Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 06 des 2012, 16:04
Skrudde av slangen fra turbo til IC for å sjekke om det var noe olje der. Det var en liten "film" med olje på innsiden av slangen, men ikke noe særlig. Skal det være slik? Ville bare være på sikre siden
Tok også av slange fra LMM til røret ned til turbo. Så fint ut der, men var litt olje fra den slangen som går fra veivhusvent(?) og til røret. Skal det også være slikt. Er litt i tvil
Turbo er helt ny og ikke kjørt mer en 900-1100km. Er ikke oljeforbruk på motoren

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 06 des 2012, 17:12
Helt normalt
/ Pål
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 06 des 2012, 19:22
Pål N526 skrev:Helt normalt
/ Pål
Så bra.

Er det noen andre måter jeg kan sjekke tilstand på turbo/motor? (uten å demontere alt for mye

) Noen triks kanskje?
Hvordan sjekker jeg slakk på turbin/aksling? Må jeg av med downpipe?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 06 des 2012, 19:52
Skru av cobra-røret for å sjekke turbo.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 06 des 2012, 20:10
Helge skrev:Skru av cobra-røret for å sjekke turbo.
Ok. Hvordan skal turbin være? Null slark?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 06 des 2012, 20:13
Saab_9-5 skrev:Helge skrev:Skru av cobra-røret for å sjekke turbo.
Ok. Hvordan skal turbin være? Null slark?
Det er vel greit med littegranne slakk opp og ned, da dette forsvinner når du får oljetrykk. Men inn og ut er vel ikke helt bra.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 27 feb 2013, 23:44
Ser at det kommer litt olje fra turbo. Altså mellom selve turbo og slangen som går til intercooler. Det er ikke mye, men blir noen dråper over tid. Skjønner ikke helt hvorfor.
Tenkte slangeklemmen ikke var strammet godt nok, men har byttet denne og strammet godt til. Kommer fremdeles olje.
Er dette normalt?

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.