Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Fikk påpakning pga slakk i foring øvre bak begge sider, det er den som er rett på oversiden av navet. Det må være nr 4 her:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... g/bakvagn/
Da blir spørsmålene som følger:
1. Bør nedre byttes i samme slengen?
2. Bør disse være powerflex (vil det merkes strammere, vil det overføre mer lyd)? PF er vel kanskje lettere å montere?
3. Hva må demonteres får å presset de gamle ut (ikke hele navet og den hovedarmdelen - longitudonal link)? Da er det jo lurt å ta alle foringer samtidig...
Håper på lure svar!
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... g/bakvagn/
Da blir spørsmålene som følger:
1. Bør nedre byttes i samme slengen?
2. Bør disse være powerflex (vil det merkes strammere, vil det overføre mer lyd)? PF er vel kanskje lettere å montere?
3. Hva må demonteres får å presset de gamle ut (ikke hele navet og den hovedarmdelen - longitudonal link)? Da er det jo lurt å ta alle foringer samtidig...
Håper på lure svar!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Trenger ikke å demontere mer enn bolten til øvre parallellarm, hvis du har rett verktøy. Biltema har pressverktøy for foringer som er genialt for disse, men det koster 2k.
Foringene er ikke i gummi, dette er kuleledd. Det finnes et alternativ i polyurethan som gir mulighet for enkel justering av camber, som ellers krever shimsing. Produsenten av disse er australske K-mac. Saab 9-5 finnes ikke i listene deres, men Vectra B har samme del. Jeg har tidligere administrert gruppekjøp derfra, kanskje du kan dra igang et nytt?
Foringene fra K-mac er ikke enklere å montere enn originale, tvert imot.
Foringene er ikke i gummi, dette er kuleledd. Det finnes et alternativ i polyurethan som gir mulighet for enkel justering av camber, som ellers krever shimsing. Produsenten av disse er australske K-mac. Saab 9-5 finnes ikke i listene deres, men Vectra B har samme del. Jeg har tidligere administrert gruppekjøp derfra, kanskje du kan dra igang et nytt?
Foringene fra K-mac er ikke enklere å montere enn originale, tvert imot.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Kuleledd dette?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 67244.html
Neeeh..
Partnr 45 67 244 er jo tydelig sylindrisk
(12 på tegningen)

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 67244.html
Neeeh..
Partnr 45 67 244 er jo tydelig sylindrisk

Sist redigert av Saabfan den 05 okt 2012, 22:46, redigert 1 gang totalt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Jo

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Hvordan kan et kuleledd ha et stag igjennom seg 

9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Kula sitter inne i ei hylse. Bolten går gjennom kula. Tro meg, har skiftet et par slike.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Er det "Hjullagerverktøy" delenr. 19-1502Ingvar N629 skrev:Trenger ikke å demontere mer enn bolten til øvre parallellarm, hvis du har rett verktøy. Biltema har pressverktøy for foringer som er genialt for disse, men det koster 2k.

Er på tur å bytte bl. mye annet, alle 4 av disse "foringene" selv i dag

- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
OKok - tror deg! Men det er den riktige på bildet?
Og - svar på 1, 2 og 3 (har ikke det verktøyet du nevner) savnes...
Og - svar på 1, 2 og 3 (har ikke det verktøyet du nevner) savnes...

9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Nei, dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191416/Jim S. N1578 skrev:Er det "Hjullagerverktøy" delenr. 19-1502Ingvar N629 skrev:Trenger ikke å demontere mer enn bolten til øvre parallellarm, hvis du har rett verktøy. Biltema har pressverktøy for foringer som er genialt for disse, men det koster 2k.![]()
Er på tur å bytte bl. mye annet, alle 4 av disse "foringene" selv i dag
Med dette settet er de øverste enkle.
Du må mekke til noe selv på de nederste da det ikke er plass til den hylsa mot støtdemperfestet nede. F eks slike http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ner-19247/ kan brukes for å komme til nede.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Ja det er den du viser til på bildet, Marius.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
2 og 3 har du jo fått svar på. 1) Det er ingen grunn til å bytte de nedre i samme slengen, da du ikke må demontere det samme for å komme til øvre og nedre. Vil fraråde deg å demontere hele armen for gjøre denne jobben. Kjøp eller lån deg verktøy for å ta det på plass.Saabfan skrev: Og - svar på 1, 2 og 3 (har ikke det verktøyet du nevner) savnes...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Takk for svar Ingvar. Har vært på Biltema og handlet litt. Så nå bærer det ut for å skru. 
Regner med at Haynes stemmer, at momentet er 90 Nm + vinkeldra 60 grader...

Regner med at Haynes stemmer, at momentet er 90 Nm + vinkeldra 60 grader...
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Just clarifyingJa det er den du viser til på bildet, Marius.

Da blir det to nye gummiforinger, kun øvre, og lån/kjøp av verktøy!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Re: Hva har du gjort med bilen din?
Fortsatt kuler8-)Rune N01 skrev:Hvordan bil har du og hva har du gjort med den?
Jeg har forøvrig en Saab 900 S Turbo Coupe MY1995. Bilen har nytt software, Viggen intercooler, 3" frontrør, Viggen bakre lyddemper, Fjernet varmeplater, JR inbox filter.
Går å lurer litt på om jeg skal ordne med noe vannsprut til sommeren...
/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Skifte av øvre foringer - bakaksel 9-5
Noen i Trondheim city som sitter på dette settet? (Og som kan tenke seg å låne det ut)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191416/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191416/
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner