10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Legg inn av redturbo » 01 jan 2013, 22:17

Gjelder 1998/1999 modell 9-3 2.0t 154 hk som da visstnok ikke har oljeslam / oilsludge-problem.

Nødvendig eller anbefalt å bytte olje på denne hyppigere i Akershus-klima, selv om småkjøring unngås?
Oljeskiftintervallet i følge manualen er 20.000 km eller en gang årlig.

Har tatt første oljeskift mens bilen har vært i mitt eie: Bilextra / Sørensen&Balchen helsyntetisk 5W-40 API SL/CF Asea A3/B3.
Det er ikke oppgitt noen annen norm så den er nok ikke spedd full av normerte additiver som kreves til mer moderne motorer, men det spiller vel mindre rolle på denne gammel-traver'n?

Bilen blir ikke brukt til hardkjøring.
Ser at noen anbefaler ned i 5k km. Da er det vel mye krefter i sving til vanlig?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Legg inn av Paradigm N558 » 01 jan 2013, 22:21

Bytt hver 10.000 du, det er ei fin grense, og motoren får et enklere liv.
Hver 5000 er litt drøyt, men om man har kanskje mye småkjøring, så oljen aldri blir varm, så kan det være greit å bytte så ofte.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Legg inn av redturbo » 01 jan 2013, 22:50

Det er turbo'n som er grunnen til så "tidlig" skifte?

(Husker Mobil1 reklamerte med intervaller på 40k km eller to år. De sluttet med det, da..)

Har info fra kvalifisert hold om at moderne syntetiske oljer slites lite, men at additivene felles ut.
Det kan være så mye som 25% volum med additiver i oljen.
Der hvor motorene er rene/gode farges også oljen lite.

Så da kan vi se på fargen og kjenne på lukta for å avgjøre?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Legg inn av Paradigm N558 » 01 jan 2013, 23:15

Njæ... det slipper alltid litt eksosgasser ned forbi stemplene som blander seg i oljen.
Når oljen blir varm nok så skal dette fordampe gjennom veivhusventilasjonen.
Om oljen ikke blir varm nok, f.eks. småkjøring eller defekt oljetermostat, så blir blander disse gassene seg med oljen og gir den dårlige smøreegenskaper.
På din motor, antar du har rød tennkassett, altså T5-motor, så har du såppass solide stempler med minimalt av avgass som kommer ned i veivhuset, at eksos i veivhuset bør ikke være noe stort problem.
Men det har mye med kjøremåte å gjøre også. Jeg bytter olje mellom 6 og 8.000 km, men min bruker olje, samtidig som jeg har lavfrisksjonsstempel.. som er noe dritt, men min er også "maksimalt" trimmet, men for det meste langkjøring hvor oljen i teorien bør bli varm nok.

Om du er usikker, kjøp ny bunnpannepakning (er vel gjerne smørbar pakning du har) og ta ned bunnpannen og se. Kjøp gjerne ny sil også, og bytt om du ser behovet er der. Skader aldri :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jan 2013, 23:53

10k er en god regel, men det går fint med 20k på den motoren hvis du kjører lite småkjøring. Men husk å ikke drøye lenger enn et år mellom hvert skift, og de fleste kjører vel mer enn 10k i året?

Oljesila på de der er grov, sånn at det er sagt...

Redturbo; stemmer at syntetolje holder lenge, les gjerne også oljetråden i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?

Legg inn av Kristian N2215 » 02 jan 2013, 14:41

Paradigm N558 skrev:Njæ... det slipper alltid litt eksosgasser ned forbi stemplene som blander seg i oljen.
Når oljen blir varm nok så skal dette fordampe gjennom veivhusventilasjonen.
Om oljen ikke blir varm nok, f.eks. småkjøring eller defekt oljetermostat, så blir blander disse gassene seg med oljen og gir den dårlige smøreegenskaper.
På din motor, antar du har rød tennkassett, altså T5-motor, så har du såppass solide stempler med minimalt av avgass som kommer ned i veivhuset, at eksos i veivhuset bør ikke være noe stort problem.
Men det har mye med kjøremåte å gjøre også. Jeg bytter olje mellom 6 og 8.000 km, men min bruker olje, samtidig som jeg har lavfrisksjonsstempel.. som er noe dritt, men min er også "maksimalt" trimmet, men for det meste langkjøring hvor oljen i teorien bør bli varm nok.

Om du er usikker, kjøp ny bunnpannepakning (er vel gjerne smørbar pakning du har) og ta ned bunnpannen og se. Kjøp gjerne ny sil også, og bytt om du ser behovet er der. Skader aldri :)
Husk også oring mellom oljepickup og bunnpanne hvis du tar ned for å se :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar