9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Morten N88 » 28 aug 2013, 20:19

Skjønner frustrasjonen, er ikke det. Jaja.

Ang katalysator vil vel ikke feil på den gi feilkode, tviler egentlig det er feil på den. Det som kan skje er at katalysatoren blir tett, men da blir bilen dau hele tiden.

Skjønte ikke det var kontakten du lurte på.
Håper du finner ut noe.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 28 aug 2013, 20:24

Fant ut at den kurven bare er et akselerometer som måler bevegelsene telefonen blir utsatt for. Tror det er det hvertfall for kurven gir utslag når jeg beveger på telefonen. Ut fra hva jeg fant ut så er de "hikkene" jeg nevnte da bare litt ekstra brå bevegelser. Mulig jeg tar feil her så om noen vet bedre må de gjerne si fra. :)

I tillegg står det "Boost" med et tall bak den kurven. Vet ikke helt hva den måler og hvilke verdier som er normale her (?).

Ellers fant jeg ikke ut så mye av den nå. Fant ingen av de tingene du sa hvertfall. Mulig de finnes i fullversjonen dog.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 01 sep 2013, 10:40

Da er veivakselsensoren byttet. Måtte ned med eksosanlegget for å komme til fra undersiden, men det var i alle fall lettere enn å demontere insprutet. Steike trangt å komme til var det uansett dog...

Men feilen er nok der enda dessverre... :(

Så da er vel neste trinn å få tatt et skikkelig feilsøk med instrument. Hva er det jeg skal se etter her da? Noen spesielle verdier eller målinger jeg må legge merke til mener jeg? Er ikke noen i området som har spesiell kunnskap om Saab (som jeg vet om) så jeg skal høre med en jeg kjenner om å få lånt et instrument.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av na_X » 01 sep 2013, 13:44

Hvis du har byttet plugger (ifølge manualen korrekt type NGK), og sjekket gnist-gapet på de i tillegg? Byttet tennkassett, veivakselgiver, lambda-sensor, om LMM er tett. Så ville jeg mistenkt noe internt i motor, som en gåen ventil eller noe..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 01 sep 2013, 14:40

na_X skrev:Hvis du har byttet plugger (ifølge manualen korrekt type NGK), og sjekket gnist-gapet på de i tillegg? Byttet tennkassett, veivakselgiver, lambda-sensor, om LMM er tett. Så ville jeg mistenkt noe internt i motor, som en gåen ventil eller noe..
Alt det er gjort, med unntak av lamda og LMM. Forsto det sånn at lambda ikke ville gi de symptomene jeg har og uansett komme opp som "Check engine" om den hadde feil (noe den ikke gjør) og LMM har jeg ikke på min bil.

Skal, som sagt, prøve å få tatt en skikkelig feilsøk med instrument etterhvert (vil ting som dårlige ventiler ol. vises på noe vis på målinger forresten?), men om det ikke gir meg noe svar så tror jeg at jeg gir opp hele greia. Å begynne med overhaling av motor er noe jeg hverken har kunnskap nok eller penger nok til å gjøre likevel...
Så får jeg heller leve med en luggende bil til jeg har råd til å kjøpe noe annet...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Ingvar N629 » 01 sep 2013, 15:45

Hvis du leser det jeg har skrevet tidligere, så har du en liste du kan sjekke.

Du kan også prøve å bytte slangen til MAPsensoren, er det er ørliten sprekk i denne så vil den ikke måle riktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Morten N88 » 05 sep 2013, 14:22

Hvordan går det her? Ang instrument for å lese feilkoder så er vel ISAT eller Tech2 å foretrekke selv om tettheten av slike instrument varierer.. Mulig det finnes ODB2 feilkodelesere som fungerer også, men inntrykket mitt er at slike fungerer bedre på nyere biler enn 9000? Rett meg gjerne om jeg tar feil.... :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 05 sep 2013, 15:36

Morten N88 skrev:Hvordan går det her? Ang instrument for å lese feilkoder så er vel ISAT eller Tech2 å foretrekke selv om tettheten av slike instrument varierer.. Mulig det finnes ODB2 feilkodelesere som fungerer også, men inntrykket mitt er at slike fungerer bedre på nyere biler enn 9000? Rett meg gjerne om jeg tar feil.... :wink:
Bytta slangen til MAP-sensoren selv om den så fin ut, men merka ikke noe forskjell så det kan også utelukkes hvertfall.
Ellers har jeg ikke fått sjekka så mye. Har akkurat begynt på skole så det er litt lite tid til overs, men skal undersøke litt asap. :)

Jamo
Innlegg: 1
Registrert: 15 sep 2013, 16:21

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Jamo » 15 sep 2013, 16:23

Hei!

Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 16 sep 2013, 22:09

Jamo skrev:Hei!

Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!
Om du hadde lest hele tråden og med "tennsatsen" mener tennkassetten (eller coilene for å være mer nøyaktig) så ville du sett at den ble forsøkt byttet, uten at det hjalp, ganske tidlig i feilsøkingen. Om du mener noe annet så er jeg lutter øre dog. :)

9-5_Aero
Innlegg: 5
Registrert: 20 aug 2011, 00:20
Medlemsnummer: N2308
Navn: Arild Sundet
Bil: 9-5 Aero 9-5 2.3t 9000 cs
Sted: Frosta

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av 9-5_Aero » 19 sep 2013, 19:42

Høres for meg ut som ventilene har sotbelegg på seg og eller en sprukket ventil, ettersom du har vibrasjonene ved ca 2000, og da gjerne med ubelastet motor. Prøv en kompresjonstest for og utelukke dette....

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 20 sep 2013, 22:15

9-5_Aero skrev:Høres for meg ut som ventilene har sotbelegg på seg og eller en sprukket ventil, ettersom du har vibrasjonene ved ca 2000, og da gjerne med ubelastet motor. Prøv en kompresjonstest for og utelukke dette....
Fikk faktisk tips om akkurat dette fra en i familien som driver med bilsalg i dag. Han sa han hadde utstyr for å måle også så jeg skal få det gjort neste gang jeg er i farvannet der. :)

Han sa også at han hadde gode erfaringer med bruk av QMIs innvendige motorvask og motorbehandling på V8ere som slet med soting (han driver hovedsaklig med Amcar så det går mye i V8) så kanskje det kunne hjelpe i mitt tilfelle også. Noen som har erfaring med dette på Saab-motorer?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 23 nov 2013, 23:18

Oppdatering.

Det ble til at jeg gikk til innkjøp av diverse QMI-produkter.
Kjørte innvendig motorrens, rens av innsprøytingssystemet (både bensin og luft) og en tilsetning i oljen som ikke skal has ut før neste oljeskift. Og luggingen er nå HELT borte!! :)

Det tok sin tid, med mye prøving og (ikke minst) feiling, men nå er hvertfall bilen i tipp topp stand motormessig. Har vel byttet det meste underveis nå. :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2013, 10:16

Lekkasje i dyse(r) da, sannsynligvis!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Morten N88 » 24 nov 2013, 10:46

Bra det ordnet seg!
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar