Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 jul 2012, 17:22
Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Jeg kjørte på motorveien i en tunell i dag, da girkassen røk med et smell. En meget ubehagelig situasjon.
Dette er fjerde gangen bilen trenger ny girkasse og sist den ble byttet var i 2009. Den siste kassen er en forbedret/forsterket utgave og derfor har jeg nå nærmest mistet litt troen på girkassene. Men er det noen som har noen tips til GODE girkasser og som kan hjelpe meg med å få tilbake gnisten mellom meg og en ellers strøken bil.
Dette er fjerde gangen bilen trenger ny girkasse og sist den ble byttet var i 2009. Den siste kassen er en forbedret/forsterket utgave og derfor har jeg nå nærmest mistet litt troen på girkassene. Men er det noen som har noen tips til GODE girkasser og som kan hjelpe meg med å få tilbake gnisten mellom meg og en ellers strøken bil.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Tja, nokre tips kan være:
- kjøp ei kasse som du veit er nylig er sett over. Ei kasse ifrå skroten eller som har stått i bil har mindre sjangs for å klare seg...
- kontrollere og bytte olje med jamne mellomrom. Spesiellt viktig om en brukar fks. QS2105 då den rotnar og misser egenskapane etter ei tid
- ikkje belaste kassa på lave turtal
Sjølv kan eg greit anbefale Jörgen Eriksson i Mellerud for arbeid på desse kassene, kan har kontroll på girkassene til desse. Kostar sjølvsagt meir enn å ta ei tilfeldig kasse, men en får i alle fall ei kasse en veit tilstanden på.
Kva skjedde då? tredje eller fjerdegiret som gikk?
- kjøp ei kasse som du veit er nylig er sett over. Ei kasse ifrå skroten eller som har stått i bil har mindre sjangs for å klare seg...
- kontrollere og bytte olje med jamne mellomrom. Spesiellt viktig om en brukar fks. QS2105 då den rotnar og misser egenskapane etter ei tid
- ikkje belaste kassa på lave turtal
Sjølv kan eg greit anbefale Jörgen Eriksson i Mellerud for arbeid på desse kassene, kan har kontroll på girkassene til desse. Kostar sjølvsagt meir enn å ta ei tilfeldig kasse, men en får i alle fall ei kasse en veit tilstanden på.
Kva skjedde då? tredje eller fjerdegiret som gikk?
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 jul 2012, 17:22
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Takk for svar! Tipset om å ikke belaste kassa på lave turtal skal jeg spesielt ta med meg videre.. Jeg har stort sett hver gang jeg har sittet alene i bilen gitt full pinne på andre og tredje giret ut på motorveiene. Morsomt med den sterke motoren, men forstår nå hvor skadelig det har vært. underlig nok røk kassa på 5 giret, men dog i en hastighet på 100km/t, i venstrefila på en traffikkert motorvei midt i en tunell. Jeg har en mistanke om at det kan ha lekket olje fra den og at den derfor har skjært seg. Det virker som om kassa gikk i invendig tusen knas, da ingen av girene fungerer lengre. Jeg har ignorert oljeflekker etter parkering av bilen, så dette er noe jeg lærer av. Men bilen skal med meg vidre og Erikson i Mellerud skal kontaktes.. Takk igjen!
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Som jeg har sagt tidligere på forumet her, girkassene til disse bilene er lagd av papp. Aldri benytt full boost ved 1.gir og 2. gir. Det er veldig viktig å ligge i korrekt gir ved de forskjellige hastighetene. En 900 Turbo vil aldri være en typisk 0-100kmt bil, så da er det uansett liten hensikt å gasse fullt på ved 2.gir og slikt. En bil som dette er ment for å ha kjappe forbikjøringer og cruise forbi Volvoer, BMWer og Audier etc, hehe!
Det er helt korrekt som Hjelle sier, kassene blir slitt ut fort når man ligger på lave turtall og gir fullt gasspådrag etc. Så her gjelder det å minske ballasten på girkassa hele tida.
Og bruk skikkelig olje i girkassa, gjerne rens filteret(om din bil har det) og magneten på innsiden av endelokket på kassa når du skifter olje.
Det er helt korrekt som Hjelle sier, kassene blir slitt ut fort når man ligger på lave turtall og gir fullt gasspådrag etc. Så her gjelder det å minske ballasten på girkassa hele tida.
Og bruk skikkelig olje i girkassa, gjerne rens filteret(om din bil har det) og magneten på innsiden av endelokket på kassa når du skifter olje.
Saab er livet!
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 jul 2012, 17:22
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Ja, jeg har fått meg en lærepenge og gode tips.. Takk!
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
No problem!
Et lite tips til, mens vi er igang! Speed-shifts = No-no! Ikke smell til når du skifter gir. La det heller være en glatt og presisjonsbestemt girskifte istedet, dette vil synk-ringene takke deg for.
Bare eksempelvis, når du går fra 3. til 4. gir ( 3--> N -->4), så venter du noen få millisekunder når giret er i fri. Rett og slett en liten pause midt i girskiftet, men som sagt, bare noen veldig få millisekunder. Dette reduserer gir-krunsjing (at tannhjula ikke ligger helt overrens med hverandre i det du skifter gir og dette gjør at det blir litt motstand å skifte gir) og slitasje på synkringene. Og når det gjelder reversgiret, det er ytterst viktig at bilen står HELT STILLE når du skal velge reversgiret, reversen er ikke synkronisert og om du er litt på kjapp med reversgiringa mens bilen triller litt evt, så blir det masse brekte tenner.
Dette er noe jeg har undersøkt litt på nettet og prøvd ut på min egen bil og har opplevd positive resultater. Det er mye å huske på, men girkassen til en 900 Turbo er dens aller største svakhet. Men med disse tinga i bakhuet, så kan man gjøre at levetiden på girkassa økes betraktlig, samt at dette faktisk gjør at man må anlegge en litt anna kjørestil iforhold til andre biler, noe som passer helt greit til en Saab, siden det er litt spesielle biler
Et lite tips til, mens vi er igang! Speed-shifts = No-no! Ikke smell til når du skifter gir. La det heller være en glatt og presisjonsbestemt girskifte istedet, dette vil synk-ringene takke deg for.
Bare eksempelvis, når du går fra 3. til 4. gir ( 3--> N -->4), så venter du noen få millisekunder når giret er i fri. Rett og slett en liten pause midt i girskiftet, men som sagt, bare noen veldig få millisekunder. Dette reduserer gir-krunsjing (at tannhjula ikke ligger helt overrens med hverandre i det du skifter gir og dette gjør at det blir litt motstand å skifte gir) og slitasje på synkringene. Og når det gjelder reversgiret, det er ytterst viktig at bilen står HELT STILLE når du skal velge reversgiret, reversen er ikke synkronisert og om du er litt på kjapp med reversgiringa mens bilen triller litt evt, så blir det masse brekte tenner.
Dette er noe jeg har undersøkt litt på nettet og prøvd ut på min egen bil og har opplevd positive resultater. Det er mye å huske på, men girkassen til en 900 Turbo er dens aller største svakhet. Men med disse tinga i bakhuet, så kan man gjøre at levetiden på girkassa økes betraktlig, samt at dette faktisk gjør at man må anlegge en litt anna kjørestil iforhold til andre biler, noe som passer helt greit til en Saab, siden det er litt spesielle biler
Saab er livet!
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Jörgen Eriksson har drevet med dette i mange år, og kan dette.
Men som et tips, så ser jeg også at denne karen averterer litt her og der at han overhaler og forsterker SAAB kasser.
Litt lengre å reise, da han bor i nærheten av Stockholm.
https://www.facebook.com/#!/dennis.hart ... ion=stream
Men som et tips, så ser jeg også at denne karen averterer litt her og der at han overhaler og forsterker SAAB kasser.
Litt lengre å reise, da han bor i nærheten av Stockholm.
https://www.facebook.com/#!/dennis.hart ... ion=stream
"Alt" fra totakt til turbo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Er nok ikkje noko dårlig tips å bruke Dennis Hartman som Morten seier, han har også overhalt kasser lenge.
Gikk kassa di oljetom er det mest sansynlig pinjonglagera som har tatt kvelden. Lett gjenkjennbart på at du ikkje får bevegd hjula. BTDT.
Gikk kassa di oljetom er det mest sansynlig pinjonglagera som har tatt kvelden. Lett gjenkjennbart på at du ikkje får bevegd hjula. BTDT.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 jul 2012, 17:22
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
vet noen prisen på en slik kasse?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Se på saabrally.se så får du et inntrykk om prisnivå.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Jeg spurte ETT (Vaxelläds Jurgen) om fullstendig overhaling på en OG900 Turbo kasse, da ga meg et estimat mellom 11-14000kr. Dette var med arbeid, deler og moms.
Saab er livet!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Holder på å si at Lådejørgen eller hva enn man kaller gutten for har jo rukket å bli legendarisk for kassene sine da.
Er helt sikkert gode kasser han lager, og jeg fikk inntrykk av at han bytter for deg mens du venter også... sett at bilen er kjørbar til han da
Er helt sikkert gode kasser han lager, og jeg fikk inntrykk av at han bytter for deg mens du venter også... sett at bilen er kjørbar til han da
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 jul 2012, 17:22
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
vet du hvor han holder til?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse, Saab 900 aero, 1987
Jörgen held til i Erikstad (nær Mellerud), ca. ein halvtimes køyring nord for Trollhättan.