Hvor er de siste Saab-motorene laget?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olunde
Innlegg: 4
Registrert: 06 aug 2013, 11:45

Hvor er de siste Saab-motorene laget?

Legg inn av olunde » 06 aug 2013, 11:56

Jeg har på hånden en 9-3 2005 med 2.0t som jeg er fristet til å kjøpe. Bilen har bare 82 tusen på telleren, kjørt av kun en eier, og ser utrolig velholdt ut.
Jeg har forstått at denne 2-literen er samme motor som kan våes med både 15 og 175 hester, kanskje også Aero med 210 hester.
Jeg har bare et par-tre spørsmål her:
- Hvem har produsert denne motoren, er det en GM-motor eller er den produsert i sin helhet i Sverige?
- Hvilken av motoralternativene er å foretrekke, 150 eller 175 hesteren, bla. mht. erfaringer med feil, holdbarhet mm.

Er det dessuten andre ting jeg bør se etter på denne bilen, kjente problemer og skavanker osv.

På forhånd takk for svar.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Hvor er de siste Saab-motorene laget?

Legg inn av Helge » 06 aug 2013, 14:07

Motoren er utviklet av Opel og finnes i 9-3, Vectra og en 9-3 kopi laget av Cadillac.
På Saab-språket heter den B207 med 150 hk.
175- og 210 hk utgaven kalles B207L og B207R.
Det er alltid greit å foretrekke den med mest hk. Men i Norge finnes det flest 150 hk.
Bilen du ser på har 175 hk hvis det står 2.0t på den.
På de med 150 hk står det 1.8t.
Det er bra motorer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor er de siste Saab-motorene laget?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2013, 14:21

Dette er en GM-motor og brukes i en drøss modeller, i ulike konfigurasjoner. Saab-versjonen er Saabifisert og bruker Saabs eget motorstyresystem Trionic 8, som er meget bra. 150- og 175 hesterne heter 1,8t og 2,0t, men begge er på 2 liter, det eneste som skiller dem er software i motorstyringen. 210 hk Aero har annen turbolader, og selvsagt også annen software.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

olunde
Innlegg: 4
Registrert: 06 aug 2013, 11:45

Re: Hvor er de siste Saab-motorene laget?

Legg inn av olunde » 07 aug 2013, 12:28

Tusen takk for veldig bra svar. Da har jeg oversikten jeg trenger. Dette betyr vel at en 150 hk lett kan chippes opp med flere hester uten store endringer forøvrig, som de gamle Saabmotorene i 9-5 f.eks.

Svar