02 9-3 2.0t fusker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 21 mar 2013, 21:04

Hei.
Bilen fusker etter jeg slakker av på gassen og skal gi på igjen. akkurat som den ikke får bensin også tar det iveg igjen.
Når bilen er kald er det værre enn når den er varm.
den stopper ett par ganger mens jeg har clutchen inne i kryss på vei på jobb før den blir varm nok så dette ikke skjer igjen.
men fuskingen gir seg ikke uansett.
var på verksted i dag og de fant ingen feilkoder. de sjekka plugger, plugg ledninger, bensin pumpe alt ok.
ble anbefalt å bytte luftmassemåler. gjorde dette selv, ingen forskjell.
denne får jeg jo selvfølgelig levert tilbake igjen men er det noen her som har noen ideêr?
en smule irriterende da jeg netopp har kjøpt bilen.

temp måleren stiller seg på midten ved lengre tomgangskjøring og da er problemet mindre. men når jeg kjører så faller den ned til ett par tre millimeter over blå streken og problemet er der igjen.
kjørte oslo - elverum og problemet var der men etter 15min på tomgang og temp nåla der den skal ligge så var det mer eller mindre ikke eksisterende.. aner ikke om dette har noen sammenheng men tenkte å nevne det lell :)
02mod 9-3 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2013, 21:35

Sjekk for falskluft først (skal veldig lite til) og bytt plugger. Må være NGK BCPR6ES-11, 7ere hvis den er trimmet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 21 mar 2013, 21:38

ang. pluggene, gjelder det uansett trim? har ment å montere steg 1. hvor er det vanligst at den trekker luft? er det like greit å bestille det meste av slanger kanskje? bilen er jo ikke ny selv om den ikke har passert 160k ennå..

edit: hvordan sjekker jeg at den trekker falsk luft? sprekte slanger osv? (har mye å lære ang. skruing ennå)
02mod 9-3 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2013, 22:08

Falskluft sjekker du best med trykkluft, hvis det ikke er noe åpenbart. Morkne vakuumslanger er vanlig, og o-ringen mellom turboens kompressordel og cobrarøret som går ned til den er verdt å sjekke.

Da bilen ble sjekket på verksted, leste de av bensinadapsjonen? Den er alltid høy dersom motoren trekker falsk luft, eller hvis luftmassemåleren er dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 22 mar 2013, 07:28

da skal jeg sjekke det etter jobb.. men bensinadapsjonen? vet de testet bensinpumpen.. mener å huske at den leverte mellom 3-3.5bar (skal dobbelt sjekke kviteringen etterpå)
Bremsepedalen er også hard.. Om dette har noe og si..
02mod 9-3 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2013, 08:08

Daniel skrev: Bremsepedalen er også hard.. Om dette har noe og si..
Ja se der ja, bremsekraftforsterkeren henter vakuum fra innsugsmanifolden, så da har du nok både lekkasjen og bremseproblemet der.

Bensinadapsjonen er multiplikasjonsledd som brukes av motorstyreenheten til å beregne korrekt bensinmengde for hver forbrenningssyklus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 22 mar 2013, 08:45

Håper det! :-)
Skal prøve å forklare noe jeg mener mangler på toppen.
Helt til høyre på toppen øverst er det ett hull inn, dette er blendet av men det svetter.. Så på en motor fra en 9-5 og der satt det en klokke med noe slanger ned lavere på motoren. Verkstedet som jeg kjøpte bilen på sa den delen ikke var nødvendig og at den hadde med vakuum å gjøre.
Mulig at jeg ikke forklarte meg riktig men er dette noe jeg må ha?
02mod 9-3 2,0t

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av TiaZzz » 22 mar 2013, 09:50

Den klokken du så finnes kun på automat og er blendet på manuell. Mange rapporterer også om svetting fra den blendeplata, meg inkludert. :)

Må du ha ny bremsekraftforsterker så koster denne din førstefødte ny hos SAAB og er relativt dyr brukt også (samt det er en slitedel så brukt er ikke å anbefale). Jeg bestilte her: https://www.carpartsdiscount.com/auto/p ... ?3594=2044 og dette er OEM (altså ATE-produsert). Ser Speedparts har (hadde?) noe, men vet ikke om de er OEM: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90844.html

Hadde en skade underfrakt og nå ligger ny og venter på Posten. De fikset returen og sendte ny, men tok votter og år siden Posten og USPS skulle erstatte beløpet.

Edit: Whoops. Ser du har 9-3. Da er vel riktig forsterker denne: https://www.carpartsdiscount.com/auto/p ... ?3594=2044

Vet ikke om Speedparts har noe for denne.

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 22 mar 2013, 11:30

Takker så mye for alle svar :-)
Men den vakum slangen fra bremsekraft forsterkeren er det lang leveringstid på fra mitt lokale GM verksted.
Såpass så han ikke turte å love en dato..
Men er det noen nettbutikker som fører dette? Jeg klarer ikke å finne noe. Hvilke faner skal det evt. Ligge under?
Eller kan jeg stikke på Tess så de kan lage en til meg?
Må lengda på den være lik som den er nå?
02mod 9-3 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2013, 13:38

Du bør vel først sjekke om den du har er i orden...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 22 mar 2013, 15:02

Glemte å si det, den hadde ett stygt hakk i seg.. Så det er mulig det den.. Men rundt det røret som går ut av x rett ved siden av olje lokket svetter veldig rundt.. Kan det være en synder?
Sikkert mye dumme spørsmål her men jeg må lære samtidig som jeg skrur.. Har en god teknisk innsikt men det stopper brått da det kommer til bil..
02mod 9-3 2,0t

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 02 apr 2013, 16:38

da har jeg skiftet de vakum røra til bremsekraft forsterkeren.
får ikke testet om det hjalp på fuskingen før i morgen tidlig men bremsene fungerte helt anderledes nå enn før..
Tror ikke det var noe sprekker/hull i den men ventilen var nok ødelagt. for jeg kunne ikke puste inn eller ut av en av de mindre røra mens på den nye kunne jeg puste fritt i det.
oppdateres i morgen!

Edit: Fusker fremdeles.. vakumslangene var morkne så det er på tur i posten.
02mod 9-3 2,0t

Daniel
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 15 aug 2011, 05:23
Bil: 02 9-3 2,0t
Sted: Elverum

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Daniel » 04 apr 2013, 20:39

Den går også ujamt på tomgang. ruser seg opp til 1500rpm og slutter med det og detter ned til rundt 700rpm hoster til og ruser seg opp igjen.
Motor vifta starter også lenge før motoren er varm. så vidt den har bikket blå streken så skrur den seg på ett par sekunder så av igjen en liten stund også på igjen.
om den trekker falsk luft skulle ikke fuskingen vert der hele tiden? for det gir seg, eller det er nesten ikke merkbart da den er varm.
Har hatt den på flere verksted og de bare klør seg i hodet..
02mod 9-3 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 04 apr 2013, 22:47

Ja det er nok falskluft.

Selve bremsekraftforsterkeren kan også lekke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 02 9-3 2.0t fusker

Legg inn av TiaZzz » 05 apr 2013, 08:37

Er det bremsekraftforsterkeren så burde du kunne identifisere den ved å la bilen stå stille på lavt turtall (kanskje litt gass i ditt tilfelle?). Da skal du høre en svak susing. I det du trykker inn bremsepedalen så skal susingen gi seg, men komme tilbake i det du slipper pedalen. Et annet tegn er at bremsene blir harde nesten med en gang du slår av bilen. Vanligvis skal det være undertrykk i bremsekraftforsterken som skal holde til en nedbremsing eller to rett etter man har skrudd av tenningen.

Svar