Hei.
En ting jeg har fundert litt på, men som jeg ikke har nok informasjon til å fatte noen slutning er komboen ESP og en Quaife-diff. For TCS og Quaife så er saken grei. TCS vil bremse på det hjulet som slipper, mens diffen vil ikke la et hjul slippe så alt i alt vil TCS+Quaife bare sikre at du ikke spinner så mye på begge hjulene.
For ESP er saken en annen. Her vil ESP bremse individuelle hjul, også fremhjulene som Quaife-diffen kan låse. Hvordan vil det fungere? De beskrivelsene jeg har sett på Quaife sier noe om hva den vil gjøre når et hjul skal til å spinne. Hva den gjør når et hjul låser har jeg ikke sett. Noen som har noe input?
Quaife og ESP?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Quaife og ESP?
Interessant. Nå har jeg denne komboen, så det vil jeg finne ut mer om også.
Du skriver forsåvidt i innlegget Mathias at TCS også bremser, meg bekjent involverer ikke TCS bremser, kobler ut kraft for å forhindre hjulspinn kun. Det gjør ESP også, men kan bremse bilen også om kursdreiningen av fartøyet ikke rimer med rattingen. Kun opplevd systemet en gang sånn skikkelig. Såpeglatt kurve, det banka og styra verre og ut på rett kurs. Smart. Dette var riktig nok i panserkrysseren V70 med Dstc som er det samme som ESP.
Q-diffets oppgave er vel å fordele kraften (også for å unngå spinn) type hard kjøring i sving hvor kraften overføres riktig hjul som en slalomkjører vil gjøre. Smart også for glatt start hvor et av hjulene har bedre tak enn det andre. Uten diff men med tcs (eller esp for den sakens skyld) vil systemet koble ut kraft ved spinn for å bedre grepet. Resultatet kan være, med feks is under ene hjulet og snø på andre at man ik kommer seg av flekken, med 27 Nm på forhjulene. Q-diffet vil her overføre kraft til snøhjulet og så ruller man ut.
Uten at dette svarer på spørsmålet ditt, hva gjør Q når ESPsystemet bremser et spesifikt hjul?
Du skriver forsåvidt i innlegget Mathias at TCS også bremser, meg bekjent involverer ikke TCS bremser, kobler ut kraft for å forhindre hjulspinn kun. Det gjør ESP også, men kan bremse bilen også om kursdreiningen av fartøyet ikke rimer med rattingen. Kun opplevd systemet en gang sånn skikkelig. Såpeglatt kurve, det banka og styra verre og ut på rett kurs. Smart. Dette var riktig nok i panserkrysseren V70 med Dstc som er det samme som ESP.

Q-diffets oppgave er vel å fordele kraften (også for å unngå spinn) type hard kjøring i sving hvor kraften overføres riktig hjul som en slalomkjører vil gjøre. Smart også for glatt start hvor et av hjulene har bedre tak enn det andre. Uten diff men med tcs (eller esp for den sakens skyld) vil systemet koble ut kraft ved spinn for å bedre grepet. Resultatet kan være, med feks is under ene hjulet og snø på andre at man ik kommer seg av flekken, med 27 Nm på forhjulene. Q-diffet vil her overføre kraft til snøhjulet og så ruller man ut.
Uten at dette svarer på spørsmålet ditt, hva gjør Q når ESPsystemet bremser et spesifikt hjul?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Joda, TCS bruker også bremsene, men mener å huske at funksjonen kobles ut over 100 km/t. Som et forsøk programmerte jeg vekk momentbegrensningen fra TCS en gang, så den kun bremset. Sammen med Quaifen var det morsomt på skikkelig snøføre.
ESP-funksjonen tror jeg ikke skal være noe problem sammen med Quaifen, det vil nok påvirke noe, men det kan ikke være mye.
ESP-funksjonen tror jeg ikke skal være noe problem sammen med Quaifen, det vil nok påvirke noe, men det kan ikke være mye.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Har jeg forstått TCS riktig så er alt den gjør er å forhindre hjulspinn ved å bremse det hjulet som spinner. Den vil fungere som en slags diff så lenge du har noe grep på fremhjulene, men er heller mindre produktiv når man spinner på begge hjul.
Det jeg lurte på var egentlig konsekvensen av Quaife og ESP. Vil diffen gjøre at begge fremhjulene bremser når ESP vil hugge i ett av framhjula eller hva? Det er på akkurat dette punktet jeg ikke finner informasjon rundt Quaife. Det er jo ikke en fulltids diffsperre og ved bremsing på et hjul så vil jo momentet øke på det hjulet. Vil diffen "tro" (i mangel av et bedre uttrykk) at det andre hjulet som følger veibanen da spinner?
Jeg kan ikke nok om fysikken rundt oppbremsing og ESP til å avgjøre om dette potensielt er farlig eller ikke. Jeg antar at hvis premisset over stemmer, altså at med Quaife så vil ESP trigge begge fremhjulene istedet for ett, så er det... uheldig.
Det jeg lurte på var egentlig konsekvensen av Quaife og ESP. Vil diffen gjøre at begge fremhjulene bremser når ESP vil hugge i ett av framhjula eller hva? Det er på akkurat dette punktet jeg ikke finner informasjon rundt Quaife. Det er jo ikke en fulltids diffsperre og ved bremsing på et hjul så vil jo momentet øke på det hjulet. Vil diffen "tro" (i mangel av et bedre uttrykk) at det andre hjulet som følger veibanen da spinner?
Jeg kan ikke nok om fysikken rundt oppbremsing og ESP til å avgjøre om dette potensielt er farlig eller ikke. Jeg antar at hvis premisset over stemmer, altså at med Quaife så vil ESP trigge begge fremhjulene istedet for ett, så er det... uheldig.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
TCS reduserer også motorkraft. Har selv erfart det
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt