Ny diesel i 93-ss/sc??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
clutch
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 26 apr 2004, 01:00

Ny diesel i 93-ss/sc??

Legg inn av clutch » 20 jan 2005, 13:38

Her kommer jeg drassende med noe italienske greier igjen, men sikre kilder hevder at nye Fiat Croma kommer med Fiat/GMs 2,4jtd (visstnok en nydelig diesel).

Er dette interessant for oss? Jo, fordi den deler chassis og mye under skallet med 9-3ss/sc. Så da skulle veien over i en 9-3 teoretisk bli kort. Får nesten lyst til å bruke 550000 på ny Saab nå... (eh)
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 jan 2005, 13:43

Har også hørt om den motoren, og fiat sine diesler er faktisk utrolig bra....
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 21 jan 2005, 13:45

Fiat/GMs 2,4jtd kommer i 9-5 før / til sommeren, sammen med bl. a. nytt dashbord ( ligner på 9-3)
Så da få jeg lyst å bytte inn min 9-5............

jkl

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 21 jan 2005, 14:15

2.4 JTD M-Jet

Motorvolumen 2.387 ccm.
Femcylindret rækkemotor. 20 ventiler.
Motorydelse: 175 hk (129 kW) ved
4.000 omdr./min. Moment: 385 Nm
ved 2.000 omdr./min.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 21 jan 2005, 14:20

Blir uansett bedre enn 3,0TID! Den er ille! :-x

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 jan 2005, 10:34

Angry_Saab skrev:Blir uansett bedre enn 3,0TID! Den er ille! :-x
Nope, 3.0TiD-en vert nok den kraftigaste motoren alikavel om den får fortsette.
Eg tippar på at enten vert effekta på den auka til omtrent 200 gamp (eller kanskje ein smule eller to over), eller so kjem den til å verte sløyfa av programmet.

Ellers når vi snakkar diesel, so burde vel også 9-3SS få den "nye" versjonen av 1.9 TiD motoren som Opel no skal putte i Vectra, høyrde snakk om to turboar og rundt 200hk...

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 22 jan 2005, 11:43

At den er kraftig, fullt mulig. Men er ikke en vellykket diesel sammenlignet med andre motorer av samme størrelse fra andre fabrikanter :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 jan 2005, 13:10

Angry_Saab skrev:At den er kraftig, fullt mulig. Men er ikke en vellykket diesel sammenlignet med andre motorer av samme størrelse fra andre fabrikanter :wink:
Det må du utdjupe nærmare. "Kraftmessig" skulle den ikkje verte betre når motoren har same effekt og 0,6 liter lavare slagvolum enn V6-en...?
Greit nok (no vert dette kanskje svar på spørsmålet mitt då men), dreiemomentet er kraftigare enn V6-en, men som eg sa i forrige innlegg so kjem nok SAAB til å oppjustere den om den får fortsette i programmet. Til info har V6-en 350Nm ved 1800rpm, medan 2.4-en har 35Nm meir ved 2000rpm. Men klart, 2.4-en vert fin med tanke på norske avgifter.

Eg har prøvd V6-en, og likte den svært godt, men mykje vil som sagt ha meir... :p

Svar