Ny bruker (eksos etc)
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Ny bruker (eksos etc)
http://no.maptun.com/tuningGuide.php?ru ... der=1#1431
Kjøp dette og de bmw gutta ser kun blårøyken av deg.
Kjøp dette og de bmw gutta ser kun blårøyken av deg.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny bruker (eksos etc)
Det skal sitte to lambdasonder på den, dette er krav for å overvåke katalysatorens funksjon. Uansett er det absolutt lavmåls måte å tjene tre hester på, samt at du risikerer å ikke komme igjennom CO-måling på periodisk kontroll.Stiversen skrev:Hvilken feilkode får du?
Det er jo ingen sonder av noe slag etter kat.
Så hva blir feil?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Re: Ny bruker (eksos etc)
Hiver meg på denne med et eksosspørsmål også:
Jeg får feilkode på katalysator(Ikke tilstrekkelig virkning) Dette er en tilbakevendende feil etter at jeg hadde turbohavari tidligere.
Hva er mest sannsynlig årsak: katalysatoren som er gåen, eller lambda-sonden(e)?
Hilsen
Thomas
Jeg får feilkode på katalysator(Ikke tilstrekkelig virkning) Dette er en tilbakevendende feil etter at jeg hadde turbohavari tidligere.
Hva er mest sannsynlig årsak: katalysatoren som er gåen, eller lambda-sonden(e)?
Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny bruker (eksos etc)
Mest trolig katalysatoren. Hvor lenge siden er det du hadde turbohavari? Kan fungere å "brenne den ren" hvis den er forurenset med belegg som gjør at katalysatoren ikke har nok aktiv overflate, men dersom forurensninger i oljen som har gått ut i eksosen har ført til såkalt forgiftning, så må katalysatoren byttes. Platinaet i katalysatoren har da bundet til seg forbindelser kjemisk, som blokkerer for opptak og avgivelse av oksygen som er virkemåten til katalysatoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Re: Ny bruker (eksos etc)
havariet var fredag i påsken.
Bilen ble stående 2 uker før turbo var skiftet og jeg begynte å kjøre igjen. det røyk godt noen timer med bilen på tomgang.
Kan jeg kjøpe en universalkatalysator og skjøte inn? Det ser litt trangt ut å gjøre.
Har sett downpipe med katalysator hos Skruvat for ca 3600 inkl pakninger og det er jo ikke så ille?
Bilen ble stående 2 uker før turbo var skiftet og jeg begynte å kjøre igjen. det røyk godt noen timer med bilen på tomgang.
Kan jeg kjøpe en universalkatalysator og skjøte inn? Det ser litt trangt ut å gjøre.
Har sett downpipe med katalysator hos Skruvat for ca 3600 inkl pakninger og det er jo ikke så ille?
Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny bruker (eksos etc)
Er da helt sikkert noen som har et originalt framrør med kat å selge, blir jo fort noen sånne til overs rundt om når folk monterer 3". Prøv en annonse under deler kjøpes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Ny bruker (eksos etc)
Det er også påbudt med katalysator så hvis den mangler får du ikke bilen gjennom eu-kontroll selvom co verdiene er innefor kravet.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Re: Ny bruker (eksos etc)
Hadde ikke tenkt å fjerne katalysatoren nei.
Så orginalt som mulig (Bortsett fra Hirsch software) på dagligbilen.
men neste 9-5 skal oppgraderes litt mer
Så orginalt som mulig (Bortsett fra Hirsch software) på dagligbilen.
men neste 9-5 skal oppgraderes litt mer

Saab 9-5 2.0t Aut 2005
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Ny bruker (eksos etc)
Var tilsiktet trådstarter dengsxrspyder skrev:Hadde ikke tenkt å fjerne katalysatoren nei.
Så orginalt som mulig (Bortsett fra Hirsch software) på dagligbilen.
men neste 9-5 skal oppgraderes litt mer

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 65
- Registrert: 24 jan 2013, 16:47
- Navn: Simon Iversen
- Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
- Sted: Harstad
Re: Ny bruker (eksos etc)
La meg bekymre meg over hvordan den skal passere periodisk kjøretøyskontroll 
Det er ikke pga effektøkning at jeg vil ha den bort, det er pga motstanden den lager, motoren vil sannsynligvis bli mye mer turtallsvillig om den fjernes, slik var det på den forrige bilen min.
Tenk logisk; du er ett menneske som puster, se for deg at du må puste gjennom ett sugerør, det er tungt!
Katalysatoren blir for motoren det sugerøret blir for deg, en hindring. Jeg skal bare hjelpe den å puste litt bedre.
Søk på youtube "saab 93 ss turboback" der finner du mange som har klart det
Istedenfor å gi meg tusen grunner til hvorfor jeg IKKE skal gjøre det så kan du jo være behjelpelig med å fortelle meg hvordan jeg KAN gjøre det

Det er ikke pga effektøkning at jeg vil ha den bort, det er pga motstanden den lager, motoren vil sannsynligvis bli mye mer turtallsvillig om den fjernes, slik var det på den forrige bilen min.
Tenk logisk; du er ett menneske som puster, se for deg at du må puste gjennom ett sugerør, det er tungt!
Katalysatoren blir for motoren det sugerøret blir for deg, en hindring. Jeg skal bare hjelpe den å puste litt bedre.
Søk på youtube "saab 93 ss turboback" der finner du mange som har klart det

Istedenfor å gi meg tusen grunner til hvorfor jeg IKKE skal gjøre det så kan du jo være behjelpelig med å fortelle meg hvordan jeg KAN gjøre det

2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 25 jan 2013, 17:55
Re: Ny bruker (eksos etc)
Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg 
Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!
Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig

Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!
Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Ny bruker (eksos etc)
Ja du skal ha det om du ikke skal bytte hele. Det du linker til starter i skjøten bak katalysatoren og går helt ut.forumdude99 skrev:Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg
Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!
Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 25 jan 2013, 17:55
Re: Ny bruker (eksos etc)
Skjønner. Så man beholder en originale katalysatoren altså?99Turbo skrev:Ja du skal ha det om du ikke skal bytte hele. Det du linker til starter i skjøten bak katalysatoren og går helt ut.forumdude99 skrev:Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg
Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!
Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig
Søkt litt rundt på forumet nå, og det ser ut som de fleste går for den pakken (om de har 9-3) pluss 3" downpipe med racekat, right?
Må nesten se hva jeg har penger til. Takk for svar

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Ny bruker (eksos etc)
Katalysatoren har en funksjon som er viktig, å fjerne den er på tryneStiversen skrev:La meg bekymre meg over hvordan den skal passere periodisk kjøretøyskontroll
Det er ikke pga effektøkning at jeg vil ha den bort, det er pga motstanden den lager, motoren vil sannsynligvis bli mye mer turtallsvillig om den fjernes, slik var det på den forrige bilen min.
Tenk logisk; du er ett menneske som puster, se for deg at du må puste gjennom ett sugerør, det er tungt!
Katalysatoren blir for motoren det sugerøret blir for deg, en hindring. Jeg skal bare hjelpe den å puste litt bedre.
Søk på youtube "saab 93 ss turboback" der finner du mange som har klart det
Istedenfor å gi meg tusen grunner til hvorfor jeg IKKE skal gjøre det så kan du jo være behjelpelig med å fortelle meg hvordan jeg KAN gjøre det

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Ny bruker (eksos etc)
Downpipe med race kat trenger du hvis du skal trimme noe særlig over steg 1. Ellers gir det oppsettet mer lyd og bittelitt bedre respons i motoren.forumdude99 skrev:Skjønner. Så man beholder en originale katalysatoren altså?99Turbo skrev:Ja du skal ha det om du ikke skal bytte hele. Det du linker til starter i skjøten bak katalysatoren og går helt ut.forumdude99 skrev:Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg
Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!
Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig
Søkt litt rundt på forumet nå, og det ser ut som de fleste går for den pakken (om de har 9-3) pluss 3" downpipe med racekat, right?
Må nesten se hva jeg har penger til. Takk for svar