Broren min solgte nylig en 1999 mod 9-5 2,3t som har vært lett trimmet ("snill Ronny-trim"

) i et par år, det har fungert veldig bra. For en stund siden var det blåaktig røyk når han kjørte. Bilen stod noen måneder før vi for et par uker siden byttet turbo (overhalt lik den som satt der), original vannpumpe, olje osv samt viftereim og et par løpehjul. Han kjørte i overkant av 100 mil med den uten å merke noe galt før han solgte den i går. I dag har de som kjøpte den kjørt 3-4 mil før turboen røyk, det kom
masse hvit røyk visstnok og den har dratt ut masse olje fra motoren. Etter det jeg har skjønt av å søke og lese litt betyr det at turboen er gåen igjen og det sa de også på et verksted kjøper har tatt bilen til. Bilen skal ha siste utg. av veivhusvent så langt jeg vet og de hadde ned bunnpanna for å sjekke og gjøre reint på verksted før han kjøpte bilen for omtrent tre år siden og vi har byttet olje og filter på den hver 10.000km (Mobil1 0W40).
Kan det bare har vært en "mandagsturbo" vi fikk tak i? Fulgte WIS under demont./montering, hadde på olje på turboen osv. Hadde vi gjort noe galt hadde det vel skjedd noe rett etter at vi byttet? Virket som om det var omtrent like mye slakk i den propell-lignende saken i turboen både på den gamle og den vi kjøpte, og vi syntes det var litt rart, men ingen av oss er annet enn "hobby-makanikere"

Noen som har tips eller råd?