M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av doo-kie » 09 mar 2013, 11:11

Det som står i manualen om jeg husker rett, er at omgivelses teperaturen må være 10grader eller varmere og en kjøretur på 3 mil så skal normal driftstemp være nåd. 80grader og sjekkes med tech2. Så om det ikke er -16 grader som vi har her i dag, så tror jeg du bare skal nivået være der og følge med nivået etterhvert som sommeren nermer seg.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 09 mar 2013, 16:13

Lars_N289 skrev: Har også observert eit anna problem. Når eg gir full gass frå f.eks 30km/t ligg turtalet på ca 3.000rpm heile vegen opp til 100km/t. Når eg tar av på gassen girar kassa opp og turtalet vert lavare. Er relativt ny i automatverden, men det er vel slik at motor skal nytte heile eller større delar av registeret før den girar ved full gass? Det er ingen forskjell om eg køyrer i "sport" eller ikkje. I manuell kan eg dra den så langt som eg ønskjer.
Hvordan er dette nå da?? Gir du full pinne så skal den dra ut på girene, med andre ord gire først rundt 6000 rpm ;)
Står den i sportsmodus så skal den også gire ned raskere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 10 mar 2013, 23:38

Dette problemet har også løyst seg. No drar den til omlag 6000 rmp før den skiftar gir, og oppfører seg normalt etter mitt skjønn. Nesten utruleg at litt for mykje olje har ført til såpass store problemer.

Har også oppdaga ein annan sak. Når eg køyrer i lav hastiget (20-40km/t) kan det av og til oppstå rykkningar i heile bilen, akkurat som om automatkassa "luggar" litt. Dette har skjedd 3 gonger i løpet av ca 10mil køyring. Kva kan dette vere?

Synest også eg kjenner ein slags vibrasjon i bilen frå 70km/t og oppover. Vibreringa er heller ikkje konstant, den kjem i eit slags intervall. Litt på og av med 1-2 skunders mellomrom. Om det var frå dekka skulle vel vibrasjonen har vore konstant, men variert med hastigheten.. Tips?
Saab 9-5 Vector Sport M05

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Legg inn av little_e » 11 mar 2013, 00:44

Vibrasjonene i 70 kmh og oppover kan kanskje være lock-up i kassen, da AW55-50SN-kassen har såkalt modulated lock-up. Istedet for å gå på brått, kan den tillate litt sluring.
Det er mulig det er herfra du kjenner vibrasjoner.
Har du skiftet all oljen etter at du hadde på for mye olje?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 11 mar 2013, 10:19

Har ikkje bytta oljen. Den skal skal vel ikkje ta skade av for høgt nivå ein kort periode, eller tenker du i forhold til usikkerheten rundt biltema-olje?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 12 mar 2013, 16:39

Lars_N289 skrev:Synest også eg kjenner ein slags vibrasjon i bilen frå 70km/t og oppover. Vibreringa er heller ikkje konstant, den kjem i eit slags intervall. Litt på og av med 1-2 skunders mellomrom. Om det var frå dekka skulle vel vibrasjonen har vore konstant, men variert med hastigheten.. Tips?

Slik har faktisk også min bil/kasse en tendens til å gjøre. Kjenner det spesielt i litt nedoverbakke. Min har gått 95kkm og ennå ikke fått oljeskift på kassa. (planlagt til sommeren)
Aner IKKE hva det kan være :reading: Men så lenge det ikke er forferdelig irriterendes, så kan jeg leve med det en så lenge :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Legg inn av little_e » 12 mar 2013, 23:26

Biltema-oljen hadde jeg brukt uten problemer. En kamerat med Mercedes (722.6-kasse) har kjørt mye på Biltema-olje uten problemer (samme flaske som femtrinnskassene til 9-5/9-3).

Jeg tenker mer på at oljen kan ha tatt skade av det for høye nivået.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 13 mar 2013, 13:11

little_e skrev:Vibrasjonene i 70 kmh og oppover kan kanskje være lock-up i kassen, da AW55-50SN-kassen har såkalt modulated lock-up. Istedet for å gå på brått, kan den tillate litt sluring.
Det er mulig det er herfra du kjenner vibrasjoner.

Men det kan se ut til at min bil tilsynelatende har samme vibrasjon, men det gjerne i nedoverbakke. Da slurer den jo ikke?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 29 mai 2015, 21:20

Angående overskriften på denne tråden, Automatkassefirmaet RATS har en side som heter service og vedlikehold på nettstedet sitt:

HVORFOR VEDLIKEHOLD?
Vi utfører selvfølgelig service og vedlikehold på automatgearkasser også. Dette er en service vi kan utføre mens du venter, så sant det ikke er andre feil på gearkassen. Hvis det er småfeil som kan oppdages på vårt diagnoseutstyr, og som er enkle å utbedre så kan dette selvfølgelig gjøres på en slik service. Jeg tenker da på feil som velgerarmsbrytere, solenoider, ventilhusfeil, eller eventuellt kalibreringer av disse.
Regelmessig olje og filterskift er svært viktig for gearkassens funksjon og levetid. Vi anbefaler at det ved normal bruk av kjøretøyet blir byttet filter og olje på ca 40000 km. Hvis bilen går med tunge lass, eller ved mye hengerkjøring og stor belastning så bør skiftintervallene foregå enda hyppigere, kanskje ned mot 25000 km. Har man en bil som går i lett landeveiskjøring over lange strekninger, så kan kansje intervallene økes opp mot 60000 km.
Vi vet at nesten samtlige bilfabrikanter i dag reklamerer med at oljen på automatgearet ikke skal byttes, og at de har såkalte livsløps oljer. Noen har intervaller på 100000 km men dette er også langt over det vi føler er forsvarlig. Vi begrunner dette slik.
Vi har lært at det skal skiftes olje på motorer jevnlig, selv om også disse skiftintervallene øker så er det lett å forstå hvorfor dette skal gjøres. Det er fordi dette er en forbrenningsenhet som produsrer sot og slam. Urenhetene blir fanget opp av filter, magnet i tappeplugg, og i selve oljen. (Oljen blir "farget")
En gearkasse er ikke en forbrenningsenhet, og produserer ikke sot på lik linje som en motor gjør. Den tankegangen følger vi. Men det blir faktisk produsert en del slam i en automatgearkasse, og i noen enheter produserer mer enn andre. Dette "slammet" består av clutchmateriale, lagermetaller som bronsje og messing, aluminium, og stålpartikler. Man kommer ikke bort i fra at metaller av forskjellig kvaliteter som har kontaktflater i mot hverandre, selv om disse er riktig smurt produserer noe partikler over tid. Disse partiklene blir fanget opp av filteret i gearkassen, og av magneten som ligger i bunnpannen. Dette er vel og bra så lenge oljen fungerer som den skal, som en rengjører og transportør av urenheter.
En moderne olje har ikke smøring og kjøling av komponenter som eneste oppgave, selv om dette er de viktigste egenskapene den har. Den rengjørende delen er også svært viktig for at slam og partikler ikke skal bygge seg opp runt og i de forskjellige komponentene i gearkassen. Jeg tenker spesiellt på "skifte solenoider", "trykkregulerings solenoider", ventiler i ventilhus, og andre mer enn normalt utsatte komponenter.
Når de mest lettflyktige tilsetningene i oljen fordamper etter gjentatte start / stopp og oppvarminger, så slutter oljen å transportere partikler frem til filter og magneter. Partiklene blir liggende igjen der hvor det er lett for disse å "henge" seg fast, og det bygger seg gradvis på etterhvert som nye partikler oppstår.
Det kan gå bra ganske lenge uten å skifte olje. Men den dagen bilen skifter eier, og hvor den nye eieren ønsker at oljer og vesker skal byttes "rund baut", da begynner problemene. Den nye oljen har riktige mengder med rengjørene tilsetningsstoffer, (parafiner) og resultatet av dette blir at disse stoffene løser opp gammelt slam som ligger rundt i gearkassen og frakter dette med seg frem til filter og magnet. På veien dit så er oljen (som er full av partilker) innom alle reguleringsmekanismer av forsjellig art, og legger igjen skitt slik at disse slutter å regulere slik de skal, med feilfunksjon som resultat.
Så alvorlige feil at gearkassen tar skade og må repareres.
Vi ønsker at du som bileier og eventuellt kunde skal forstå viktigheten av dette med vedlikehold og service av automatgearkassen. Et olje og filter skift er ikke ensbetydene med økonomisk ruin, snarere tvert imot, det kan faktisk hindre deg fra en slik situasjon. Det er en smart investering!

Dette virker jo som en plausibel forklaring på hvorfor mange blir plaget etter oljeskift når olja er gammel. Ser i WISen at det finnes en filtreringsenhet 87 91 824 som du renser oljekjøleren med med hjep av et oljefilter på enheten. Kanskje det er lurt å bruke den etter oljeskift på alt for gammel olje. Noen som vet om den er dyr å kjøpe, eller om noen i klubben kan ha en til låns? Det er kanskje ikke så vanskelig å lage en, heller? Jeg spør fordi jeg nettopp skiftet all olje i kassa mi med metode reversert spyling av kjøleren. Syns at oppførselen endret seg etter det. Kanskje en runde filtrering etterpå ikke hadde gjort at det føles som en risikosport å skifte olje på kassa :)
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar