Motorbytte 9-5 01'

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Spoofe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 05 mai 2009, 22:31
Medlemsnummer: N1714
Navn: Kristoffer Kristoffersen
Bil: 2001 Saab 9-5 2,3 Turbo

Motorbytte 9-5 01'

Legg inn av Spoofe » 20 feb 2013, 19:13

Hallais

Har prøvd å søke litt på forumet og på google, men finner ikke helt ut av dette her, så spør her og..

Motoren min skjærte seg, les oilsludge og metalspon ble funnet i bunnpannen og verkstedet er sikre på at den er gåen.. Så nå sitter jeg her og leter etter en byttemotor.
Om jeg ikke tar helt feil så blir det enkleste og anskaffe seg en samme type motor B235E, for og slippe å skifte ut hjernen og ledningsnettet..

Så spørsmålet blir vel egentlig spiller det noen rolle hvilken årsmodel motoren har?

Jeg har en 9-5 2001model, kan jeg skifte ut motoren uten særlig stress med en 04/05?

Blir første gang jeg prøver meg på dette så om dere har noen tips på hva jeg skal se etter, passe meg for tar jeg det imot med stor takknemlighet!
Saab 9-5 2,0 BioPower 2006-modell *kondemnert*
Saab 900S 2,0 1997-modell *Solgt*


Saab 9-5 2,3 Turbo 2001-modell
Saab 9-5 2,0T BioPower 2008-modell

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5 01'

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2013, 20:11

Alt går... men for minst mulig stress må du ha en motor fra mellom 01 og 03.

Det er DUMT å bare hive inn en brukt motor. Kjøp nytt, skikkelig overhalt eller kjøp en brukt som går og åpne den og inspiser den, sjekk da minimum lager, kjedetransmisjon og bytt helst stempelringer (sylindrene må da hones). Mtp hva bilen er verdt så er det selvsagt et spørsmål om kostnad, men du risikerer å gjøre jobben om igjen temmelig kjapt hvis du hiver inn en brukt motor uten å være 100% sikker på tilstand (at den starter og går pent betyr svært lite).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Motorbytte 9-5 01'

Legg inn av Tor N12 » 20 feb 2013, 22:10

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar