Problemer med toppakning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
SondreO

Problemer med toppakning

Legg inn av SondreO » 24 aug 2013, 17:21

Hei

Jeg har litt problemer med min 2000-modell Saab 9-5 2,3 Turbo

Den har vært trofast mot meg i 3 år, men merka for ikke så altfor lenge siden at den lakk mye kjølevæske og motoren gikk da litt varm. Hadde den på verksted en gang og skifta en ventil ved torpedovegg og det skulle da vært fikset. De testkjørte den 3-4 mil uten lekkasje. Da jeg hadde fått igjen bilen merka jeg at den fremdeles lakk og leverte den inn på et annet verksted som gjennomførte en kompresjonstest der de merket at det boblet i kjølevannet da de satt trykk på ventilene. Konklusjon var da at mest sannsynlig toppen eller toppakningen har gått.

Er det noen her som har erfaring med å bytte topp/toppakning på Saab? Verkstedet jeg hadde den på mente at det kunne bli mellom 25 - 35 000 og det er mer eller mindre uaktuelt. Jeg har noen maskinistvenner som evt kan hjelpe meg å gjøre det selv.

Setter stor pris på tips, triks, hjelp, veilledning

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med toppakning

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2013, 18:26

Jeg bytter toppakning på 9-5 på en kveld, så det blir ikke så mange arbeidstimer. Pakninga koster ikke så mye. Trykktest og plan toppen, eksos-og innsugsmanifold må da av, og nye pakninger monteres. Disse koster nesten ingenting. Montér også nye pinnbolter til eksosmanifolden. Topplokksboltene kan du bruke om igjen hvis du vil gjøre dette billigst mulig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar