Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 09 mai 2013, 21:57
Hei.
Idag under kjøring merket jeg hylling i periodener så ble det stopp. Mistet trekk kraften helt og røykla et stort område

kan det være turboen som er gått ? Evt er det noen som vet om en turbo til en 2002 modell SAAB 9-5
-
Jokke900
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 09 sep 2007, 17:19
- Medlemsnummer: N1946
- Navn: Joakim Kjøde
- Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
- Sted: Skogn
Legg inn
av Jokke900 » 09 mai 2013, 22:05
Kan fort være turboen da ja..

Jokke900
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 09 mai 2013, 22:07
Mister en all kraften da. Bare grå røyk. Prøvde å starte den og det var helt jevlig, kakklet også
-
Jokke900
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 09 sep 2007, 17:19
- Medlemsnummer: N1946
- Navn: Joakim Kjøde
- Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
- Sted: Skogn
Legg inn
av Jokke900 » 09 mai 2013, 22:12
ALL kraft eller er det mer "figure of speach"? Snurra gir jo ekstra krefter, så om den havarerer fullstendig vil jo kjerra "miste all kraft".. Parker, la bilen stå og få sjekka slark.. Ikke kjør mer før du finner ut av ting

Jokke900
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 09 mai 2013, 22:26
Tauet til verksted og han regnet med at det var turboen. Hva koster den ? Blir vel en dyr rep.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 10 mai 2013, 15:11
har sett pristilbud på hele 23000,-
Bør vel egentlig ligge rundt 15000,- på et verksted.
/ Pål
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 10 mai 2013, 15:34
Få de til å rengjøre silen i bunnpannen og sjekke veivhusventilasjonen din samtidig. Strammeren til registeret kan også være greit å få sjekket hvor langt den er kommet ut.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 mai 2013, 15:37
Å kjøpe ny original eller overhalt til rundt 5 lapper og bytte den selv er ikke noe problem, om du ikke har ti tommeltotter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 10 mai 2013, 20:11
Får en kjenning til å sjekke den på mandag. Han var sikker på at det var turboen som var defekt. Er det viktig å ta ned bunn pannen.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 10 mai 2013, 20:52
pauhan skrev:Får en kjenning til å sjekke den på mandag. Han var sikker på at det var turboen som var defekt. Er det viktig å ta ned bunn pannen.
Ja. Den bør/må renses/sjekkes!
/ pål
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 mai 2013, 20:53
Ja. Ikke uvanlig at det havner lagerdeler fra turboen i bunnpanna.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 11 mai 2013, 20:33
Stemmer det at all kraft til framdrift av bilen forsvinner ? Masse røyk grå/gråblå og stod nesten stille
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 12 mai 2013, 12:18
Googlet litt på nettet og det var like mye røyk av SAAB'en når det ble stopp som dette
http://www.youtube.com/watch?v=4hDWRfUHdz0 Så jeg tror nok det er turboen som er defekt. Hørte litt hyle lyd under kjøringen. Trodde et vindu stod litt oppe, men det var nok ikke det.

Må bytte turboen så får jeg se hva som skjer. Har bedt han som skal ordne den å ta ned bunnpannen også. Så da vil vel bilen virke i mange år til "håper jeg" Virket slik også
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 3yMLkL1eAk det kom biler som stoppet dem trodde sikkert bilen hadde tatt fyr.
-
pauhan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 13 nov 2011, 00:36
- Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
- Sted: Tromsø
Legg inn
av pauhan » 14 mai 2013, 16:21
Da var dommen kommet. Turboen var defekt.
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 24 mai 2013, 18:52
billigste måten å få dette gjort , er en biltema kina turbo.olje og filter, kjølevæske og nye slanger til turboen. Mange som ikke liker biltema turboen, men har fungert utmerket hos meg et par år nå.
Grunnen for å ta ned bunnpanna er jo i tillegg til "metall" fra turbohavariet, er ofte at turbohavariet kan skyldes mangel på oljetrykk til turboen på grunn av tett oljesil/pickup.
Hvis du har tatt turboen skikklig vill jeg også annbefale å ta ut og rense intercooleren, legger seg ofte oljerester der etter et havari.
Alt dette er mulig å gjøre selv til en overkommlig pris hvis du er litt handyman.