Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 07 jun 2013, 21:36

Har ett veldig merkelig problem med min 9-3, som verken jeg eller Saab-verkstedet finner ut av.
Problemet er at noen ganger kutter turbotrykket helt. Dette kommer og går slik det selv vil.

Man kan gjerne kjøre 100 mil uten problem, og bilen lader slik den skal, men plutselig skjer det, ofte da man ligger på halvt oppe gasspjeld og overtrykk.
Det som er rart er at turbotrykket blir mye lavere enn det grunntrykket er innstilt på. Den lader maks 0,1 bar over hele registeret når dette skjer. Har sjekket alt av vacumslanger, wastegate, turbo +++. #-o

Men stopper man motoren helt ett lite sekund og starter den igjen er bilen helt i orden, helt til neste gang dette skjer! :evil:
Har også prøvd å bare slå av tenninga mens motoren ruller på gir, men når man setter på igjen tenninga da, så er fortsatt feilen der......


Ingen feilkoder på diagnosen, og ny magnetventil er prøvd med samme feil.

Bilen gjelder en 9-3, 2,3T T7. :D
2000 SAAB 9-3 Viggen

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av saab9000aero » 07 jun 2013, 23:26

Er det en viggen eller? Siden det er 2.3?
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2013, 00:48

Hva slags motoroppsett og software er det? Med mindre enn grunntrykk så er gasspjeldet med og begrenser, høres ut som en momentbegrensning som slår inn, f eks pga oversleng på luftmasseverdi. Ingen vits i å lese av diagnose uten at begrensningen er aktiv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 08 jun 2013, 11:12

Det gjelder en 9-3 viggen ja!

Har også prøvd å lese av diagnose med feilen aktiv, men finner ingen ting da heller.
Softwaren nå er ppc2 fra bsr.
Men feilen dukket også opp når det var originalt.

Kan også legge til at bilen har open air filter, 3" hirsch eksos, og alu-intercooler.
2000 SAAB 9-3 Viggen

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Helge » 08 jun 2013, 21:33

Sett på orginalt filter.
Det er et greit sted å begynne.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 09 jun 2013, 11:14

Luftfilteret alene tror jeg ikke er problemet, selv om mange forbyr dette.
Men har funnet ut at det må være ett mekanisk problem. Tok av stikkeren på magnetventilen for å se grunntrykket, men fikk lest av bare 0,1 bar maksimum da, akkurat som da problemet oppstår. Og samme hvor hardt jeg strammer wastegaten, så øker ikke grunntrykket. Hvorfor??

Har ikke prøvd å koble slangen direkte fra wastegaten til Kompressorhus, men å ta av strømmen på magnetventilen skal vel gjøre samme nytten for å sjekke Grunntrykket?
2000 SAAB 9-3 Viggen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jun 2013, 11:33

Hvordan måler du trykket? Har du montert måler, hvor er den koblet?

Når monterte du åpent filter? Har du kontrollert luftmassemåleren?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 09 jun 2013, 19:18

Har ekstern turbotrykksmåler. Den er koblet på kretsen til resirk-ventilen.
Fant en vakumslange fra spjellhuset som hadde hoppet av også. Den som går til den ventilen som styrer resirk-ventilen.

Hva er misjonen med den trykkgiveren som er koblet på trykkrøret? Med slange mellom. Stikker med 3 ledninger. Er dette den som gir fuelcut ved for mye turbotrykk?
2000 SAAB 9-3 Viggen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jun 2013, 22:19

Å koble måleren der funker ikke! Flytt koblinga til slangen til BTRen og se hva du leser av da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 09 jun 2013, 22:27

Åjasså..! :) Da må det prøves. Men det funker jo og viser eksakt det samme som orginal turbo-måleren slik det er nå.
Hvilken kurs er den orginale koblet på??
2000 SAAB 9-3 Viggen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jun 2013, 22:33

Resirkventilen styres av en magnetventil på torpedoveggen, som naturlig nok ikke står åpen hele tiden. Original måler er jo ikke gradert, hvordan vet du at den viser det samme? Originalmåleren viser heller ikke trykk, men luftmasse/forbrenning og den er ikke koblet til trykk, den har motor og bruker verdier fra motorstyringen, utslaget på nåla kan forøvrig programmeres om.

Du bør forresten ta til deg rådet om open air-filteret, og sjekk multiplikativ adapsjon på motorstyringen da luftmassemåleren mest sannsynlig ikke fungerer korrekt etter at du har hatt åpent filter montert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 09 jun 2013, 22:50

Takk for gode tekniske svar! :)
Ante ikke at den orginale måleren er satt sammen med motorstyringen.
Da prøver jeg og koble om den eksterne turbotrykksmåleren og skifte til orginalt filter i første omgang. :)
2000 SAAB 9-3 Viggen

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 09 jun 2013, 22:56

Er det forresten noe bra side på nettet som viser hvordan T7 systemet fungerer?? :)
2000 SAAB 9-3 Viggen

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 12 jun 2013, 19:41

Orginalt luftfilter montert, samt sjekket turbotrykksmåler. Den var montert korrekt.
Men samme feil oppstår nå også. Har også prøvd å koble ut magnetventilen til turboen. Satte wastegateslangen rett til kompressorhuset.

Så det er hvertfall noe som gjør att spjellhuset lukker seg automatisk og reduserer turbotrykket. Flere tips om hvorfor??
2000 SAAB 9-3 Viggen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jun 2013, 20:22

Hvis du alt har fått problem med LMM, hjelper det ikke å bare bytte filter. Men hvis begrensningen ikke er aktiv når du måler grunntrykket, så er det rett og slett for lavt. Du kan jo forsøke å måle det med manometer og trykkluft for å være sikker.
Hvor bor du? Er 99% sikker på at jeg skal få stell på den, men da må jeg ha bilen og gjøre målinger på styresystemet...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar