Har en 9000 med Aeromotor som tomgangen er veldig lav på, til tider stopper den av seg selv. Bilen går meget godt ellers. Tok i dag en kjapp komptest, og da fikk jeg jeg disse tallene på sylinder 1,2,3,4: 10,5 10,5 13,5 13,5
Hva skal jeg tolke ut av dette? 13,5 er vel alt for høyt? 10,5 er vel mer normalt.
Hva kan forårsake de høye tallene på sylinder 3 og 4?
Er det noe annet jeg burde sjekket opp som påvirker tomgangen?
Det bør også nevnes at jeg var svært uheldig og kjørte over en vanndam i veien, og med åpent luftfilter og en innerskjerm som ikke var helt 100% ble resultatet at motoren sugde i seg det vannet den fikk tak i.
Motoren gikk på tomgang da det skjedde, og stoppet tvert.(Hadde clutchen inne, så motoren ble ikke drevet av hjulene) Jeg fikk tømt motor for alt av vann, og motoren startet og gikk helt normalt etterpå.
Er redd dette gjorde skade på motoren, men den går svært godt og har ingen ulyder.
Har forøvrig montert tilbake original luftfilterboks og filter, kan ikke si jeg liker plasseringen til ett åpent luftfilter på 9000.
Har også byttet plugger og gjort en storservice etter uhellet.
Høy kompresjon 9000 B234R
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Høy kompresjon 9000 B234R
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Høy kompresjon 9000 B234R
Du må skille mellom målt kompresjonstrykk og geometrisk kompresjon. 13,5 er nok normalt, mes 10,5 er lavt. Husk å teste med åpent gasspjell.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.