Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
matiassaab87
Innlegg: 11
Registrert: 11 jul 2012, 17:22

Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av matiassaab87 » 19 jun 2013, 18:17

Jeg kjørte på motorveien i en tunell i dag, da girkassen røk med et smell. En meget ubehagelig situasjon.
Dette er fjerde gangen bilen trenger ny girkasse og sist den ble byttet var i 2009. Den siste kassen er en forbedret/forsterket utgave og derfor har jeg nå nærmest mistet litt troen på girkassene. Men er det noen som har noen tips til GODE girkasser og som kan hjelpe meg med å få tilbake gnisten mellom meg og en ellers strøken bil.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jun 2013, 18:39

Tja, nokre tips kan være:
- kjøp ei kasse som du veit er nylig er sett over. Ei kasse ifrå skroten eller som har stått i bil har mindre sjangs for å klare seg...
- kontrollere og bytte olje med jamne mellomrom. Spesiellt viktig om en brukar fks. QS2105 då den rotnar og misser egenskapane etter ei tid
- ikkje belaste kassa på lave turtal

Sjølv kan eg greit anbefale Jörgen Eriksson i Mellerud for arbeid på desse kassene, kan har kontroll på girkassene til desse. Kostar sjølvsagt meir enn å ta ei tilfeldig kasse, men en får i alle fall ei kasse en veit tilstanden på.

Kva skjedde då? tredje eller fjerdegiret som gikk?

matiassaab87
Innlegg: 11
Registrert: 11 jul 2012, 17:22

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av matiassaab87 » 20 jun 2013, 19:49

Takk for svar! Tipset om å ikke belaste kassa på lave turtal skal jeg spesielt ta med meg videre.. Jeg har stort sett hver gang jeg har sittet alene i bilen gitt full pinne på andre og tredje giret ut på motorveiene. Morsomt med den sterke motoren, men forstår nå hvor skadelig det har vært. underlig nok røk kassa på 5 giret, men dog i en hastighet på 100km/t, i venstrefila på en traffikkert motorvei midt i en tunell. Jeg har en mistanke om at det kan ha lekket olje fra den og at den derfor har skjært seg. Det virker som om kassa gikk i invendig tusen knas, da ingen av girene fungerer lengre. Jeg har ignorert oljeflekker etter parkering av bilen, så dette er noe jeg lærer av. Men bilen skal med meg vidre og Erikson i Mellerud skal kontaktes.. Takk igjen!

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av kanonjon » 20 jun 2013, 20:14

Som jeg har sagt tidligere på forumet her, girkassene til disse bilene er lagd av papp. Aldri benytt full boost ved 1.gir og 2. gir. Det er veldig viktig å ligge i korrekt gir ved de forskjellige hastighetene. En 900 Turbo vil aldri være en typisk 0-100kmt bil, så da er det uansett liten hensikt å gasse fullt på ved 2.gir og slikt. En bil som dette er ment for å ha kjappe forbikjøringer og cruise forbi Volvoer, BMWer og Audier etc, hehe! :D

Det er helt korrekt som Hjelle sier, kassene blir slitt ut fort når man ligger på lave turtall og gir fullt gasspådrag etc. Så her gjelder det å minske ballasten på girkassa hele tida.
Og bruk skikkelig olje i girkassa, gjerne rens filteret(om din bil har det) og magneten på innsiden av endelokket på kassa når du skifter olje.
Saab er livet!

matiassaab87
Innlegg: 11
Registrert: 11 jul 2012, 17:22

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av matiassaab87 » 20 jun 2013, 21:29

Ja, jeg har fått meg en lærepenge og gode tips.. Takk!

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av kanonjon » 21 jun 2013, 01:38

No problem!

Et lite tips til, mens vi er igang! Speed-shifts = No-no! Ikke smell til når du skifter gir. La det heller være en glatt og presisjonsbestemt girskifte istedet, dette vil synk-ringene takke deg for.
Bare eksempelvis, når du går fra 3. til 4. gir ( 3--> N -->4), så venter du noen få millisekunder når giret er i fri. Rett og slett en liten pause midt i girskiftet, men som sagt, bare noen veldig få millisekunder. Dette reduserer gir-krunsjing (at tannhjula ikke ligger helt overrens med hverandre i det du skifter gir og dette gjør at det blir litt motstand å skifte gir) og slitasje på synkringene. Og når det gjelder reversgiret, det er ytterst viktig at bilen står HELT STILLE når du skal velge reversgiret, reversen er ikke synkronisert og om du er litt på kjapp med reversgiringa mens bilen triller litt evt, så blir det masse brekte tenner.

Dette er noe jeg har undersøkt litt på nettet og prøvd ut på min egen bil og har opplevd positive resultater. Det er mye å huske på, men girkassen til en 900 Turbo er dens aller største svakhet. Men med disse tinga i bakhuet, så kan man gjøre at levetiden på girkassa økes betraktlig, samt at dette faktisk gjør at man må anlegge en litt anna kjørestil iforhold til andre biler, noe som passer helt greit til en Saab, siden det er litt spesielle biler ;)
Saab er livet!

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av Morten S. » 21 jun 2013, 07:04

Jörgen Eriksson har drevet med dette i mange år, og kan dette.
Men som et tips, så ser jeg også at denne karen averterer litt her og der at han overhaler og forsterker SAAB kasser.
Litt lengre å reise, da han bor i nærheten av Stockholm.

https://www.facebook.com/#!/dennis.hart ... ion=stream
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 jun 2013, 00:12

Er nok ikkje noko dårlig tips å bruke Dennis Hartman som Morten seier, han har også overhalt kasser lenge.

Gikk kassa di oljetom er det mest sansynlig pinjonglagera som har tatt kvelden. Lett gjenkjennbart på at du ikkje får bevegd hjula. BTDT.

matiassaab87
Innlegg: 11
Registrert: 11 jul 2012, 17:22

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av matiassaab87 » 23 jun 2013, 21:58

vet noen prisen på en slik kasse?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av Ronny_N169 » 24 jun 2013, 06:34

Se på saabrally.se så får du et inntrykk om prisnivå.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av kanonjon » 24 jun 2013, 12:15

Jeg spurte ETT (Vaxelläds Jurgen) om fullstendig overhaling på en OG900 Turbo kasse, da ga meg et estimat mellom 11-14000kr. Dette var med arbeid, deler og moms.
Saab er livet!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jun 2013, 12:38

Holder på å si at Lådejørgen eller hva enn man kaller gutten for har jo rukket å bli legendarisk for kassene sine da.
Er helt sikkert gode kasser han lager, og jeg fikk inntrykk av at han bytter for deg mens du venter også... sett at bilen er kjørbar til han da :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

matiassaab87
Innlegg: 11
Registrert: 11 jul 2012, 17:22

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av matiassaab87 » 08 okt 2013, 22:25

vet du hvor han holder til?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2013, 23:12

Jörgen held til i Erikstad (nær Mellerud), ca. ein halvtimes køyring nord for Trollhättan.

Svar