Oljelekkasje - 9000 2,3L CS

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Oljelekkasje - 9000 2,3L CS

Legg inn av kknutsen » 12 jun 2013, 06:58

Hei

Har oppdaget en oljelekkasje på min Saab 9000 2,3L CS - 93 modell

La meg under bilen her igår for å prøve å lokalisere lekkasjen, og etter mye avfetting og vasking så virker det som om det kommer fra *HØYRE* side av motoren (v/reimhjula), ved det nederste reimhjulet.

Grunnen til at jeg spør her er at jeg er usikker på hva dette er, mine mistanker er at det er oljepumpa, men er veldig usikker på dette.

Har tatt en del bilder som jeg kan laste opp etter jobb idag, men det virker altså som det drypper ned fra høyre nedre side av motoren v/nederste reimhjul! (Rett innenfor dekket, og kikkeluken)

Vet ikke om dette er godt nok forklart, men håper det hjelper litt med bilder!

Håper på raskt og positivt svar :worship:
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Oljelekkasje - 9000 2,3L CS

Legg inn av doo-kie » 12 jun 2013, 07:45

Bytt tetningen :) sjekk at du ikke har trykk i bunndelen av motoren. Tviler på det har noe med oljepumpen din å gjøre. Helt normalt at det blir lekasje der. Tetningen blir hard og mister spennet samtidig kan det bli ett slite spor der på akslingen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jun 2013, 10:09

Bytt simringen som det skrives over her, pluss pakningen til pumpelokket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 12 jun 2013, 11:27

Her er vi inne på noe som jeg har generellt veldig lite peiling på, har dere noen form for nettside hvor jeg kunne sett bilder, evt informasjon om dette?

har tilgang på haynes manualen, tenkte å sjekke denne etter jobb, regner med det kan stå litt nyttig informasjon der :)?

Men ikke oljepumpa altså, dere tenker på tetningen som da ligger bak reimhjulet, og pakningen til selve pumpa?
Saab 9000 2,3 CS -93

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 12 jun 2013, 14:33

kknutsen skrev:Her er vi inne på noe som jeg har generellt veldig lite peiling på, har dere noen form for nettside hvor jeg kunne sett bilder, evt informasjon om dette?

har tilgang på haynes manualen, tenkte å sjekke denne etter jobb, regner med det kan stå litt nyttig informasjon der :)?

Men ikke oljepumpa altså, dere tenker på tetningen som da ligger bak reimhjulet, og pakningen til selve pumpa?
Oljepumpen ligger inni motoren, bak et deksel. Den er 100% mekanisk drevet rett fra veivakslingen, så eneste stedet det kan lekke der er enten simmeringen rundt veivakslingen eller o-ringen på selve dekselet. Tror begge deler er ganske vanlig, fikk selv feil på PKK for dette en gang.
Bilde her: http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar ... 63c28b.jpg

Skal forsøke å beskrive hvordan du bytter, fritt etter sviktende hukommelse. Ikke skyt meg om jeg har glemt noe...

Ta av høyre forhjul og demonter innerskjermen.
Avlast multireimen ved å presse sammen strammeren, og vipp av reimen (pass fingrene, den er stram).
Skru av reimhjulet. Her kan det være greit med muttertrekker, da den krever litt kraft for å løsne og motoren vil tørne når du tar i. Eventuelt kan du ringe en venn som kan holde igjen hjulet på andre siden.
Nå ser du simmeringen rundt veivakslingen, det lille dekselet den står i er dekselet til oljepumpen.
Skru av dekselet, det er festet med flere små skruer. Bytt simmeringen rundt veivakslingen, vært forsiktig når den nye presses inn og pass på at den går helt på plass.
Monter ny o-ring rundt dekselet og skru fast. Pass på å ikke bruke for mye moment, og stram jevnt slik at pakningen tetter hele veien rundt. Momentnøkkel er absolutt å anbefale.
IKKE bruk pakningsstoff noe sted, dette kan løsne og føre til tette oljekanaler i toppen. Snakker av egen erfaring... :roll:
Øvrig monteres i motsatt rekkefølge. Husk rett moment på reimhjulet.

Momenter:
Vevaxelremskiva 190Nm
Oljepump 8Nm
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 12 jun 2013, 22:38

EdHunter N815 skrev: Oljepumpen ligger inni motoren, bak et deksel. Den er 100% mekanisk drevet rett fra veivakslingen, så eneste stedet det kan lekke der er enten simmeringen rundt veivakslingen eller o-ringen på selve dekselet. Tror begge deler er ganske vanlig, fikk selv feil på PKK for dette en gang.
Bilde her: http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar ... 63c28b.jpg

Skal forsøke å beskrive hvordan du bytter, fritt etter sviktende hukommelse. Ikke skyt meg om jeg har glemt noe...

Ta av høyre forhjul og demonter innerskjermen.
Avlast multireimen ved å presse sammen strammeren, og vipp av reimen (pass fingrene, den er stram).
Skru av reimhjulet. Her kan det være greit med muttertrekker, da den krever litt kraft for å løsne og motoren vil tørne når du tar i. Eventuelt kan du ringe en venn som kan holde igjen hjulet på andre siden.
Nå ser du simmeringen rundt veivakslingen, det lille dekselet den står i er dekselet til oljepumpen.
Skru av dekselet, det er festet med flere små skruer. Bytt simmeringen rundt veivakslingen, vært forsiktig når den nye presses inn og pass på at den går helt på plass.
Monter ny o-ring rundt dekselet og skru fast. Pass på å ikke bruke for mye moment, og stram jevnt slik at pakningen tetter hele veien rundt. Momentnøkkel er absolutt å anbefale.
IKKE bruk pakningsstoff noe sted, dette kan løsne og føre til tette oljekanaler i toppen. Snakker av egen erfaring... :roll:
Øvrig monteres i motsatt rekkefølge. Husk rett moment på reimhjulet.

Momenter:
Vevaxelremskiva 190Nm
Oljepump 8Nm

Her vil jeg bare takke for en SUPER støtte, jeg gjenkjenner alt som snakkes om her, og så for meg jobben på en slik måte! Går rett i gang med bestilling av deler, så er det bare å sette igang!

Veldig godt forklart!! 8)

Poster tilbake her med en tilbakemelding om hvordan det gikk (eventuelt noen bilder)
Saab 9000 2,3 CS -93

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 25 jun 2013, 14:47

Takk for gode svar og tips

Jobben var veldig enkel, og jeg fulgte guiden til punkt og prikke og støtte ikke på noen problemer underveis!
Simringen og O-ringer var godt brukt kan en si, så fikk stoppet lekkasjen der.

Problemet nå er at det lekker fortsatt, men det kan se ut som om det lekker fra hele sideveggen på motoren, jeg er usikker på hva den heter, men den dekker vel hele registerkjedet +++

ser at pakningen tyter ut på noen steder, og kan se tydelig svetting og "ny" olje som er kommet ut derfra, problemet er at jeg ikke helt kan se det, for det ligger rett bak vannpumpa og noen braketter og styr!

Er dette en veldig stor jobb å få byttet?

Eventuelt om noen har erfaring med dette, eller om de har hatt samme type oljelekkasje?

Irriterer meg grønt over at jeg ikke kan se hvor lekkasjen kommer fra!! :evil:
Saab 9000 2,3 CS -93

Svar