Sliter med å få motoren til å gå jevnt.
Begynte med at den ikke ville ned i tomgang når den var varm. Ble liggende på 2-2500 omdr.
Så ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt.
Byttet tomgangsventilen, og nå går den fint på tomgang når den blir driftsvarm.
Vil ikke opp i turtall når den er kald eller halvvarm. Halvvarm virker det nesten som om det kveles av for fet blanding / mye bensin.
Lukter bensin men kommer seg med skikkelig rusing.
Jeg har ikke noen erfaring med lucas systemet. Noen som har tips til feilkilder?
Alle vakuumslanger ser hele og fine ut.
Check engine lampen lyser.
Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
"Alt" fra totakt til turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Høres ut som lambdaen kan være gåen?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Er det Lucas på 2,1? Uansett, ville ha startet med falskluftsjekk. Funker ikke det, ville jeg ha prøvd å bytte luftmassemåler. Om CE-lampa lyser, så kan det være greit å lese ut koden. Den gir neppe et entydig svar men du ser iallfall i hvilken retning du må feilsøke.
Det er forøvrig ikke noe sært med Lucas-systemet, feilsøkes som et hvilket som helst annet vanlig innsprøytningssystem med luftmassemåler.
Det er forøvrig ikke noe sært med Lucas-systemet, feilsøkes som et hvilket som helst annet vanlig innsprøytningssystem med luftmassemåler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Blir vel ikke lett å lese ut feilkoder når CE lampa lyser kontinuelig 
Etter det jeg har lest, så skal vel Lucas-boksen oppgi feilkode med en serie med blink om lambda er gåen?
Hvordan oppstod feilen? Har du gjort noe spesielt med bilen i det siste? Hvordan er fargen på eksosen?
Rens opp alle kontankter til det elektriske (Luftmåler, throttlesensor, dyser, tenningsmodul etc etc), undersøk rotor, fordelerlokk og tenningskabler. Du har helt sikkert gjort det, sjekk for falskluft igjen, jeg har hatt noen j@#&¤ knotete eksempler på det, man vet aldri!
Sjekk også mansjettene på innsugsmanifolden og på topplokket, den på topplokket har en tendens til å være litt "løssluppen".

Etter det jeg har lest, så skal vel Lucas-boksen oppgi feilkode med en serie med blink om lambda er gåen?
Hvordan oppstod feilen? Har du gjort noe spesielt med bilen i det siste? Hvordan er fargen på eksosen?
Rens opp alle kontankter til det elektriske (Luftmåler, throttlesensor, dyser, tenningsmodul etc etc), undersøk rotor, fordelerlokk og tenningskabler. Du har helt sikkert gjort det, sjekk for falskluft igjen, jeg har hatt noen j@#&¤ knotete eksempler på det, man vet aldri!

Saab er livet!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Diagnoseverktøy. Lampa lyser alltid konstant med motor i gang.kanonjon skrev:Blir vel ikke lett å lese ut feilkoder når CE lampa lyser kontinuelig
Etter det jeg har lest, så skal vel Lucas-boksen oppgi feilkode med en serie med blink om lambda er gåen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Ahh ok! Så man kan bruke diagnoseverktøy på disse bilene? Det var jeg ikke klar over, trodde elektronikksystemet var for gammeldags for sånt!
Takk for oppklaring!
Takk for oppklaring!
Saab er livet!
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Hej!
Saab 900 2,1l (B212) har LH 2.4.2 och det går utmärkt att blinka ut felkoder från dessa genom att kortsluta kontakten under baksätet.
Saab 900 2,1l (B212) har LH 2.4.2 och det går utmärkt att blinka ut felkoder från dessa genom att kortsluta kontakten under baksätet.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell
Takker for info.
Jeg har også fått tilsendt en link til Svenske turbo-forumet som beskriver fremgangen for å tolke "blinkingene"
Jeg har også fått tilsendt en link til Svenske turbo-forumet som beskriver fremgangen for å tolke "blinkingene"
Realpower skrev:Hej!
Saab 900 2,1l (B212) har LH 2.4.2 och det går utmärkt att blinka ut felkoder från dessa genom att kortsluta kontakten under baksätet.
"Alt" fra totakt til turbo