Hvor mye moment og hesterkrefter tåler denne kassen?
Er en: Aisin FA57A07
Hvor mye moment tåler automatk.? 9-5 2.0T m06
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Hvor mye moment tåler automatk.? 9-5 2.0T m06
WIS sier 280 nm på B205E 2002 og nyere.
Folk kjører med 400 nm uten problemer visstnok.
Angående hestekrefter, måler man ikke hvor mye en automatkasse tåler i hestekrefter og moment. Man måler hva den tåler i moment.
Folk kjører med 400 nm uten problemer visstnok.
Angående hestekrefter, måler man ikke hvor mye en automatkasse tåler i hestekrefter og moment. Man måler hva den tåler i moment.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvor mye moment tåler automatk.? 9-5 2.0T m06
Om du bytter olje på kassa hyppig og passer på å ikke spinne slik at det blir for mye for diffen (hugg og riv gir momenttopper), så tror jeg nok ikke at 450 Nm vil være noe problem. Det blir 350 hk ved 5500 rpm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Hvor mye moment tåler automatk.? 9-5 2.0T m06
Selv har jeg en MY05 9-5 2.0t (FA57A07). Da bilen hadde gått 190 000 km chippet jeg fra 150 hk / 240 nm til 225 hk / 360 nm. Det er ca 6 mnd / 12 000 km, og jeg har ikke merket noe negativt på girkassen.
400-450 nm på disse girkassene er helt trygt, om man kjører som folk og foretar hyppige oljeskift
400-450 nm på disse girkassene er helt trygt, om man kjører som folk og foretar hyppige oljeskift

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil