Ny bruker (eksos etc)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av saab9000aero » 22 mai 2013, 22:42

http://no.maptun.com/tuningGuide.php?ru ... der=1#1431

Kjøp dette og de bmw gutta ser kun blårøyken av deg.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2013, 22:57

Stiversen skrev:Hvilken feilkode får du?
Det er jo ingen sonder av noe slag etter kat.
Så hva blir feil?
Det skal sitte to lambdasonder på den, dette er krav for å overvåke katalysatorens funksjon. Uansett er det absolutt lavmåls måte å tjene tre hester på, samt at du risikerer å ikke komme igjennom CO-måling på periodisk kontroll.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av gsxrspyder » 23 mai 2013, 11:03

Hiver meg på denne med et eksosspørsmål også:

Jeg får feilkode på katalysator(Ikke tilstrekkelig virkning) Dette er en tilbakevendende feil etter at jeg hadde turbohavari tidligere.
Hva er mest sannsynlig årsak: katalysatoren som er gåen, eller lambda-sonden(e)?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mai 2013, 12:04

Mest trolig katalysatoren. Hvor lenge siden er det du hadde turbohavari? Kan fungere å "brenne den ren" hvis den er forurenset med belegg som gjør at katalysatoren ikke har nok aktiv overflate, men dersom forurensninger i oljen som har gått ut i eksosen har ført til såkalt forgiftning, så må katalysatoren byttes. Platinaet i katalysatoren har da bundet til seg forbindelser kjemisk, som blokkerer for opptak og avgivelse av oksygen som er virkemåten til katalysatoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av gsxrspyder » 23 mai 2013, 13:45

havariet var fredag i påsken.

Bilen ble stående 2 uker før turbo var skiftet og jeg begynte å kjøre igjen. det røyk godt noen timer med bilen på tomgang.

Kan jeg kjøpe en universalkatalysator og skjøte inn? Det ser litt trangt ut å gjøre.
Har sett downpipe med katalysator hos Skruvat for ca 3600 inkl pakninger og det er jo ikke så ille?
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mai 2013, 13:46

Er da helt sikkert noen som har et originalt framrør med kat å selge, blir jo fort noen sånne til overs rundt om når folk monterer 3". Prøv en annonse under deler kjøpes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av 99Turbo » 23 mai 2013, 15:15

Det er også påbudt med katalysator så hvis den mangler får du ikke bilen gjennom eu-kontroll selvom co verdiene er innefor kravet.

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av gsxrspyder » 23 mai 2013, 15:21

Hadde ikke tenkt å fjerne katalysatoren nei.

Så orginalt som mulig (Bortsett fra Hirsch software) på dagligbilen.

men neste 9-5 skal oppgraderes litt mer :)
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av 99Turbo » 23 mai 2013, 23:01

gsxrspyder skrev:Hadde ikke tenkt å fjerne katalysatoren nei.

Så orginalt som mulig (Bortsett fra Hirsch software) på dagligbilen.

men neste 9-5 skal oppgraderes litt mer :)
Var tilsiktet trådstarter den :wink: Stiversen skrev sist på side 1 at han skulle fjerne katalysatoren.

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av Stiversen » 31 mai 2013, 01:20

La meg bekymre meg over hvordan den skal passere periodisk kjøretøyskontroll ;)

Det er ikke pga effektøkning at jeg vil ha den bort, det er pga motstanden den lager, motoren vil sannsynligvis bli mye mer turtallsvillig om den fjernes, slik var det på den forrige bilen min.
Tenk logisk; du er ett menneske som puster, se for deg at du må puste gjennom ett sugerør, det er tungt!
Katalysatoren blir for motoren det sugerøret blir for deg, en hindring. Jeg skal bare hjelpe den å puste litt bedre.

Søk på youtube "saab 93 ss turboback" der finner du mange som har klart det ;)
Istedenfor å gi meg tusen grunner til hvorfor jeg IKKE skal gjøre det så kan du jo være behjelpelig med å fortelle meg hvordan jeg KAN gjøre det ;)
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

forumdude99
Innlegg: 7
Registrert: 25 jan 2013, 17:55

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av forumdude99 » 04 jun 2013, 22:48

Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg :)

Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!

Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig :D

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av 99Turbo » 04 jun 2013, 23:14

forumdude99 skrev:Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg :)

Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!

Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig :D
Ja du skal ha det om du ikke skal bytte hele. Det du linker til starter i skjøten bak katalysatoren og går helt ut.

forumdude99
Innlegg: 7
Registrert: 25 jan 2013, 17:55

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av forumdude99 » 04 jun 2013, 23:19

99Turbo skrev:
forumdude99 skrev:Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg :)

Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!

Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig :D
Ja du skal ha det om du ikke skal bytte hele. Det du linker til starter i skjøten bak katalysatoren og går helt ut.
Skjønner. Så man beholder en originale katalysatoren altså?
Søkt litt rundt på forumet nå, og det ser ut som de fleste går for den pakken (om de har 9-3) pluss 3" downpipe med racekat, right?

Må nesten se hva jeg har penger til. Takk for svar :)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av 99Turbo » 04 jun 2013, 23:21

Stiversen skrev:La meg bekymre meg over hvordan den skal passere periodisk kjøretøyskontroll ;)

Det er ikke pga effektøkning at jeg vil ha den bort, det er pga motstanden den lager, motoren vil sannsynligvis bli mye mer turtallsvillig om den fjernes, slik var det på den forrige bilen min.
Tenk logisk; du er ett menneske som puster, se for deg at du må puste gjennom ett sugerør, det er tungt!
Katalysatoren blir for motoren det sugerøret blir for deg, en hindring. Jeg skal bare hjelpe den å puste litt bedre.

Søk på youtube "saab 93 ss turboback" der finner du mange som har klart det ;)
Istedenfor å gi meg tusen grunner til hvorfor jeg IKKE skal gjøre det så kan du jo være behjelpelig med å fortelle meg hvordan jeg KAN gjøre det ;)
Katalysatoren har en funksjon som er viktig, å fjerne den er på tryne #-o Det du trenger i så fall er en katalysator med bedre gjennomstrømning. Går endel biler også her på forumet som ganske sikkert har vesentlig mer effekt en det du skal ha med katalysator intakt uten at det er et problem.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ny bruker (eksos etc)

Legg inn av 99Turbo » 04 jun 2013, 23:23

forumdude99 skrev:
99Turbo skrev:
forumdude99 skrev:Lurer litt på dette med Ferrita anlegg, så spør her jeg :)

Har en 9-3 2002 2.0t SE (mk1), og vurderer å bytte ut eksosanlegget. Ser da at Ferrita får svært mange godord her, men så er jeg litt usikker på hvilket produkt/pakke jeg skal velge.
Om jeg går til anskaffelse av denne: http://www.skruvat.no/Rustfritt-sportse ... 13811.aspx, har jeg alt jeg trenger da? Eller må jeg ha flere deler?
Om det ikke er riktig anlegg hadde jeg satt stor pris på om noen kunne veilede meg til riktige deler!

Leser også at det er "plug&play". Er det virkelig så lett som folk her skal ha det til? Hadde i så fall vært nydelig :D
Ja du skal ha det om du ikke skal bytte hele. Det du linker til starter i skjøten bak katalysatoren og går helt ut.
Skjønner. Så man beholder en originale katalysatoren altså?
Søkt litt rundt på forumet nå, og det ser ut som de fleste går for den pakken (om de har 9-3) pluss 3" downpipe med racekat, right?

Må nesten se hva jeg har penger til. Takk for svar :)
Downpipe med race kat trenger du hvis du skal trimme noe særlig over steg 1. Ellers gir det oppsettet mer lyd og bittelitt bedre respons i motoren.

Svar