Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Legg inn av Saabfan » 03 sep 2013, 09:53

Hei godtfolk

Jeg var ganske sikker på man trengte noen nye deler for å oppgradere tuboen til TD04, slik som dette:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 92160.html

Så at noen kjører denne løsningen i stedet:

http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... ashers.jpg

Er det noen som har erfaringer med dette?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Legg inn av Ingvar N629 » 03 sep 2013, 10:32

Jeg har gjort det slik flere ganger, det går greit men du må uansett ha mindre banjoskruer.

Et alternativ er jo å bore opp og gjenge tilkoblingene på turboen, siden det er på vannsiden skal det gå greit så lenge man er forsiktig og blokkerer tilkoblingene på oljesiden mens man holder på, samt rengjør skikkelig etterpå slik at man får ut spon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Legg inn av Saabfan » 03 sep 2013, 11:05

Ok - godt å vite. Banjoskruene følger med turboen iflg, så det skal gå bra :D Ganske stor forskjell på en 1000-lapp for det kitet og en 10-lapp for noen kobberskiver :!: Da tror jeg de pengene går til noe som bidrar mer til kjøreopplevelsen :wink:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Legg inn av john n04 » 03 sep 2013, 16:03

Jeg har gjort det slik, og det virker knirkefritt. Få bare riktig kobberskive.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Legg inn av Saabfan » 03 sep 2013, 22:58

Få bare riktig kobberskive.
Dimensjon?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Garret -> TD04 turbo olje/vannrør workaround

Legg inn av john n04 » 04 sep 2013, 14:47

Den typen jeg bruker er 12,7mm innvendig dia og 20mm utvendig.

Sent from my U8800 using Tapatalk 2
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar