Saab 9-5 2.0t
Moderator: Moderatorer
- phnordberg
- Innlegg: 28
- Registrert: 26 aug 2011, 01:27
- Medlemsnummer: N2621
- Bil: Saab 9-5 Saab 9-3 Viggen
- Sted: Trøndelag
Saab 9-5 2.0t
Vurderer å bestille BSR stage 1 chip til Saab'en min.. Fra 150 til 215 hk må vell funke godt? Kan tenke meg det blir en ny opplevelse å kjøre bilen, da det er bare 150hk nå.
Noen som har erfaring med dette?
Noen som har erfaring med dette?
Re: Saab 9-5 2.0t
Blir en helt annen bil med 215 hk ja!
(Med BSR blir det en helt annen driftsikkerhet også, men det kan du søke opp i andre tråder)
(Med BSR blir det en helt annen driftsikkerhet også, men det kan du søke opp i andre tråder)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- phnordberg
- Innlegg: 28
- Registrert: 26 aug 2011, 01:27
- Medlemsnummer: N2621
- Bil: Saab 9-5 Saab 9-3 Viggen
- Sted: Trøndelag
Re: Saab 9-5 2.0t
Det vil jeg tro. Kjekt å ha litt ekstra 

Re: Saab 9-5 2.0t
Jeg har og hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å byttet dyser også. Har nå kjørt 150 000km uten problem. Men det finnes andre alternativer også.
- phnordberg
- Innlegg: 28
- Registrert: 26 aug 2011, 01:27
- Medlemsnummer: N2621
- Bil: Saab 9-5 Saab 9-3 Viggen
- Sted: Trøndelag
Re: Saab 9-5 2.0t
Ok. Men trenger jeg det? Hva må jeg regne med hvis jeg ikke gjør det, og hva er fordelen med de nye dysene? Jeg skjønner at det har med blandingsforholdet og gjøre.
Har en kompis med en 9-5, og han satte i kun chippen.
Har en kompis med en 9-5, og han satte i kun chippen.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Re: Saab 9-5 2.0t
Jeg kan anbefale Hirsch software.
Det er mye å lese om ulike softwaremods til Saab, men jeg har enda tilgode å lese noe negativt om Hirsch.
Vi har 2 stk 9-5. En med Hirsch og en uten. Så fort jeg har litt ekstra penger så er det 2 med
Merkelig nok så bruker den 0,2 L MINDRE drivstoff pr mil i snitt nå. Var 1,3 - 1,4 og nå er det 1,1 - 1,2. (mye småkjøring)
Merker ikke så mye heftigere drag på høyt turtall, men du verden som det drar avgårde mellom 1500-4500 rpm. Forbikjøringer er latterlig moro nå.
Thomas
Edit: vi har kun software. Ingen andre modifikasjoner.
Det er mye å lese om ulike softwaremods til Saab, men jeg har enda tilgode å lese noe negativt om Hirsch.
Vi har 2 stk 9-5. En med Hirsch og en uten. Så fort jeg har litt ekstra penger så er det 2 med

Merkelig nok så bruker den 0,2 L MINDRE drivstoff pr mil i snitt nå. Var 1,3 - 1,4 og nå er det 1,1 - 1,2. (mye småkjøring)
Merker ikke så mye heftigere drag på høyt turtall, men du verden som det drar avgårde mellom 1500-4500 rpm. Forbikjøringer er latterlig moro nå.

Thomas
Edit: vi har kun software. Ingen andre modifikasjoner.
Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Saab 9-5 2.0t
Hvilken årsmodell har du? Det er de tidlige modellene som sliter med dysene (M98-99)
Men.. har du lyst å ta vare på motoren din så bør du søke litt rundt på ordet "bankedeteksjon)
Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til de lukkede forumene, der står det mye fornuftig både på trimforumet og på Faq.
Ellers diskuterer vi Trim kun i trimforumet
Men.. har du lyst å ta vare på motoren din så bør du søke litt rundt på ordet "bankedeteksjon)

Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til de lukkede forumene, der står det mye fornuftig både på trimforumet og på Faq.
Ellers diskuterer vi Trim kun i trimforumet

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Saab 9-5 2.0t
Fordelen med å bytte dyser er at du risikoen for at motoren skal skjære seg minsker. Jeg har dyr erfaring med det.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2.0t
Det gjelder jo kun 9-5 med de tidlige 2-litrene med grønne dyser, hvis du velger en dårlig software som gir mer effekt enn dysene kan levere bensin til. Biler fra 2001 og nyere har brune dyser som leverer til 270 hk med grei margin, eldre 2,3 har røde dyser som leverer like mye.Finn40 skrev:Fordelen med å bytte dyser er at du risikoen for at motoren skal skjære seg minsker. Jeg har dyr erfaring med det.
Velger man en software som holder seg innenfor det dysene leverer og ellers er fornuftig satt opp, er det heller ikke noe problem å trimme med de grønne dysene. Jeg har levert software til flere biler med grønne dyser, det gjelder bare å programmere for de delene som sitter på motoren, så er det ikke noe problem så lenge effekten ikke er for høy.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan