Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 04 aug 2012, 17:54
Har problemer med draget på saaben min

Når jeg gasser mye på, så vil den ikke dra skikkelig. Den henger seg på en måte litt opp på 3000 omdreininger, så plutselig kommer draget igjen.. Noen som har hatt dette problemet eller vet hva det kan være?

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 04 aug 2012, 19:39
Kan kanskje være plugger, er de av rett type? Viktig at det er NGK-plugger, vet du om de er gamle?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 04 aug 2012, 19:52
pluggene ble byttet for ca et halvt år siden.. og var ngk plugger jeg kjøpte etter å ha lest litt her..

Så tror ikke det er de :/
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 07 aug 2012, 20:48
Noen som vet om det er noen form for styring til turbo eller noe.. ? virker som det er den som ikke kobler inn liksom...
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 07 aug 2012, 21:16
Hvis styringsventilen til resirkventilen er gåen, så vil bilen gå som en dass, samme om resirk er gåen. Men da kommer det vel som regel opp en feilkode etter hvert.
Ville ha fått bilen feilsøkt med tech2 og om det er noen verdier som er utenfor det normale for å finne utav feilen muligens.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 aug 2012, 10:15
Sjekk også enveisventilene til tankutluftinga, søk på "blå enveisventiler" eller "EVAP" her på forumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 08 aug 2012, 15:51
Det jeg leste om enveisventilene var at bilen da gikk konstant dårlig. Bilen min henger seg opp på et turtall før den noen ganger kommer igjen. Det kan også virke som om bilen går litt bedre når det ikke er så varmt i lufta :/
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 13 okt 2012, 15:15
Har fortsatt ikke funnet ut av hva som er galt :/ Men har lagt merke til at turbomåleren ikke går så langt opp som den har gjort før når den ikke vil dra.. Kan det være turboen som er dårlig?

Har byttet til vw enveisventiler også, men det hjalp ikke

Det ryker heller ikke noe særlig av eksosen, som andre har fortalt på forumet at det gjør når turboen er dårlig. kan det være noe annet?

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 13 okt 2012, 16:02
Sjekket det jeg tipset om ovenfor? Samt magnetventil.. Har du noen form for trim etc. eller er den helt orginal, luftfilter og alt..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 13 okt 2012, 18:42
Bilen har vært på feilsøking, men de fant ikke noe annet enn en airbag sensor eller noe.. Har også byttet resirkventil, men styringsventilen til denne vet jeg ikke noe om. Men denne burde kommet opp som feilkode da? Jeg leste på forumet om sjekk av magnetventil, blåse inn i c og holde for w? da skulle det være tett? Så hvis det er riktig, skal det ikke være noe feil på magnetventilen heller. Bilen er original hele veien.. Kan nevne at bilen virker som det er i orden første 1-2 min etter oppstart, når den er kald, da drar den som den gjorde før

Syntes også det er litt rart turboen ikke har blitt ødelagt når jeg har hatt dette problemet så lenge nå

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 13 okt 2012, 18:51
Har også byttet resirkventil, men styringsventilen til denne vet jeg ikke noe om.
Denne sitter i torpedoveggen, og er en hjelpeventil som går med vacuum fra resirkventilen.
Få noen med litt peiling på Tech2 evnt. til å se på verdier om de ser i orden ut.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 okt 2012, 21:13
Sjekk den hvite enveisventilen til veivhusventilasjonen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Gremling
- Innlegg: 14
- Registrert: 23 okt 2011, 21:32
- Navn: Trond Martin
- Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
- Sted: Bodø
Legg inn
av Gremling » 14 okt 2012, 18:33
Jeg har hatt samme problem med min 9-5 i sommer, masse feilsøk ikke noe funnet. Vakum slanger og komponenter sjekket og kontrollert alt ok der, alle servicer fulgt på saab verksted. Har fått beskjed om at det kunne være ECUen som er dårlig eller at katalysator begynner å bli tett. Har gitt bilen litt opp, da problemet ikke er konstant, og jeg skal bare bruke bilen som nr 2 bil.
Lyke til, håper du finner svaret.
Vennlig hilsen
Trond
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 15 okt 2012, 19:30
Sjekket den hvite enveisventilen istad ( dro av slangen, blåste og sugde) Den virket som den skulle da iallefall... Har hatt bilen på feilsøking på to forskjellige plasser og ingen har funnet noe da iallefall.. Regner med at de sjekket ting som kan være årsaken til problemet jeg har med bilen, men vet jo aldri..Er jo ikke gratis med feilsøking heller, så kan jo ikke betale 600,- for dette hele tiden :/
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 okt 2012, 20:30
Hvis "feilsøkinga" består i å koble på en tech 2 så er det totalt bortkastet. Du bør henvende deg til noen som virkelig kan systemet. Er et par på forumet her som har bra kontroll, hvor bor du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan