Gjelder 1998/1999 modell 9-3 2.0t 154 hk som da visstnok ikke har oljeslam / oilsludge-problem.
Nødvendig eller anbefalt å bytte olje på denne hyppigere i Akershus-klima, selv om småkjøring unngås?
Oljeskiftintervallet i følge manualen er 20.000 km eller en gang årlig.
Har tatt første oljeskift mens bilen har vært i mitt eie: Bilextra / Sørensen&Balchen helsyntetisk 5W-40 API SL/CF Asea A3/B3.
Det er ikke oppgitt noen annen norm så den er nok ikke spedd full av normerte additiver som kreves til mer moderne motorer, men det spiller vel mindre rolle på denne gammel-traver'n?
Bilen blir ikke brukt til hardkjøring.
Ser at noen anbefaler ned i 5k km. Da er det vel mye krefter i sving til vanlig?
10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?
Bytt hver 10.000 du, det er ei fin grense, og motoren får et enklere liv.
Hver 5000 er litt drøyt, men om man har kanskje mye småkjøring, så oljen aldri blir varm, så kan det være greit å bytte så ofte.
Hver 5000 er litt drøyt, men om man har kanskje mye småkjøring, så oljen aldri blir varm, så kan det være greit å bytte så ofte.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?
Det er turbo'n som er grunnen til så "tidlig" skifte?
(Husker Mobil1 reklamerte med intervaller på 40k km eller to år. De sluttet med det, da..)
Har info fra kvalifisert hold om at moderne syntetiske oljer slites lite, men at additivene felles ut.
Det kan være så mye som 25% volum med additiver i oljen.
Der hvor motorene er rene/gode farges også oljen lite.
Så da kan vi se på fargen og kjenne på lukta for å avgjøre?
(Husker Mobil1 reklamerte med intervaller på 40k km eller to år. De sluttet med det, da..)
Har info fra kvalifisert hold om at moderne syntetiske oljer slites lite, men at additivene felles ut.
Det kan være så mye som 25% volum med additiver i oljen.
Der hvor motorene er rene/gode farges også oljen lite.
Så da kan vi se på fargen og kjenne på lukta for å avgjøre?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?
Njæ... det slipper alltid litt eksosgasser ned forbi stemplene som blander seg i oljen.
Når oljen blir varm nok så skal dette fordampe gjennom veivhusventilasjonen.
Om oljen ikke blir varm nok, f.eks. småkjøring eller defekt oljetermostat, så blir blander disse gassene seg med oljen og gir den dårlige smøreegenskaper.
På din motor, antar du har rød tennkassett, altså T5-motor, så har du såppass solide stempler med minimalt av avgass som kommer ned i veivhuset, at eksos i veivhuset bør ikke være noe stort problem.
Men det har mye med kjøremåte å gjøre også. Jeg bytter olje mellom 6 og 8.000 km, men min bruker olje, samtidig som jeg har lavfrisksjonsstempel.. som er noe dritt, men min er også "maksimalt" trimmet, men for det meste langkjøring hvor oljen i teorien bør bli varm nok.
Om du er usikker, kjøp ny bunnpannepakning (er vel gjerne smørbar pakning du har) og ta ned bunnpannen og se. Kjøp gjerne ny sil også, og bytt om du ser behovet er der. Skader aldri
Når oljen blir varm nok så skal dette fordampe gjennom veivhusventilasjonen.
Om oljen ikke blir varm nok, f.eks. småkjøring eller defekt oljetermostat, så blir blander disse gassene seg med oljen og gir den dårlige smøreegenskaper.
På din motor, antar du har rød tennkassett, altså T5-motor, så har du såppass solide stempler med minimalt av avgass som kommer ned i veivhuset, at eksos i veivhuset bør ikke være noe stort problem.
Men det har mye med kjøremåte å gjøre også. Jeg bytter olje mellom 6 og 8.000 km, men min bruker olje, samtidig som jeg har lavfrisksjonsstempel.. som er noe dritt, men min er også "maksimalt" trimmet, men for det meste langkjøring hvor oljen i teorien bør bli varm nok.
Om du er usikker, kjøp ny bunnpannepakning (er vel gjerne smørbar pakning du har) og ta ned bunnpannen og se. Kjøp gjerne ny sil også, og bytt om du ser behovet er der. Skader aldri

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?
10k er en god regel, men det går fint med 20k på den motoren hvis du kjører lite småkjøring. Men husk å ikke drøye lenger enn et år mellom hvert skift, og de fleste kjører vel mer enn 10k i året?
Oljesila på de der er grov, sånn at det er sagt...
Redturbo; stemmer at syntetolje holder lenge, les gjerne også oljetråden i FAQ.
Oljesila på de der er grov, sånn at det er sagt...
Redturbo; stemmer at syntetolje holder lenge, les gjerne også oljetråden i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: 10k eller 20k km oljeskift på OG9-3 (2.0t)?
Husk også oring mellom oljepickup og bunnpanne hvis du tar ned for å seParadigm N558 skrev:Njæ... det slipper alltid litt eksosgasser ned forbi stemplene som blander seg i oljen.
Når oljen blir varm nok så skal dette fordampe gjennom veivhusventilasjonen.
Om oljen ikke blir varm nok, f.eks. småkjøring eller defekt oljetermostat, så blir blander disse gassene seg med oljen og gir den dårlige smøreegenskaper.
På din motor, antar du har rød tennkassett, altså T5-motor, så har du såppass solide stempler med minimalt av avgass som kommer ned i veivhuset, at eksos i veivhuset bør ikke være noe stort problem.
Men det har mye med kjøremåte å gjøre også. Jeg bytter olje mellom 6 og 8.000 km, men min bruker olje, samtidig som jeg har lavfrisksjonsstempel.. som er noe dritt, men min er også "maksimalt" trimmet, men for det meste langkjøring hvor oljen i teorien bør bli varm nok.
Om du er usikker, kjøp ny bunnpannepakning (er vel gjerne smørbar pakning du har) og ta ned bunnpannen og se. Kjøp gjerne ny sil også, og bytt om du ser behovet er der. Skader aldri

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.