Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 12 jun 2013, 22:01

Begrensingen skjer også når man kjører grunntrykk uten magnetventilen tilkoblet. (med slange mellom wastegate klokka og kompressorhuset.)
Men kjører man med magnetventil tilkoblet og bare napper av kontakta, så går den direkte i begrensningsmoduset, altså ikke til grunntrykk.
2000 SAAB 9-3 Viggen

Forseth
Innlegg: 11
Registrert: 07 jun 2013, 21:24
Navn: Vegard Forseth
Sted: Vestre Gausdal

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Forseth » 12 jun 2013, 22:03

Er hvertfall 100% sikker på at det spjellhuset som gjør at trykket oppfører seg slik. Men hva som forårsaker det er en annen sak....
2000 SAAB 9-3 Viggen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jun 2013, 23:58

Hvis det er som du skriver at det er spjeldet som struper, så er det en aktiv momentbegrensning. Lar seg ikke nødvendigvis lese av med Tech 2 (diagnoseverktøy), men om man går inn med pc og ser hva som skjer i software så finner man ut av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar