Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
IfaPastillen
Innlegg: 11
Registrert: 02 jan 2013, 20:46

Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av IfaPastillen » 02 jan 2013, 20:57

Hei folkens, jeg har en 9-3 1.8t Bio med BSR Steg 3 (230hp) som har litt problemer med tenningen.
Har seg slik at ved hardt pådrag, mest ved 2000-2500 (høyest turbotrykk) så begynner den fuske, beste måten å forklare det er vel at det føles ut som ganske harde ''slag'' :evil: Hvis jeg holder gassen inne begynner det riste. Det er også verd å nevne at dette ikke skjer før motoren er ordentlig varm, når den er ''halvvarm'' kan jeg gasse så mye jeg vil uten at det skjer noe. Skjer så å si kun på 3-4-5 gir, værst på 5, ikke så ille på 3 og 4. Om sommeren er dette problemet så å si fraværende. Om vinteren blir det verre jo kaldere det blir ute. Har prøvd å bytte plugger uten hell.
Noen som har vært borti det samme? :roll:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2013, 22:15

Er nok en coil som tuller.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av Pål N526 » 03 jan 2013, 00:39

Sjekk plugger å se om det er noen forskjeller. Høres ut som coil ja. Feilen kom plutselig eller etter tuning? På bensin og e85?

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av 99Turbo » 03 jan 2013, 02:30

Min 03 oppførte seg omterent likt bortsett fra det med fravær på sommeren. En ny coil fra PFS senere ble problemet helt borte. Burde vel også strengt talt forsøke å gasse mer forsiktig til problemet er løst også, det er vel ikke direkte helsebringende for motoren med de kraftige "huggene" den får når den fusker på det nivået.

IfaPastillen
Innlegg: 11
Registrert: 02 jan 2013, 20:46

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av IfaPastillen » 03 jan 2013, 19:37

Kom etter tuning ja, E85 kjører jeg ikke på :) Jeg prøver å ikke framprovosere det :wink:

Noen som vet hvordan jeg skal måle de for å se hvem som er gåen?

Saken er det at jeg har prøvd å bytte alle coilene mine med en kompis sin (han har 05), og jeg hadde samme problemet da, og han hadde ikke problem med sin. Hans er også trimmet, men med steg 2 med automat (220hk)

IfaPastillen
Innlegg: 11
Registrert: 02 jan 2013, 20:46

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av IfaPastillen » 03 jan 2013, 20:59

Og hvilke verdier jeg skal ha :)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av 99Turbo » 04 jan 2013, 12:54

Hvis kompisen din ikke hadde problemet på sin hverken før eller etter du prøvde alle coilene hans i din bil så er det ikke sansynelig at det er de da. Hvis dert kom rett etter trim er det ikke umulig at det er noe der. Sett bilen tilbake til original program og forsøk da. Da finner du ut om det er programfeil eller noe annet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2013, 14:33

Problemet vil sannsynløigvis forsvinne ved å tilbakestille bilen til original, da det ikke kreves så mye av coilene på original effekt. Feilsøk med Tech 2, kjør bilen med Techen påkoblet og les av misfire på hver enkelt sylinder når problemet oppstår. Bør være temmelig synlig hvilken sylinder det er snakk om.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av Paradigm N558 » 04 jan 2013, 15:05

Ønskelig å vite hvilken plugger du har benyttet :)
Du skal bruke NGK BCPR7ES11. Ikke noen alternativ.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

IfaPastillen
Innlegg: 11
Registrert: 02 jan 2013, 20:46

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av IfaPastillen » 04 jan 2013, 21:33

Har brukt PFR6T-10G som er til 2.0T, unngår da selvfølgelig e85 :wink:
Hvorfor skal jeg absolutt ikke bruke noe alternativ? :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av Paradigm N558 » 04 jan 2013, 21:48

BCPR7ES11 er biopower-pluggene til Saab.
Også pluggene som brukes til normal trimming.
Ingvar kan sikkert gi deg leksa om flammefronter, fortenning, over og nedre dødpunkt osvosv... Men det finnes alternativer, Bosch og Denso har plugger som "skal passe"... men de gjør ikke ;)
Edit: Må ikke glemme det forbaskede gnistgapet heller!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av 99Turbo » 05 jan 2013, 03:11

Paradigm N558 skrev:BCPR7ES11 er biopower-pluggene til Saab.
Også pluggene som brukes til normal trimming.
Ingvar kan sikkert gi deg leksa om flammefronter, fortenning, over og nedre dødpunkt osvosv... Men det finnes alternativer, Bosch og Denso har plugger som "skal passe"... men de gjør ikke ;)
Edit: Må ikke glemme det forbaskede gnistgapet heller!
Er ikke sikkert det er samme pluggen på 9-3 SS, det er ihvertfall ikke det på de rene 2,0 turbo bensinmotorene i ng9-3SS og 9-5/og9-3 og ng900

IfaPastillen
Innlegg: 11
Registrert: 02 jan 2013, 20:46

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av IfaPastillen » 05 jan 2013, 14:00

Paradigm N558 skrev:BCPR7ES11 er biopower-pluggene til Saab.
Også pluggene som brukes til normal trimming.
Ingvar kan sikkert gi deg leksa om flammefronter, fortenning, over og nedre dødpunkt osvosv... Men det finnes alternativer, Bosch og Denso har plugger som "skal passe"... men de gjør ikke ;)
Edit: Må ikke glemme det forbaskede gnistgapet heller!
Det er de jeg hadde i før, satt i PFR6T-10G for å se om det var problemet, noe det ikke var, men den ble faktisk bedre, tro det eller ei :?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jan 2013, 15:20

Du bør bruke de pluggene programmet er laget for. PFR6T-10G gir mindre tennforsinkelse og påvirker dermed tenntidspunktet, med raskere trykkstigning som følge. Typen plugger påvirker også avlesning av tenningsbank så typen plugg bør stemme med programmet. Siden du har BSR så er det ikke sikkert det med tenningsbank har noe å si da men...

PFR6T-10G har mindre gnistgap og det vil redusere misfire, du ville oppnådd det samme ved å knakke ned gnistgapet på en BCPR7ES-11.

Hvorfor ligger denne tråden under elektrisk? Kan en mod flytte denne?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar