Registerkjede Saab 9000 aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Simen N2527
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 19 des 2011, 01:00
Navn: Simen Bruheim
Bil: Saab 9000 Aero M94

Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Simen N2527 » 28 des 2012, 14:11

Startet bilen morgenen på julaften, og ble møtt av en raslelyd fra registerkjeden, fikk det dobbeltsjekket av en bilmekaniker.
Bilen er en 1994 Saab 9000 Aero
Det jeg lurer på er hvilken måte kan jeg få gjort dette billigst på?
Evt dra til Sverige for å fikse det?
Hvor kan jeg kjøpe delene for billigst penge, og hvilke deler trenger jeg?
Saab 9000 Aero M94

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2012, 14:27

Billigast er jo å gjere jobben sjøl om en har muligheita.
Deler får en her: http://no.maptun.com/shopProduct.php?pi ... 6&car=9000
Speedparts har også ein sats, men om det er original framgår ikkje av heimesida deira. En må uansett legge til en del for å få same innhald som kitet til Maptun, so veldig mykje billigare er det ikkje.
Ellers er det jo kanskje smart å bytte balansekjedet når du fysste held på om du vil beholde balansekjedet. SAAB har vel ein eigen sats for overhaling av balansekjedet.

Simen N2527
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 19 des 2011, 01:00
Navn: Simen Bruheim
Bil: Saab 9000 Aero M94

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Simen N2527 » 28 des 2012, 18:06

Takk for svar!
Har ikke noe særlig erfaring med motorstell ol.
men den pakken er den det samme som den her:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 31005.html ?
Er det alt du trenger for å skifte?
Saab 9000 Aero M94

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2012, 18:40

Nei, den er for balansekjedet.
Ser foressten at en får med settet for balansekjede på den eg linka til ifrå Maptun, skal du ha det samme ifrå Speedparts må du kjøpe denne: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 31003.html i tillegg til den du linka til.

Simen N2527
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 19 des 2011, 01:00
Navn: Simen Bruheim
Bil: Saab 9000 Aero M94

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Simen N2527 » 29 des 2012, 22:31

OK
er det nødvendig å bytte begge deler?
Hvor stor risiko er det for at alt går skeis, hvis man kjører med bilen?
Saab 9000 Aero M94

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 des 2012, 22:48

Eg hadde ihvertfall bytta begge deler om eg fysst tok jobben. Men det er sikkert mulig å gjere på billigare vis om en absolutt vil det.
Det går fks. å fjerne balanseakselkjedet, for info sjekk mellom anna: viewtopic.php?f=12&t=29605

Men kor lenge en kan køyre med rasling ifrå registeret er jo omtrent som å spør kor long en fisk er...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2012, 22:52

Man bytter selvsagt begge kjeder og alle sleider og tannhjul når man tar jobben. Hvilket kjede som lager lyd er det umulig å si, på kamkjedet kan man måle spenneren men ikke på balansekjedet. Alternativet til å bytte balansekjedet er å fjerne det, som Hjelle skriver.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Simen N2527
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 19 des 2011, 01:00
Navn: Simen Bruheim
Bil: Saab 9000 Aero M94

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Simen N2527 » 31 des 2012, 16:09

Balansekjeda er tatt vekk fra saaben min for lenge siden, så det trengs kun å skifte registerkjeda
fant en video på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=3NDNEx8kUZ8
er det slik jobben gjøres, samme motor? :oops:
den er vel hovedsakelig for balansekjeda, men man ser hvor registerkjeda går også? am i right?
Saab 9000 Aero M94

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2012, 16:19

Jada, registerkjedet er det du ser innerst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Simen N2527
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 19 des 2011, 01:00
Navn: Simen Bruheim
Bil: Saab 9000 Aero M94

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Simen N2527 » 31 des 2012, 16:26

er det mulig og utføre operasjonen uten å ta opp motoren?
Saab 9000 Aero M94

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2012, 18:00

Jepp, på 9000 kan det gjennomføres relativt greit gjennom høyre hjulhus, men jeg hadde nok løftet den ut for å få mer komfortabel arbeidsstilling.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Simen N2527
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 19 des 2011, 01:00
Navn: Simen Bruheim
Bil: Saab 9000 Aero M94

Re: Registerkjede Saab 9000 aero

Legg inn av Simen N2527 » 04 jan 2013, 12:08

Takker for svar!
Finnes det noe steg for steg for hvordan man gjør det?
Om mulig vil jeg helst gjøre det mens motoren står i bilen..
Saab 9000 Aero M94

Svar