Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
malfinnv
Innlegg: 1
Registrert: 27 jun 2013, 09:51

Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av malfinnv » 29 aug 2013, 13:44

Hei!
Er ny på forumet så prøver meg her:
Har en 9-5 2.0t aut, 2005 modell.... ca 120000km

Turboen har begynt å svette en del (mulig oljeforbruk og noe røyk av og til). Denne har dog ganske lite slakk foreløpig.

Men, dersom denne plutselig skulle ryke, noe som kan skje snart eller aldri (røykfylt nærområde). Har jeg lyst til å ha en turbo på hylla for kjapt bytte.

Det jeg lurer på, er om dere bruker tilsvarende originalturbo, eller går over til annen forbedret type? Hvor evt kjøpe dette? (Tenker utland ja)
Tanken er å få chippet bil når økonomien/prioriteringen tillater det. Kan det da være fordel å få en ny type turbo og ny downpipe?
Med tanke på type chip, er det snakk om moderat ca 200hk. Forslag?

Går ut fra at noen her har prøvd andre turboer på sine biler... ønsker en kjørbar bil, ikke en som kommer på 5000o/min+
Downpipe blir nok større uansett mtp tidligere erfaringer med forbedret spoolup.

Takker for alle svar!!!
Mvh
Malfinn

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av EdHunter N815 » 29 aug 2013, 15:11

Original turbo klarer fint opp mot rundt 250hk, så med den type moderat trim du nevner er det ingen grunn til å tenke på oppgradering.
Alternativt er det en del som bytter til turbo fra Aero-utgaven av 9-5, denne tåler en del mer og er generelt regnet for å være bedre enn Garretten som står på standard 2,0/2,3 motorer.

Maptun leverer eksempelvis 225hk (Steg 1) til din bil med kun oppgradering av programvare.

For øvrig har vi for vår egen sikkerhet et eget forum for trimprat, så foreslår at videre spørsmål om trim tas der eller på PM. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av Helge » 29 aug 2013, 17:15

Å ta ut 250 hk av en orginal Garret er risikosport både for motoren og turboen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2013, 18:03

250 hk på en Garrett gt17 GÅR IKKE! :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av john n04 » 29 aug 2013, 20:26

Ingvar N629 skrev:250 hk på en Garrett gt17 GÅR IKKE! :lol:
+1 [-X
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av EdHunter N815 » 30 aug 2013, 16:34

Det er godt mulig jeg tar feil, men da undrer jeg på hvordan Maptun for eksempel får ut 245hk i sin steg 3 trim uten oppgraderingsturbo? Kitet inneholder SW, JT 3", og luftfilter.

Poenget var uansett å formidle at man ikke trenger å bytte turboen for å få 200hk, som er det trådstarter spør om.

Videre, når man skal korrigere et feilaktig utsagn er det kanskje en god idé å også opplyse om hva som er riktig, ikke bare konstatere at noen har tatt feil...? [-X
Sist redigert av EdHunter N815 den 30 aug 2013, 16:47, redigert 2 ganger totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2013, 16:44

EdHunter N815 skrev:Det er godt mulig jeg tar feil, men da undrer jeg på hvordan Maptun for eksempel får ut 245hk i sin steg 3 trim uten oppgraderingsturbo? Kitet inneholder SW, JT 3", og luftfilter
De hestene er ikke på jobb lenge av gangen, det kan jeg love deg!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av Paradigm N558 » 30 aug 2013, 18:12

Må jo være at den effektkurven stuper etter rundt 3500-4000 RPM da?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av john n04 » 30 aug 2013, 19:42

Jeg kan godt spesifisere:
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden :D
Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Legg inn av EdHunter N815 » 02 sep 2013, 08:51

john n04 skrev:Jeg kan godt spesifisere:
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden :D
Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.
Takker for en god forklaring, regner med det også gav et litt bedre svar til trådstarter enn de foregående postene. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar