Håper på litt hjelp og tips.
Har et lite problem med forbruk av kjølevann, har hatt det siden jeg kjøpte bilen i August. Jeg tror dessverre at det er topp pakningen men det er noen ting jeg synes skurrer i så fall....
Bilen er en 2001 9-5 2.0 turbo
Jeg kjører på det minste ca 600 km i uka og i løpet av to dager, ca 200km, så går vannet på det verste fra maks til min merket. Når det er sagt så har jeg hatt perioder på kanskje 2-3 dager uten noe som helst forbruk.
Bruker bilen hver dag som pendle bil så vil helst ha så lite "nedetid" som mulig men har heller ikke råd til å sette dette bort akkurat nå.
Synes selv at jeg ikke har sett særlig med røyk fra eksos (når det var varmere
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Har hatt en trykk/lekkasje test utført hos verksted. De mente at på 1.5 time var det ingen tap av trykk
- Rask kompresjons test påviste (Psi)
Kald: 150 142 143 150
Varm: 165 155 150 150
- Ser ingen tydlige lekkasjer på motor, varme ventil, interiør eller på bakken etter parkering
- Ser ingen vann i oljen eller omvendt.
- Tennplugger så etter det jeg kan bedømme relativt greie ut
- Prøvde å kikke inn i sylindrene og synes at de to midterste var "tørre" i forhold til de to andre. Men synes vel egentlig at jeg kunne se lite...
Har ellers hatt en del andre rep siste tiden;
- Turboen røyk i september (bunnpanne/olje sil ble rengjort to uker før det og igjen når den ble byttet)
- Vann slange sprakk i det jeg kjørte inn i parkerings plass. Vann sprøyt ut ganske raskt men fikk stoppet motoren relativt kjapt. Virket ikke verre etter dette ihvertfall
Vurderer å prøve å ettertrekke topp boltene for å se om det hjelper, noe mindre jobb å starte med enn topp paknings bytte. Når det er sagt så er jeg også litt skeptisk til å ettertrekke strekk bolter.
Hvis jeg må bytte topp pakning er det da forresten lettere å ta register kjede samtidig? (med motoren i bilen)
Må egentlig ta klutsj på et tids punkt også men har lite lyst til å begynne å ta ut motor i en kald garasje uten bukk/"kran" og luft verktøy...
Spørsmålet er vel egentlig om dere har noe bra forslag til hva det kan være?
Synes det er rart at det er topp pakning når lekkasje test ikke viser noe, oljen er grei, kompresjon kunne kanskje vært høyere men er vel også ikke helt på jordet.(?) Samtidig klarer jeg ikke se at det er noe annet enn topp pakningen...