan være vrient å finne ut av. Bør vel starte med skjema og se hvilke komponenter som er felles for alle systemene, og isolere feilkildene. Har du hatt fukt i bilen noen gang?
Har ikke vært noe fukt i bilen så lenge jeg har hatt den, og det er ikke noe som tyder på at det har vært det heller..
Er det noe sted jeg ka laste ned skjemaer fra? Evt, hvor kan jeg henvevde meg for å få tak i de?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tenkte på om alle f eks går via DICE-boks eller MIU.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Har bilen hengerfeste ??sjekk da om det er irr i kontakstykke+hengerfestekontakten.(bremselysproblem)
-
Hvis jeg får tak i skjemaer skal jeg sjekke opp det...Ingvar N629 skrev:Tenkte på om alle f eks går via DICE-boks eller MIU.
saab2012: Har hangerfeste, avtagbart og ettermontert hos Saab før bilen ble levert ut første gang.
Skal sjekke etter irr koblingen der.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hør med Maptun Norge du .
Forundrer meg stooort om ikke Tommy har har sett slike feil før og har løsningen klar
Forundrer meg stooort om ikke Tommy har har sett slike feil før og har løsningen klar

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Tor N12 skrev:Hør med Maptun Norge du .
Har sendt han en melding nå, han holder til ca 5 minutter unna meg og fant jeg ut, så det var jo ikke ett dumt tips...

-
Da var bilen inne hos Leif Gjestum Larsen forrige onsdag, og pokker til bra service har jeg aldri fått før!
De hadde egentlig bare tid til å ta en kjapp titt, men etter ett par timer så var virvelspjeldet reparert.
Det var ett stag der som ikke gjorde det den skulle.
De sleit med å få regenerert partikkelfilter med tech2, så jeg tok en ganske hard tur hjemover, med ett tilsynelatende bra resultat.
Bilen brukte en dl mindre på mila, og gikk merkbart bedre enn tidligere.
Men selv om bilen går bra, så dukker motorfeillampa opp en gang iblant, og den hopper inn og ut av nødmodus.
Tenkte å sjekke/rense EGR ventil, noen som kunne gitt meg en liten instruks på det?
Er redd for at i partikkelfilteret i verste fall må byttes, da dette ikke har hatt det noe bra med feil på virvelspjeld.
Noen som vet hva det koster, evt vet om noen som kan bytte det for en grei pris?
De hadde ikke tid til å sjekke noe mer hos Gjestum, men det er nok noe annet som lugger siden de ikke fikk startet regenereringa...
Noen som kan ha noe å tilføre?
De hadde egentlig bare tid til å ta en kjapp titt, men etter ett par timer så var virvelspjeldet reparert.
Det var ett stag der som ikke gjorde det den skulle.
De sleit med å få regenerert partikkelfilter med tech2, så jeg tok en ganske hard tur hjemover, med ett tilsynelatende bra resultat.
Bilen brukte en dl mindre på mila, og gikk merkbart bedre enn tidligere.
Men selv om bilen går bra, så dukker motorfeillampa opp en gang iblant, og den hopper inn og ut av nødmodus.
Tenkte å sjekke/rense EGR ventil, noen som kunne gitt meg en liten instruks på det?
Er redd for at i partikkelfilteret i verste fall må byttes, da dette ikke har hatt det noe bra med feil på virvelspjeld.
Noen som vet hva det koster, evt vet om noen som kan bytte det for en grei pris?
De hadde ikke tid til å sjekke noe mer hos Gjestum, men det er nok noe annet som lugger siden de ikke fikk startet regenereringa...
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Gjentar bare det jeg sa lengre opp, hør med Tommy durochmann85 skrev:

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Her er en link til EGR hjelp:
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... %29-engine
Pass på når du monterer, at skruene som skrus inn i EDC-enheten ikke skrus for hardt. De sitter antagelig i aluminium. De gjorde det på min 9-3 og jeg vred lett i stykker de indre gjengene. Se forøvrig hva jeg har skrevet på min side idag.
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... %29-engine
Pass på når du monterer, at skruene som skrus inn i EDC-enheten ikke skrus for hardt. De sitter antagelig i aluminium. De gjorde det på min 9-3 og jeg vred lett i stykker de indre gjengene. Se forøvrig hva jeg har skrevet på min side idag.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen