Saab 9-5 2.0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
phnordberg
Innlegg: 28
Registrert: 26 aug 2011, 01:27
Medlemsnummer: N2621
Bil: Saab 9-5 Saab 9-3 Viggen
Sted: Trøndelag

Saab 9-5 2.0t

Legg inn av phnordberg » 10 jun 2013, 21:43

Vurderer å bestille BSR stage 1 chip til Saab'en min.. Fra 150 til 215 hk må vell funke godt? Kan tenke meg det blir en ny opplevelse å kjøre bilen, da det er bare 150hk nå.

Noen som har erfaring med dette?

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av Vegars » 10 jun 2013, 22:10

Blir en helt annen bil med 215 hk ja!

(Med BSR blir det en helt annen driftsikkerhet også, men det kan du søke opp i andre tråder)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
phnordberg
Innlegg: 28
Registrert: 26 aug 2011, 01:27
Medlemsnummer: N2621
Bil: Saab 9-5 Saab 9-3 Viggen
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av phnordberg » 10 jun 2013, 22:20

Det vil jeg tro. Kjekt å ha litt ekstra :)

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av Finn40 » 10 jun 2013, 22:39

Jeg har og hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å byttet dyser også. Har nå kjørt 150 000km uten problem. Men det finnes andre alternativer også.

Brukeravatar
phnordberg
Innlegg: 28
Registrert: 26 aug 2011, 01:27
Medlemsnummer: N2621
Bil: Saab 9-5 Saab 9-3 Viggen
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av phnordberg » 10 jun 2013, 22:59

Ok. Men trenger jeg det? Hva må jeg regne med hvis jeg ikke gjør det, og hva er fordelen med de nye dysene? Jeg skjønner at det har med blandingsforholdet og gjøre.
Har en kompis med en 9-5, og han satte i kun chippen.

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av gsxrspyder » 10 jun 2013, 23:53

Jeg kan anbefale Hirsch software.

Det er mye å lese om ulike softwaremods til Saab, men jeg har enda tilgode å lese noe negativt om Hirsch.

Vi har 2 stk 9-5. En med Hirsch og en uten. Så fort jeg har litt ekstra penger så er det 2 med :-)

Merkelig nok så bruker den 0,2 L MINDRE drivstoff pr mil i snitt nå. Var 1,3 - 1,4 og nå er det 1,1 - 1,2. (mye småkjøring)

Merker ikke så mye heftigere drag på høyt turtall, men du verden som det drar avgårde mellom 1500-4500 rpm. Forbikjøringer er latterlig moro nå. :-)

Thomas

Edit: vi har kun software. Ingen andre modifikasjoner.
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av Tor N12 » 11 jun 2013, 00:27

Hvilken årsmodell har du? Det er de tidlige modellene som sliter med dysene (M98-99)
Men.. har du lyst å ta vare på motoren din så bør du søke litt rundt på ordet "bankedeteksjon) ;)
Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til de lukkede forumene, der står det mye fornuftig både på trimforumet og på Faq.

Ellers diskuterer vi Trim kun i trimforumet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av Finn40 » 11 jun 2013, 13:23

Fordelen med å bytte dyser er at du risikoen for at motoren skal skjære seg minsker. Jeg har dyr erfaring med det.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2013, 13:27

Finn40 skrev:Fordelen med å bytte dyser er at du risikoen for at motoren skal skjære seg minsker. Jeg har dyr erfaring med det.
Det gjelder jo kun 9-5 med de tidlige 2-litrene med grønne dyser, hvis du velger en dårlig software som gir mer effekt enn dysene kan levere bensin til. Biler fra 2001 og nyere har brune dyser som leverer til 270 hk med grei margin, eldre 2,3 har røde dyser som leverer like mye.
Velger man en software som holder seg innenfor det dysene leverer og ellers er fornuftig satt opp, er det heller ikke noe problem å trimme med de grønne dysene. Jeg har levert software til flere biler med grønne dyser, det gjelder bare å programmere for de delene som sitter på motoren, så er det ikke noe problem så lenge effekten ikke er for høy.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar