9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Skjønner frustrasjonen, er ikke det. Jaja.
Ang katalysator vil vel ikke feil på den gi feilkode, tviler egentlig det er feil på den. Det som kan skje er at katalysatoren blir tett, men da blir bilen dau hele tiden.
Skjønte ikke det var kontakten du lurte på.
Håper du finner ut noe.
Ang katalysator vil vel ikke feil på den gi feilkode, tviler egentlig det er feil på den. Det som kan skje er at katalysatoren blir tett, men da blir bilen dau hele tiden.
Skjønte ikke det var kontakten du lurte på.
Håper du finner ut noe.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Fant ut at den kurven bare er et akselerometer som måler bevegelsene telefonen blir utsatt for. Tror det er det hvertfall for kurven gir utslag når jeg beveger på telefonen. Ut fra hva jeg fant ut så er de "hikkene" jeg nevnte da bare litt ekstra brå bevegelser. Mulig jeg tar feil her så om noen vet bedre må de gjerne si fra. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
I tillegg står det "Boost" med et tall bak den kurven. Vet ikke helt hva den måler og hvilke verdier som er normale her (?).
Ellers fant jeg ikke ut så mye av den nå. Fant ingen av de tingene du sa hvertfall. Mulig de finnes i fullversjonen dog.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
I tillegg står det "Boost" med et tall bak den kurven. Vet ikke helt hva den måler og hvilke verdier som er normale her (?).
Ellers fant jeg ikke ut så mye av den nå. Fant ingen av de tingene du sa hvertfall. Mulig de finnes i fullversjonen dog.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Da er veivakselsensoren byttet. Måtte ned med eksosanlegget for å komme til fra undersiden, men det var i alle fall lettere enn å demontere insprutet. Steike trangt å komme til var det uansett dog...
Men feilen er nok der enda dessverre...![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Så da er vel neste trinn å få tatt et skikkelig feilsøk med instrument. Hva er det jeg skal se etter her da? Noen spesielle verdier eller målinger jeg må legge merke til mener jeg? Er ikke noen i området som har spesiell kunnskap om Saab (som jeg vet om) så jeg skal høre med en jeg kjenner om å få lånt et instrument.
Men feilen er nok der enda dessverre...
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Så da er vel neste trinn å få tatt et skikkelig feilsøk med instrument. Hva er det jeg skal se etter her da? Noen spesielle verdier eller målinger jeg må legge merke til mener jeg? Er ikke noen i området som har spesiell kunnskap om Saab (som jeg vet om) så jeg skal høre med en jeg kjenner om å få lånt et instrument.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Hvis du har byttet plugger (ifølge manualen korrekt type NGK), og sjekket gnist-gapet på de i tillegg? Byttet tennkassett, veivakselgiver, lambda-sensor, om LMM er tett. Så ville jeg mistenkt noe internt i motor, som en gåen ventil eller noe..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Alt det er gjort, med unntak av lamda og LMM. Forsto det sånn at lambda ikke ville gi de symptomene jeg har og uansett komme opp som "Check engine" om den hadde feil (noe den ikke gjør) og LMM har jeg ikke på min bil.na_X skrev:Hvis du har byttet plugger (ifølge manualen korrekt type NGK), og sjekket gnist-gapet på de i tillegg? Byttet tennkassett, veivakselgiver, lambda-sensor, om LMM er tett. Så ville jeg mistenkt noe internt i motor, som en gåen ventil eller noe..
Skal, som sagt, prøve å få tatt en skikkelig feilsøk med instrument etterhvert (vil ting som dårlige ventiler ol. vises på noe vis på målinger forresten?), men om det ikke gir meg noe svar så tror jeg at jeg gir opp hele greia. Å begynne med overhaling av motor er noe jeg hverken har kunnskap nok eller penger nok til å gjøre likevel...
Så får jeg heller leve med en luggende bil til jeg har råd til å kjøpe noe annet...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Hvis du leser det jeg har skrevet tidligere, så har du en liste du kan sjekke.
Du kan også prøve å bytte slangen til MAPsensoren, er det er ørliten sprekk i denne så vil den ikke måle riktig.
Du kan også prøve å bytte slangen til MAPsensoren, er det er ørliten sprekk i denne så vil den ikke måle riktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Hvordan går det her? Ang instrument for å lese feilkoder så er vel ISAT eller Tech2 å foretrekke selv om tettheten av slike instrument varierer.. Mulig det finnes ODB2 feilkodelesere som fungerer også, men inntrykket mitt er at slike fungerer bedre på nyere biler enn 9000? Rett meg gjerne om jeg tar feil.... ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Bytta slangen til MAP-sensoren selv om den så fin ut, men merka ikke noe forskjell så det kan også utelukkes hvertfall.Morten N88 skrev:Hvordan går det her? Ang instrument for å lese feilkoder så er vel ISAT eller Tech2 å foretrekke selv om tettheten av slike instrument varierer.. Mulig det finnes ODB2 feilkodelesere som fungerer også, men inntrykket mitt er at slike fungerer bedre på nyere biler enn 9000? Rett meg gjerne om jeg tar feil....
Ellers har jeg ikke fått sjekka så mye. Har akkurat begynt på skole så det er litt lite tid til overs, men skal undersøke litt asap.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Hei!
Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!
Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Om du hadde lest hele tråden og med "tennsatsen" mener tennkassetten (eller coilene for å være mer nøyaktig) så ville du sett at den ble forsøkt byttet, uten at det hjalp, ganske tidlig i feilsøkingen. Om du mener noe annet så er jeg lutter øre dog.Jamo skrev:Hei!
Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 20 aug 2011, 00:20
- Medlemsnummer: N2308
- Navn: Arild Sundet
- Bil: 9-5 Aero 9-5 2.3t 9000 cs
- Sted: Frosta
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Høres for meg ut som ventilene har sotbelegg på seg og eller en sprukket ventil, ettersom du har vibrasjonene ved ca 2000, og da gjerne med ubelastet motor. Prøv en kompresjonstest for og utelukke dette....
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Fikk faktisk tips om akkurat dette fra en i familien som driver med bilsalg i dag. Han sa han hadde utstyr for å måle også så jeg skal få det gjort neste gang jeg er i farvannet der.9-5_Aero skrev:Høres for meg ut som ventilene har sotbelegg på seg og eller en sprukket ventil, ettersom du har vibrasjonene ved ca 2000, og da gjerne med ubelastet motor. Prøv en kompresjonstest for og utelukke dette....
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Han sa også at han hadde gode erfaringer med bruk av QMIs innvendige motorvask og motorbehandling på V8ere som slet med soting (han driver hovedsaklig med Amcar så det går mye i V8) så kanskje det kunne hjelpe i mitt tilfelle også. Noen som har erfaring med dette på Saab-motorer?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Oppdatering.
Det ble til at jeg gikk til innkjøp av diverse QMI-produkter.
Kjørte innvendig motorrens, rens av innsprøytingssystemet (både bensin og luft) og en tilsetning i oljen som ikke skal has ut før neste oljeskift. Og luggingen er nå HELT borte!!![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Det tok sin tid, med mye prøving og (ikke minst) feiling, men nå er hvertfall bilen i tipp topp stand motormessig. Har vel byttet det meste underveis nå.![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Det ble til at jeg gikk til innkjøp av diverse QMI-produkter.
Kjørte innvendig motorrens, rens av innsprøytingssystemet (både bensin og luft) og en tilsetning i oljen som ikke skal has ut før neste oljeskift. Og luggingen er nå HELT borte!!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Det tok sin tid, med mye prøving og (ikke minst) feiling, men nå er hvertfall bilen i tipp topp stand motormessig. Har vel byttet det meste underveis nå.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Lekkasje i dyse(r) da, sannsynligvis!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Bra det ordnet seg!
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)