Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Jeg har tidligere forespurt feilkoden EDC 16 1125-62 og 1125-61 stalldonspjeld på en 9-3, 2006, Tid. Etter rengjøring av egr-ventil gikk bilen fint en stund, men nå lyser motorlampen og turbotykket er borte. Er det fare forbundet med å kjøre med bilen?
Og, hvor får jeg kjøpt nytt spjeldhus og EGR-ventil? Finner ikke dette på Speedparts.
Og, hvor får jeg kjøpt nytt spjeldhus og EGR-ventil? Finner ikke dette på Speedparts.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Sjekk virvelspjeld om det er DTH motor(stagoverføring hopper av) ,Kanskje hele innsuget også må renset opp.Heller ikkje uvanlig EGR ventil må skiftes.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Står en Z19DT-motor i bilen. Har hatt oppe både spjeldhus og egr-ventil og det er nok foreholdsvis reint. Innsuget, er det slangen inn på spjeldhuset?
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
SaabCity i Oslo har skaffet meg EGR ventil på dagen i fjor.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Og prisen på EGR-ventilen?
Gjentar spørsmål fra start; bør jeg la bilen stå? Turbotrykket er borte og ikke særlig å kjøre med.
Gjentar spørsmål fra start; bør jeg la bilen stå? Turbotrykket er borte og ikke særlig å kjøre med.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
vet ikke om du bør kjøre m det eller ikke. ville bare si at jeg har fått fikset dette en gang for alle på min (120hk tid). motoren får ren luft inn og har ett partikkelfilter som ikke går tett lengre
kan anbefales på det sterkeste
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Demonter ut egr ventil og sjekk om ventilen står åpen,dette kan forårsake at turbotrykket blir for lavt.Sjekk også opp manifoild for sot
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
OK. Har hatt ute EGR-ventilen og den er rengjort. Også tilsøtende rør er rengjort. Har bestilt ny EGR, men jeg vet jo ikke om det er denne. Har jo tidligere fått feilkode på "EDC 16 1125-62 og 1125-61 stalldonspjeld". Liker å fikse litt selv og skal sjekke manifoild. Men hva er EDC og er det virvelspjeld på denne motoren? Og hvordan får jeg renset hele innsuget?
Om det er stag som er hoppet av, hvor finner jeg stoff om dette?
Og, hva er stalldonsspjeld?
Fant forøvrig EGR-ventil på MapTune parts for 950.-
Om det er stag som er hoppet av, hvor finner jeg stoff om dette?
Og, hva er stalldonsspjeld?
Fant forøvrig EGR-ventil på MapTune parts for 950.-
saab2012 skrev:Sjekk virvelspjeld om det er DTH motor(stagoverføring hopper av) ,Kanskje hele innsuget også må renset opp.Heller ikkje uvanlig EGR ventil må skiftes.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Spjeldhuset er på enden av den tykke slangen under motordekselet,sjekk spjeldhuset for sot
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Hvis det er huset med dataenhet på undersiden, som er koblet til slangen som kommer opp mellom motor og batteri, så er dette rent. Er dette det samme som virvelspjeld? Det er en 120 hk, Z19DT-motor
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Virvelspjeld er kun på z19dth motoren av denne modellen,Har du en z19dt har du ikkje dette virvelspjeldet,men motoren kan likevel ha sotproblem og tett spjeldhus/-manifoild .
Tett partikkelfilter kan også forårsake dårlig effekt,men dette filteret kom på dei senere årsmodellene,tror ikkje denne bilen har partikkelfilter.
Tett partikkelfilter kan også forårsake dårlig effekt,men dette filteret kom på dei senere årsmodellene,tror ikkje denne bilen har partikkelfilter.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
M06 kunne en få 8v motoren (Z19DT) både utan og med partikkelfilter.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen
Har glemt å si at problemet er løst. Dieselforbedrer og kjøring på høyt turtall sammen med en andre gangs rensing av EGRventil gjorde susen. Men hva av disse tre som var hovedårsak vet jeg ikke! Det var det der med å ta en ting av gangen, elimineringsmetoden...
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen